Kuinkahan moni villasukkia yms. myyvistä maksaa verot? Kun niistä pitäisi oikeasti maksaa tuloveroa
Facebookissa on useita myyntiryhmiä erilaisille käsitöille kuten villasukille, lapasille, koruille jne. En jaksa uskoa, että kaikki noista myyjistä maksaa tuloistaan veroja. En itsekään maksa vaikka myyn kaikenlaista itse tekemääni. Jotakin ylimääräistä rahaa on pakko saada vaikka töissä olenkin.
Suomessa verotetaan liikaa ja koko ajan ajetaan ihmisiä ahtaammalle.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on katkera jollekin villasukkia myyvälle sukulaiselle tai tuttavalle. Tämä keskustelu on hänen julma kostonsa :D
Oletko oikeasti noin lukutaidoton? Mähän kirjoitin itsekin tekeväni erilaisia tuotteita enkä maksa veroja niistä. Nytkin on villasukka puikoilla.
Ap
Sinun toimintasi on yritystoimintaa, antaa mummojen neuloa, pysyy elämässä kiinni.
Ei ole yritystoimintaa. Ei todellakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap sukat olla sutta ja sekundaa, akryylilangoista kyhättyjä. Jospa ap ottaisi lääkkeensä jos noin ahdistaa kun joku on tienannut muutaman satasen myymillään sukilla. Ennen maksan tekijälle suoraan ihan siitä vaivan palkasta että sain mieleiseni sukat.
Opettele nyt oikeasti lukemaan.
Ap
Opettele itse, näköjään kateus vielä kalatkin vedestä.
Mitä ihmettä sä sekoilet? Mä kirjoitin erittäin selkeästi aloitukseen, että teen itsekin käsitöitä ja myyn niitä enkä maksa veroja. Mistä mä siis olen kateellinen? Miksi mun pitäisi opetella lukemaan kun sä itse et osaa lukea mun aloitusta? Oletko sä kännissä vai?
Kummallista hyökkäämistä mua kohtaan vaikka mähän teen juuri itsekin niin, että myyn ilman veroja sukkia yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ap sukat olla sutta ja sekundaa, akryylilangoista kyhättyjä. Jospa ap ottaisi lääkkeensä jos noin ahdistaa kun joku on tienannut muutaman satasen myymillään sukilla. Ennen maksan tekijälle suoraan ihan siitä vaivan palkasta että sain mieleiseni sukat.
Opettele nyt oikeasti lukemaan.
Ap
Opettele itse, näköjään kateus vielä kalatkin vedestä.
Onko sulla kovakin krapula? Joko olet ottanut loiventavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on katkera jollekin villasukkia myyvälle sukulaiselle tai tuttavalle. Tämä keskustelu on hänen julma kostonsa :D
Oletko oikeasti noin lukutaidoton? Mähän kirjoitin itsekin tekeväni erilaisia tuotteita enkä maksa veroja niistä. Nytkin on villasukka puikoilla.
Ap
Sinun toimintasi on yritystoimintaa, antaa mummojen neuloa, pysyy elämässä kiinni.
Ei ole yritystoimintaa. Ei todellakaan.
Ap
Muista ilmoittaa myyntisi verottajalle. Älä ole veroja kiertävä kusipää.
Tein vinkki ilmoituksen verottajalle joten tutkimukset käynnistyvät veronkierron osalta
Vierailija kirjoitti:
Tein vinkki ilmoituksen verottajalle joten tutkimukset käynnistyvät veronkierron osalta
Ai kenestä heille vinkkasit? :D
Kudo sinäkin yhdet villasukat! Sen jälkeen sinä ymmärrät kirkkaasti, miksi niistä ei veroa makseta.
Ei sinun tarvitse edes laskea kuluja eikä lukea verolakeja.
Palaa asiaan sitten, kun ensimmäiset kutomasi villasukat ovat valmiit.
Monella kirppiksella myydään uutta tavaraa, tai krääsää se on, mutta uutta.
Vierailija kirjoitti:
Kudo sinäkin yhdet villasukat! Sen jälkeen sinä ymmärrät kirkkaasti, miksi niistä ei veroa makseta.
Ei sinun tarvitse edes laskea kuluja eikä lukea verolakeja.
Palaa asiaan sitten, kun ensimmäiset kutomasi villasukat ovat valmiit.
Sä voisit lukea ap:n aloituksen uudestaan. Mistä teitä oikein riittääkin jotka ymmärrä lukemaanne?
https://vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot/ansio…
"
Käsityöt
Jos myyt itse valmistamiasi käsitöitä esimerkiksi myyjäisissä, internetin kauppapaikoilla tai kirpputoreilla, niistä saadut tulot ovat veronalaisia. Laske tulot yhteen ja ilmoita ne veroilmoituksella."
Vierailija kirjoitti:
"Käsityöt
Jos myyt itse valmistamiasi käsitöitä esimerkiksi myyjäisissä, internetin kauppapaikoilla tai kirpputoreilla, niistä saadut tulot ovat veronalaisia. Laske tulot yhteen ja ilmoita ne veroilmoituksella."
