YLE: Suomalaisten unelmakodit ovat kutistuneet, nyt halutaan pieniä taloja ja asuntoja
Yle kertoo, että Oulun asuntomessujen suurin kohde 160m2 talo on 20 vuotta sitten neliöillään ollut silloisten messujen pienin. Unelma-asunnot ovat kutistuneet vuosien saatossa. Asumishaaveissa vuonna 2025 korostuu ekologisuus. Ihmiset toivovat asumiselta myös yksityisyyttä ja rauhaa, etenkin sitä, ettei naapurit näkisi suoraan omalle pihalle. Myös yhteisöllisyyttä arvostetaan.
Itse epäilen, että tässä on taustalla kaksi syytä: nousseet elinkustannukset ja inflaatio sekä romahtanut syntyvyys. Miksi haaveilla neliöistä, joille ei ole käyttöä, mutta joiden lämmitys ja viilennys on ympäri vuoden Suomen oloissa kuluerä? Omasta mielestä myös puolimiljoonaa päälle 100 neliön talosta Oulussa kuulostaa hurjalta ja tuossakin on naapurit aivan vieressä. Nykyään tontit on asuinalueilla pieniä, niin yksityisyydestä on turha haaveilla.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti myös se, ettei monilla enää ole 'tilaa viemässä' esim. stereoita, kirjahyllyä jne. koska emme. on korvannut Spotify ja pikkuinen kaiutin, e-kirjat jne.
Monimyös aiemmin teki juttuja kotona, saattoi olla auto-/puutöitä, tai ties mitä 'mattopuita', mehumaijoja ym. mutta eipä ole enää kenelläkään tutulla (lapsuudessa monilla tutuilla) tuollaisia.
Yksi syy on varmaankin myös muuttunut tapa käyttää aikaansa. Ennen jokaisen naisihmisen ylpeys oli puhtautta kiiltävä koti. Nykyään kukaan, nainen tai mies, ei viitsi käyttää aikaansa jatkuvasti siivoamiseen.
Napakan kokoinen koti on myös helpompi pitää siistinä.
Itse asiassa isommat asunnot on helpompi pitää siistinä. Pienemmissä on ikuinen tilanpuute, mikä käytännössä tarkoittaa talossa on hankalia ja ahtaita nurkkia siivottavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on varmasti myös se, ettei monilla enää ole 'tilaa viemässä' esim. stereoita, kirjahyllyä jne. koska emme. on korvannut Spotify ja pikkuinen kaiutin, e-kirjat jne.
Monimyös aiemmin teki juttuja kotona, saattoi olla auto-/puutöitä, tai ties mitä 'mattopuita', mehumaijoja ym. mutta eipä ole enää kenelläkään tutulla (lapsuudessa monilla tutuilla) tuollaisia.
Yksi syy on varmaankin myös muuttunut tapa käyttää aikaansa. Ennen jokaisen naisihmisen ylpeys oli puhtautta kiiltävä koti. Nykyään kukaan, nainen tai mies, ei viitsi käyttää aikaansa jatkuvasti siivoamiseen.
Meidän 350m2 siivoaa siivooja. Ja kyllä, olen ylpeä kauniista, valoisasta, tilavasta ja siististä kodistani.
Jonka siivoaa olga.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntomessuille rakenneta unelmataloja, sinne tehdään sitä, mitä on kaavoitettu. Edelleen unelmana voi olla iso talo, jossa on tilaa olla ja harrastaa, mutta faktisesti rahat riittävät hellahuoneeseen ja makuutilaan eli nykyaikaiseen kaksioon, jossa keittiö on olohuoneessa ja makuuhuone 9 neliötä.
Kyllä mun mielestä, kun puhutaan asuntomessuista puhutaan myös unelmista, ennakoidaan trendejä ja sitä mitä massat haluavat rakentamiselta. Messuilla on kyse taloista ja asunnoista, joiden ratkaisuja ja toteutusta esitellään koko kansakunnalle, niin siinä heijastuu se, mikä on sillä hetkellä pinnalla
Miksi sitten asuntomessurakentajat puhuvat siitä, mitä saa kaupaksi? Ei niitä talo
Ihan sama, mistä siinä on organisaation sisällä kyse.
