Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden jakaminen ja epätasa-arvo

Vierailija
21.09.2025 |

Olisin kysynyt miten muilla parisuhteissa.. Meillä kotitöiden jakaminen (olemme lapsiperhe) menee jotakuinkin niin, että puoliso välillä ehkä täyttää pesukoneen tai tiskikoneen ja purkaa sen, mutta kaikki muu käytännön siivoaminen on yleensä minun vastuullani. Esimerkkinä viikottaiset imuroinnit, wcn siivoukset ja yleensä vaikkapa ihan vain käsisaippuan hankinta.

Sitten puoliso saattaa kuitenkin huomautella jos jokin on tehty hänen mielestään jotenkin toimimattomasti tai meillä on vaikka jokin komero siivoamatta, koska itsellä on ihan täysi työ koko arjen pyörittämisessä oman työn ohella ja jotenkin hän ei vain näe yhtään sitä miten paljon töitä teen pitääkseni arkea kasassa. Hoitaa kyllä ns. Miesten hommat, mutta aika usein ne on sellaisia mitä esim. Sinkkuna hoitaisin vain niin että maksaisin niistä jollekin (autonrenkaiden vaihto esim, tai muu huolto, maalaustyöt tms). 

Ja sitten joskus jos puoliso tekee jotain näistä arkisista kotitöistä tai yrittää saattaa tuloksena olla, että jää vaikka siivoamaan just sitä jotain komeroa jolla ei ole mitään väliä niiden muiden töiden kannalta ja siihen menee monta tuntia. Jotenkin ei ole mitään käsitystä siitä mikä on realistinen aika keskittyä mihinkin hommaan (en voi vain yhtäkkiä arjessa käyttää useita tunteja kaapin tai komeron hinkkaamiseen ja tyhjentelyyn). Sitten kommentointi on tyyliin kun "tätäkään ei ole tehty". 

Puhuminen asiasta ei vain auta, provosoituu vain puhumaan näistä miesten töistä. Miten muilla, onko teillä näin? Tuntuu että oma arki on vaan yhtä aikatauluttamista näiden hommien kanssa ja tiedän että jos eroaisimme tekisin todennäköisesti ihan yhtä paljon. En kuitenkaan haluaisi erota, mutta ottaa päähän.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstaile vähemmän 

Vierailija
2/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mellä käy siivooja. Minä maksan. Jos mies huomauttaa, että jotain ei ole tehty, niin muistutan, että tuo ei kuulu siivoojalle, joudut ihan itse laittamaan käyttämäsi astiat tiskikoneeseen. Jos siivouksen taso ei riitä, mies voi maksaa siivoojalle erikseen niistä asioita, jotka häntä häiritsevät. Eipä tuo ole maksanut.

Mies tietää, että minä en siivoa jälkiään, en pese pyykkejään enkä tee hänelle ruokaa, vaikka lapsille teenkin. Toisaalta en valita sukista nurkissa tai likaisista kengistä. Ne eivät kuulu minulle ja jos miehelle asia on OK, niin sitten on. Minä en siivoa ja minulle on turha huomautella siitä, että rahansa voi paremminkin käyttää. Ei voi. Ostan itselleni aikaa olla tekemättä mitään sen sijaan, että tiuskisin miehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on tunnetyön liiallinen määrä, joka selvästi uuvuttaa Sinua. Kannustan tekemään enemmän metatöitä, niin ko. kotityöt sujuvat tehokkaammin. Ehkä kannattaa kokeilla myös pariterapiaa, että miehesi ymmärtäisi epätasa-arvoisen, toksisen käytöksensä. 

Erosta kannattaa myös ehdottomasti puhua avoimesti parisuhteen kriisipalaverissa.

Vierailija
4/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli provo? Ei kai nyt kukaan enää tänä päivänä ole tuollaisessa suhteessa?

Vierailija
5/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei meillä ole koskaan kotitöistä riidelty. Itse teen toki suurimman osan siivouksesta, koska olen tehokas ja rehellisesti siivoan vain paremmin. Asumme maalla , joten miehelle luonnollisesti kuuluu monia "miesten" töitä, mutta itse esim ajan nurmikon jne. En mä jaksa aikaani kuluttaa miettimiseen että meneekö joku homma tasan vai ei. Yleensäkin kun laittaa tavarat paikoilleen heti ja siivoaa aina vähän niin koti pysyy siistinä.