Ilmoitetaanko tossa samalla kuinka paljon on itse maksanut langoista ja muusta tarvikkeesta, sekä työn hinta eli aika joka käsityöhön kuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen.
Missä laissa lukee, että verovelvollisen pitäisi ilmaiseksi antaa sähköä, toimitilaa, ompelukoneita tms valtion hyödyn käyttöön.
Ja että vain joku ostettu lanka on kulu, ja muu ei ! Eihän se voi noin olla, jos lakia ja yhdenvertaisuutta noudatetaan.
Vaan suhteellinen osuus kaikista tuotantopanoksista täytyy voida vähentää, ennen voitto-osuuden määritystä.
Vai onko niin, että valtio poimii vain rusinat pullasta. Ja sivuutetaan maksuperusteen nojalla aiheutunut kulut tai kulujen osuus.
Verovelvollisella on ainakin oikeus vaatia kaikki asianmukaiset kulut vähennettäväksi.
Jos lakisääteisiä vähennyksiä ei hyväksytä, on oikein tehdä kantelu ao virkamiehestä eduskunnan oikeusasiamiehelle.
On kaksi eri asiaa tehdä harratuspohjalla villasukkia yms. kuin tehdä noita yr
Jonkun verran villasukkien kutomista ja yritystoimintaa tuntevana ja verotuksestakin vähän tietävänä sanoisin, että nimeltä voidaan mainita ne harvat, jotka maksavat veroa villasukkien vuoksi. Minä aloitan : M Ojanperä, villasukkakirjoilla ansaitsemistaan tuloista.
Vierailija kirjoitti:
"Käsityöt
Ei tätä haluta uskoa täällä vaikka ap asiasta kertoi jo eilen. Selitetään joistakin tonnin ja kahden tonnin rajoista tai että kuluihin laitetaan sähköt, puhelin, lämmitys, tilavuokra jne. Haloo mitä idioot teja! Joku neuloo sukkia tms. omassa kodissa harrastuspohjalta, niin ei niistä mitä tahansa kuluja voi ilmoittaa verotukseen! Materiaalikulut sinne laitetaan eikä mitään muuta. Yrittäjä on sitten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käsityöt
Ilmoitetaanko tossa samalla kuinka paljon on itse maksanut langoista ja muusta tarvikkeesta, sekä työn hinta eli aika joka käsityöhön kuluu?
Materiaalikustannukset ilmoitetaan. Ei aikaa mitä siihen on kulunut.
https://www.omapaja.fi/blogi/kasitoiden-myynti-ilman-toiminimea
"Käytettyjen vaatteiden tai kodin tavaroiden myynti ilman toiminimeä tai yritystä vaikkapa kirpputorilla katsotaan niin pienimuotoiseksi toiminnaksi, ettei siitä tarvitse tehdä verottajalle selvitystä. Sama verovapaus ei kuitenkaan koske uusia, omin käsin tehtyjä tuotteita. Käsitöiden myynti kaikessa muodossaan ilman toiminimeä tai muuta yritystä on veronalaista tuloa, minkä vuoksi se on aina ilmoitettava verottajalle."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käsityöt
Pitää kai itse ymmärtää ilmoittaa ne tulonhankkimisvähennyksiin.
Totta kai veroa pitää maksaa. Tosin sitä ei pienistä määristä paljoa tule, joten ei ole mitään syytä jättää ilmoittamatta. Vaivaa siitä tietysti vähän on, kun sen tulon veroilmoitukseen netissä lisää. Ei villasukkien kutomisella rikastumaan pääse, ilmoitti tai ei. Uskon että useimmat laittavat veroilmoitukseen, koska se on aika helppoa. Itse en edes myy, on iso perhe jolle teen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.omapaja.fi/blogi/kasitoiden-myynti-ilman-toiminimea
"Käytettyjen vaatteiden tai kodin tavaroiden myynti ilman toiminimeä tai yritystä vaikkapa kirpputorilla katsotaan niin pienimuotoiseksi toiminnaksi, ettei siitä tarvitse tehdä verottajalle selvitystä. Sama verovapaus ei kuitenkaan koske uusia, omin käsin tehtyjä tuotteita. Käsitöiden myynti kaikessa muodossaan ilman toiminimeä tai muuta yritystä on veronalaista tuloa, minkä vuoksi se on aina ilmoitettava verottajalle."
Eikö silloin kannata perustaa yritys tai toiminimi ja sitten voi sen työhuoneenkin laskea vähennyksiin, sekä voi hankkia tukkukortit ja muut, laskea ruoatkin verovähennyksiin, matkat lankoja ostamaan jne.
Kuka pullonpalautuksia ilmottelee? Tai sukkia? Ei kukaan.
Tiedän monta jotka saa pulloista varmaan parisen euroa per päivä. Meillä työpaikalla on paljon tölkkejä joita keräämällä saa 2-3e helposti
Varmaankin leikkaukset voitaisiin pitkälti perua, jos vain verottaja tietäisi kaikki pimeät työt, joita Suomessa kansan mielestä tehdään.