Näiden messujen tarkoitus silti on asumisratkaisujen markkinointi. Onhan se totta, että mitään kovin jännittävää tuolla ei ole ja kalusteetkin sitä samaa harmaata sohvaa, jota on myyty ihmisille jo vuosikymmen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
160 neliötä parille ihmiselle ilman lapsia on valtava määrä. Ei ole sekään ekologinen tai "pieni".
Pieni olisi joku 38m2 rintamamiestalo jossa 50-luvulla asui kuusihenkinen perhe.
Ekologisuus riippuu ihan siitä, miten talotekniikka on toteutettu. 160m2 on siis se alueen suurin talo, ei tuon pariskunnan talo.
Ja muuten se oli juuri tuon ahtaan rintsikka-asumisen jälkeinen sukupolvi, joka lähti omille perheille rakentamaan suuria taloja.
Oliko rintamamiestalot noin pieniä? Niissähän oli yleensä yläkerrassakin 2 makuuhuonetta, vai eikö niitä vinokattoisa huoneita lasketa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse siivoaa niin ei kaipaa hukkaneliöitä kuurattavaksi. Siivoojien pitäminen on epäeettistä ja turhaa. Eläkööt mieluummin vaikka työttöminä, ette
Minusta kannattaisi pikemminkin opetella ajattelemaan, että siivoaminen on työ siinä missä muutkin työt, eikä siinä mitään epäeettistä pitäisi olla. Itse ainakin tällä hetkellä vielä pystyn siivoamaan itse taloni, mutta olen suunnitellut niin, että jään tähän asumaan elämäni loppuun asti, ja kun en enää itse pysty siivoamaan, ostan siivouspalvelun, samoin kuin pihanhoitopalvelunkin.
Minä etsin juuri 30+ m2 kaksiota. Haluan asua mahdollisimman edullisesti, yhtiövastike on sitä pienempi, mitä vähemmän on neliöitä, samoin taloyhtiön remonttien maksuosuus. Suunnitelmani on jäädä omalle eläkkeelle pääomatulojen turvin ja silloin on tärkeää maksimoida tulot ja minimoida menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa isommat asunnot on helpompi pitää siistinä. Pienemmissä on ikuinen tilanpuute, mikä käytännössä tarkoittaa talossa on hankalia ja ahtaita nurkkia siivottavana.
Näin minustakin on. Isompi on helpompi pitää siistinä. Saman verran tulee sotkua, olipa asunto iso tai pieni, mutta isommassa asunnossa on helpompi löytää tavaroille järkevät paikat, ja kun sotku jakaantuu laajemmalle alueelle, niin se ei heti häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Minä etsin juuri 30+ m2 kaksiota. Haluan asua mahdollisimman edullisesti, yhtiövastike on sitä pienempi, mitä vähemmän on neliöitä, samoin taloyhtiön remonttien maksuosuus. Suunnitelmani on jäädä omalle eläkkeelle pääomatulojen turvin ja silloin on tärkeää maksimoida tulot ja minimoida menot.
No eikös silloin olisi järkevintä lähteä kokonaan pois Suomesta? Jonnekin, missä on halvempaa asua ja elää?
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi asumaan noin pienessä kaksiossa. Niissä on yleensä ulko-ovi heti keittiön vieressä, joten vaatteisiin tarttuu ruoanhajut, ja makuuhuone on sitä tyyppiä, että sängyn päädyssä on seinä, eli sängyn petaaminen on yhtä juoksemista olohuoneen kautta, kun ei makuuhuoneessa voi kertää sänkyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 350m2 siivoaa siivooja. Ja kyllä, olen ylpeä kauniista, valoisasta, tilavasta ja siististä kodistani.
Arvostan. Varakas palkkaa siivoojan tai ostaa palvelun ja yksi on työllistyy.
Oma unelma-asuntoni on pieni kaksio samoista syistä kuin toisenkin täällä: pieni yhtiövastike, pienet remonttikulut, omalle eläkkeelle alle 60-vuotiaana. Lisäksi rakastan pienen asunnon kepeää, hotellimaista tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös silloin olisi järkevintä lähteä kokonaan pois Suomesta? Jonnekin, missä on halvempaa asua ja elää?
Mietihän hetki.