Vierailija
6/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttamiseen ei kannata ryhtyä. Teet parhaasi ja sen minkä jaksat ja mies tekee parhaansa. Aina ei koti ole siisti, mutta se on vain elämää. 

Vierailija
7/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pesee omat pyykkinsä. Minä pesen yleensä lakanat ja pyyhkeet kun haluan niistä huolehtia.

Lakanat vaihdetaan yhdessä.

Minä yleensä imuroin ja pesen lattiat. Pyyhin vessan altaat. Mies pesee wc-pöntön.

Mies täyttää ja pyöräyttää astianpesukonetta useammin.

Minä pyyhin tasoja ja pölyjä useammin.

Mies hakee varastosta puut ja laittaa saunan päälle sekä huolehtii yleensä kahden takan lämmityksestä.

Mies vaihtaa autoon renkaat, huolehtii huollot.

Mies ajaa yleensä nurmikon.

Lumityöt pihasta hoitaa naapuri, molemmat kolaa kävelyreittejä.

Haravoidaan yhdessä.

Mies huolehtii viemäreistä.

Mielestäni molemmat tekee kotitöitä ihan kivasti eikä niistä ole tarvinnut kinastella.

Vierailija
8/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päätimme, että minä jään kotiin, teen kaikki kotityöt, paitsi siivooja hoitaa perussiivouksen,  ja hoidan lasten harrastukset. Ja mies maksaa minulle eläkerahastoon sievoisen summan. Ja tehtiin asianajajalla paperit mahdollisen eron varalta. Ja keskinäinen testamentti.

Hyvin on toiminut, ei ole tarvinnut kiistellä kuka jää kotiin, jos lapset sairastavat, eikä vkl tarvitse viettää ns. laatuaikaa ostoskeskuksissa. Koti on aina siisti ja yhteistä aikaa on riittämiin.

Vierailija
9/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei meillä ole koskaan kotitöistä riidelty. Itse teen toki suurimman osan siivouksesta, koska olen tehokas ja rehellisesti siivoan vain paremmin. Asumme maalla , joten miehelle luonnollisesti kuuluu monia "miesten" töitä, mutta itse esim ajan nurmikon jne. En mä jaksa aikaani kuluttaa miettimiseen että meneekö joku homma tasan vai ei. Yleensäkin kun laittaa tavarat paikoilleen heti ja siivoaa aina vähän niin koti pysyy siistinä.

Nimenomaan näin. On ihan turha laskea kenen vuoro on viedä roskat. Se vie, joka ehtii. Ja jos unohtuu, nappaa vaan pussin mukaansa ihmettelemättä, että eikö tuo nyt voinut viedä, kun ulos lähti.

Vierailija
10/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja ja mies maksaa. Ei pidä ryhtyä miehelle ilmaiseksi kotiapulaiseksi. 

Vierailija
11/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näin. On ihan turha laskea kenen vuoro on viedä roskat. Se vie, joka ehtii. Ja jos unohtuu, nappaa vaan pussin mukaansa ihmettelemättä, että eikö tuo nyt voinut viedä, kun ulos lähti.

Juuri näin! 

Vierailija
12/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän oli provo? Ei kai nyt kukaan enää tänä päivänä ole tuollaisessa suhteessa?

Miksi ihmeessä tuollaisen vuoksi pitäisi erota? Jos mies siivoaa kaapin, niin anna siivota. Yksi työ vähemmän. Hyvä, että joku siivoaa kaappejakin. Näin itse ajattelen. Esim. itse en koskaan jaksa siivota lääkekaappia, siivouskomeroa tai vaatekomeroa. Mies siivoaa ne. Sopii mulle. 

Vierailija
13/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ei tarvitse miettiä töiden jakamisesta, kaikki on tehtävä itse remonttihommista pyykkeihin.

Vierailija
14/14 |
21.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään yhdessä kaikki. Molemmat inhotaan kotitöitä muutamia ulkohommia lukuun ottamatta, joten yritetään yhdessä tekemällä minimoida kotitöiden tekoaika ja maksimoida yhteinen vapaa-aika. Paitsi niissä pihatöissä, niitä tehdään yhdessä koska niitä on kiva tehdä yhdessä.

Tämä on toiminut hyvin meillä ja muodostunut luonnostaan tuollaiseksi rytmiksi. Lapsia meillä ei ole ja ollaan töissä samaan aikaan, niin on helppo toimia noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän