Voiko kotihoidontukea saada sovitellun työmarkkinatuen kanssa?
Jos olisi tilanne, että saisin osa-aikatyöstä 750 €/kk, niin voisinko saada lasten kotihoidontuen kotona hoidettavasta alle 3-vuotiaasta? Mietin sitä, että onko minun pakko hakea työmarkkinatukea, joka soviteltaisiin palkan kanssa ja josta kotihoidontuki vähennettäisiin? Onko jollakulla kokemusta tällaisesta tilanteesta?
Sen tiedän, että jos esim. lapsen molemmat vanhemmat olisivat kokoaikatyössä, vaikka toinen aamu- ja toinen iltavuorossa, eikä lasta tarvitsisi viedä päivähoitoon, niin silloin ainakin kotihoidontukea voi saada. Mutta miten soviteltu työmarkkinatuki vaikuttaa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saada kotihoidon tukea ja työttömyysetuutta (kuten työmarkkinatukea tai ansiopäivärahaa), mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyysetuudestasi.
Kotihoidon tuen saa, vaikka olisi töissä, jos lasta hoidetaan kotona.
Aivan, mutta jos palkan vuoksi työttömyysetuus jäisi muutamaan kymppiin, niin eikö silloin kotihoidontukea jäisi maksettavaksi lähes sen koko määrä? Tätä yritin kysyä.
Jää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoidat lasta kotona, et ole työtön, vaan vanhempainvapaalla. Tämä riippumatta siitä, onko sinulla työpaikkaa vai ei.
Vanhempainvapaa on loppunut aikoja sitten, ja olen saanut työttömyysetuutta soviteltuna. Teen osa-aikatyötä, josta saan todella vähän palkkaa.
Jos nyt saisin paremman osa-aikatyön ja palkkaa 750 €/kk, niin sovitellaanko työmarkkinatuki ensin ja siitä vähennetään kotihoidontuki vai miten?
Olet vanhempainvapaalla, jos hoidat alle 3-vuotiasta lasta kotona. Miksi kyselet asiaa, johon sait jo vastauksen?
Koska et vaikuta olevan perillä tästä asiasta.
Outo perus
En löytänyt Kelan etuusohjeista vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit saada kotihoidon tukea ja työttömyysetuutta (kuten työmarkkinatukea tai ansiopäivärahaa), mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyysetuudestasi.
Aivan, mutta jos palkan vuoksi työttömyysetuus jäisi muutamaan kymppiin, niin eikö silloin kotihoidontukea jäisi maksettavaksi lähes sen koko määrä? Tätä yritin kysyä.
Kotihoidon tuki on saman suuruinen riippumatta siitä, paljonko saat työttömyystukea. Kotihoidontuki vähennetään työttömyystuesta, ei toisinpäin.
En löytänyt Kelan etuusohjeista vastausta.
Minäpäs löysinkin. Osasin googlata sanan kotihoidontuki ja klikata ensimmäisenä avautuvaa linkkiä. Siitä pääsee suoraan Kelan sivuille, josta tieto löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Koska ap on kehitysvammainen eikä osaa itse etsiä tietoa, autetaan tämän kerran:
Työttömyystuet
Jos saat työttömyystukea, siitä vähennetään sinun tai puolisosi saama kotihoidon tuki. Jos saat kuntalisää, sitä ei vähennetä työttömyystuesta. Kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä työttömyystuesta, jos toinen vanhemmista saa kotihoidon tukea ja hoitaa lasta itse ja toinen on kokonaan työtön. Kun haet kotihoidon tukea, selvitämme, miten kotihoidon tuki vaikuttaa työttömyystukeen. Jos saat tai puolisosi saa ansiopäivärahaa, kannattaa selvittää työttömyyskassasta, miten kotihoidon tuki vaikuttaa ansiopäivärahaan.
Tuossa ei puhuta palkkatulon vaikutuksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidon tukea saat koko määrän ja työttömyysetuutta ei jäisi vähennyksen jälkeen maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ap on kehitysvammainen eikä osaa itse etsiä tietoa, autetaan tämän kerran:
Työttömyystuet
Jos saat työttömyystukea, siitä vähennetään sinun tai puolisosi saama kotihoidon tuki. Jos saat kuntalisää, sitä ei vähennetä työttömyystuesta. Kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä työttömyystuesta, jos toinen vanhemmista saa kotihoidon tukea ja hoitaa lasta itse ja toinen on kokonaan työtön. Kun haet kotihoidon tukea, selvitämme, miten kotihoidon tuki vaikuttaa työttömyystukeen. Jos saat tai puolisosi saa ansiopäivärahaa, kannattaa selvittää työttömyyskassasta, miten kotihoidon tuki vaikuttaa ansiopäivärahaan.
Miksi pitäisi puhua? Aiheena oli kotihoidontuen saaminen työmarkkinatuen rinnalla. Jokainen edes auttavasti kartalla oleva ymmärtää, mitä soviteltu päiväraha tarkoittaa ja miten palkkatulo liittyy siihen kuvioon. Koetapa sinäkin lyödä ne kaksi aivosolouasi yhteen ja päätellä, miten asia voisi mennä
Miten voi saada lapsen, vaikka ei osaa edes alakoulutason matematiikkaa tai lukutaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuet
Miksi pitäisi puhua? Aiheena oli kotihoidontuen saaminen työmarkki
Aika moni on jo vastannut päinvastaisella tavalla kuin sinä.
Oikea vastaus on: Voit saada, jos vähennyksen jälkeen jää jotain saatavaa.
Aika moni on jo vastannut päinvastaisella tavalla kuin sinä.
Sille minä en voi mitään, että aika moni täällä on vastannut, vaikka ei tiedä, miten asia oikeasti menee. Kelan sivuilla lukee selkosuomella asian oikea laita eli kotihoidon tuki vähennetään työmarkkinatuesta. Siitä pitäisi tyhmemmänkin osata päätellä, miten hiomma menee.
Kannattaa soittaa Kelaan. Ehkä siellä joku osaa vääntää sinulle ratakiskosta, miten homma menee. Nyt ei näytä menevän millään perille.
Palikalle palikkatason esimerkki:
Jos et ole kotihoidontuella saat palkkaa 750€ ja työmarkkinatukea 400€
Kotihoidontuki on 300€
-> Jos olet kotihoidontuella saat palkkaa 750€, kotihoidontukea 300€ ja työmarkkinatukea 100€ (eli 400€-300€).
Tähän vielä pari muuta tukea, niin pääsee hyville palkoille.