Tunnetko ihmisen, joka on ihan varmasti luonnehäiriöinen, mutta silti menestynyt
Kommentit (31)
Sitä varmemmin luonnehäiriö sitä korkeammalle kiivennyt tai koulutus.
Eräs tuttavani on hammaslääkäri ja todella itsekäs ja narsistisen oloinen.
Hieman kylmäkiskoinen myös. Nainen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä varmemmin luonnehäiriö sitä korkeammalle kiivennyt tai koulutus.
Eräs tuttavani on hammaslääkäri ja todella itsekäs ja narsistisen oloinen.
Hieman kylmäkiskoinen myös. Nainen kyseessä.
Lääkärit ja hammaslääkärit voivat joskus antaa sellaisen kuvan. Eivät he ole töihin jutustelemaan tulleet.
Pari professoria, yhden ylilääkärin ainakin. Varsinkaan siihen aikaan, kun yliopistot olivat valtion organisaatioita, ei mitenkään äärimmäisen harvinaista.
Tietenkin on. Ovat työyhteisöissä paljon esillä, mukaviakin. Korkeasti koulutettuja. Nauttivat saavuttamastaan statuksesta. Ulkopuolisten silmissä elävät lähes täydellistä elämää.
Kotona alistavat ja kontrolloivat, monenlaista väkivaltaa. Eron jälkeen alkaa syyttely ja vainoaminen, joskus päädytään perhesurmaan asti.
Nämä ovat niitä joiden työkaverit, ystävät ja naapurit sanovat etteivät ikinä olisi henkilöstä uskoneet sellaista, kun kauheudet lopulta paljastuvat.
Monta ortodoksia muslimia helluntailaisia venäläistä vapaakirkosta ja muutaman Jehovan . Tietty muissakin lahkoissa lestadiuksia. Jne löytyy kyllä. Eikä ne tunnusta omia syntejään koskaan vai toisia osoittaa sormella.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Ovat työyhteisöissä paljon esillä, mukaviakin. Korkeasti koulutettuja. Nauttivat saavuttamastaan statuksesta. Ulkopuolisten silmissä elävät lähes täydellistä elämää.
Kotona alistavat ja kontrolloivat, monenlaista väkivaltaa. Eron jälkeen alkaa syyttely ja vainoaminen, joskus päädytään perhesurmaan asti.
Nämä ovat niitä joiden työkaverit, ystävät ja naapurit sanovat etteivät ikinä olisi henkilöstä uskoneet sellaista, kun kauheudet lopulta paljastuvat.
Ai tunnet perhesurman tekijöitä?
Muita menestyjiä tunnekaan kuin jollain tapaa luonnehäiriöisiä.
Esim narsisteja ei ole kalvaneet maalliset huolet, ei opiskelumasennuksia tmv, vaan koska ei ole sisintä kaikki ulkoinen hyödynnetty, opiskelu sujunut kun ei keskittymisvaikeuksia ei epäröintiä mikä on tärkeintä, tärkeintä niille on oma etu ja muiden hyväksikäyttö oman edun hyödyksi, toiminta on saatanasta, ei ihmisyydestä. Ovat hyviä työnhakijoita. Osaavat uskottavasti esittää ihmistä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni. Hyvä työ, hienot harrastukset, kavereita. Ja kotona on täydellisen mielenvikainen hirviö.
Noh, lohduttaudu sillä että tuollaiset ihmiset ovat syvästi onnettomia, muille kyllä esitetään hyvinvoivaa ja onnellista mutta todellisuus on vähän toinen. Mikään määrä rahaa, sosiaalista statusta tai kumppanin alistamista ei paikkaa sitä sisäistä alemmuudentunnetta ja itseinhoa näillä
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut tämäntyyppisen työelämän kautta, ja olen oikeastaan ylpeä itsestäni että kuuntelin intuitiotani kun tuntui että jotain outoa tässä on, jotenkin liian hurmaava tms. Olin varovainen ja ajattelin että varmaan olen väärässä ja jos olen oikeassa se tulee kyllä lopulta ilmi kun esitän etten epäile mitään. No ei mennyt kuin puoli vuotta :D Ensin yritti lopulta suoraan ehdotella sänkyhommia (oli naimisissa) ja tästä meni pari kuukautta kun sai potkut firman rahojen pöllimisestä. Myöhemmin sai tuosta rahojen viemisestä tuomionkin ja kyseessähän oli ihan merkittävä summa. Sitä en toki tiedä millainen on pettämisyrityksen lisäksi ollut parisuhteessaan, tuskin mikään unelmakumppani
Vallan ja statuksen halu on voimakkaasti yhteydessä tietyn tyypin persoonallisuushäiriöön. Joten kyllä.
Saatan itse olla sellainen. Työskentelen tutkijatohtorina, ja ainakin toistaiseksi urani on sujunut hyvin, vaikka alalla työllistyy huonosti. Osaksi kyse on varmasti onnesta, mutta tarkan pelisilmän merkitystä ei pidä aliarvioida.
Työelämäkontaktien ulkopuolella minulla ei ole ketään, ja sen valinnan olen tietoisesti tehnyt. En ole sokea heikkouksilleni. Tiedän, etten ole turvallista seuraa.
N32
Vierailija kirjoitti:
Saatan itse olla sellainen. Työskentelen tutkijatohtorina, ja ainakin toistaiseksi urani on sujunut hyvin, vaikka alalla työllistyy huonosti. Osaksi kyse on varmasti onnesta, mutta tarkan pelisilmän merkitystä ei pidä aliarvioida.
Työelämäkontaktien ulkopuolella minulla ei ole ketään, ja sen valinnan olen tietoisesti tehnyt. En ole sokea heikkouksilleni. Tiedän, etten ole turvallista seuraa.
N32
Jos tiedostat luonnevikasi, aiotko tehdä sille jotakin? Fiksuna ihmisenä tiedät myös, että ihminen on laumaeläin, ja tuolla mentaliteetilla sinulla on peliaikaa noi reilu kymmenen vuotta. Sitten on vaihdettava metodia, koska kukaan ei lähde nykypäivänä tiimiin kusipään kanssa. Terapia toimii moneen B-klusterin pershäröön nykyisin.
Mieheni täälläkin. Narsismidg löytyy, ja silti tai ehkä juuri sen ansiosta menestyy lähes kaikessa mihin ryhtyy. Elo hänen kanssaan on kuitenkin melko mutkatonta, kun tähän on oppinut. Joskus ongelmat nostavat päätään, jos tulee jotain stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Jos tiedostat luonnevikasi, aiotko tehdä sille jotakin? Fiksuna ihmisenä tiedät myös, että ihminen on laumaeläin, ja tuolla mentaliteetilla sinulla on peliaikaa noi reilu kymmenen vuotta. Sitten on vaihdettava metodia, koska kukaan ei lähde nykypäivänä tiimiin kusipään kanssa. Terapia toimii moneen B-klusterin pershäröön nykyisin.
En ole kusipää. Käyttäydyn aina täysin korrektisti, ystävällisesti ja joustavasti. Ajatukseni eivät konkretisoidu toiminnaksi.
Eksäni. Hyvä työ, hienot harrastukset, kavereita. Ja kotona on täydellisen mielenvikainen hirviö.