Kumpi on pienempi muutos, muuttaa pois kotimaasta ja erilleen läheisistä vai sopeutua asumaan pienemmissä neliöissä?
Mieti oikein kovasti.
Vierailija kirjoitti:
*terveisin itsem*rhakoppeja voitonkiilto silmissä tahkoava ja pahasti yskivä rakennusteollisuus.
Joo, me kaikki tiedämme, että teillä on valtavasti näitä koirankoppeja myymättä, kun kukaan ei niissä halua asua. 30 neliön kaksio, salli minun nauraa.
Niitä koirankoppeja voi kyllä suurentaa, kun tekee ovia huoneistojen väliin ja rappusia alakerrasta yläkertaan, jos eivät mene kaupaksi pikkuasuntoina.
Vierailija kirjoitti:
Päälle 30m2 voi ollakin yksin asuvalle aivan riittävästi. Siihen mahtuu jo makuualkovi, tai pieni makkari.
Mutta kun nämä uudiskohdeyksiöt on 17-27m2.
Meilläpäin on uusi talo täynnä 22m2 koppeja. Niissä on mallikuvissa sängyt keittiössä. Ei tuo ole enää inhimillistä nukkua jääkaapin tai hellan kupeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietihän hetki.
Kumpi on pienempi muutos, muuttaa pois kotimaasta ja erilleen läheisistä vai sopeutua asumaan pienemmissä neliöissä?
Mieti oikein kovasti.
Muutosvastarintaa? Miksi muutoksen pitää olla pieni? Minä lähdin pois Suomesta ja asun tilavasti ja elämä on muutenkin aika mukavaa.
Kenen unelmakoti löytyy oikeasti asuntomessuilta? Ei keittiötä, vaan se on integroitu olohuoneen yhdelle seinälle. Makuuhuoneisiin mahtuu sänky, ei muuta. Säilytystilaa niukasti.
Ei kiitos mulle. Ei ole mun unelma, vaikka suomalainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Kenen unelmakoti löytyy oikeasti asuntomessuilta? Ei keittiötä, vaan se on integroitu olohuoneen yhdelle seinälle. Makuuhuoneisiin mahtuu sänky, ei muuta. Säilytystilaa niukasti.
Ei kiitos mulle. Ei ole mun unelma, vaikka suomalainen olen.
No kun se on se avokeittiö, jonka kaikki kuulemma haluavat.
Taas ohjaillaan "totuudella". Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Taas ohjaillaan "totuudella". Joopa joo.
Totuushan se on, että talot ja asunnot sekä myös tontit ovat kutistuneet.
Esim asuinalueella, jolla itse kasvoin oli omassa lapsuudessa vielä pienehköjä vanhoja puutaloja, joiden ympärillä oli valtavat pihat omenapuineen. Vieläkin välillä kaiholla muistelen sitä syksyistä omenantuoksua kadulla kulkiessa.
Sitten grynderit lähti haalimaan niitä tontteja, vanhat talot meni purkuun ja tontilla, jolla oli ennen yksi talo voi nykyään olla jopa 4-6 taloa.
Kyllä väitän ja perustan väitteeni Suomen Asuntomessujen organisaation viimeisen 5 vuoden aikana antamiin lausuntoihin asuntomessuista ja niiden tarpeesta. Enää ei ole varaa siihen, että rakennetaan mielenkiintoisia unelmia, nyt ollaan tultu rajusti alaspäin jostain 20 vuoden takaisista rakennuksista, joissa oli kaikenlaista modernia tekniikkaa, jonka pitäisi nyt olla vakiona, vaan ei ole. Nyt tuijotetaan rakentamis- ja asumiskustannuksia, ei uusia trendejä ja visioita.
Sen sijaan sisustuksissa leikitellään kertakäyttöasioilla, jotka on helppo muuttaa mieleisikseen, kun kyllästyy. Harmillisesti asuntomessujen ideana ei ole ollut esitellä uusia hanoja ja sormipaneeleja, vaan alkuperäisenä ajatuksena olivat asunnot sellaisenaan. Nyt pääpaino on nimenomaan sisustustrendeissä ja terassikalusteissa, ei lämpöpumppujen innovaatioissa tai väliseinien rakenteissa.