Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskoisitko pystyväsi jallittamaan psykopaattia, sosiopaattia, narsistia ja mitä näitä pershäröjä nyt on

Vierailija
18.09.2025 |

Luuletko että tunnistaisit tällaisen henkilön, etkä menisi hänen peleihinsä mukaan? Jokainen meistä on  kuitenkin tilastojen mukaan kohdannut näitä ihmisiä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistia olen olosuhteiden pakosta joutunut sietämään ja vaikka narsistin temput eivät toimineet minuun, koska näin hänen lävitse milloin gaslighttaili tai yritti manipuloida, mutta toki silti raskasta on olla tällaisen ihmisen kanssa tekemisissä, koska ovat energiavampyyreita. 

Vierailija
22/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on helpohko, joskin hieman vaarallinen käsiteltävä.

Psykopaatti? Kiitos ei.

Ei ole narsisti helpohko. Syynä se, että manipuloi muut ihmiset puolelleen. Siinä on äkkiä sellainen vyyhti, ettei sitä ainakaan helposti hallita. Voi olla koko kaveripiiri, työporukka, suku tai puoli kaupunkia manipuloitu uskomaan, että sinä olet syyllinen, hankala, ongelma, ilkeä, epäpätevä jne. Siinä menee sitten ihmissuhteet, työpaikat, omaisuus, maine ja kaikki pahimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistille kaikki on peliä ja kaikki pelaavat. Myös hiljaisuus/tekemättömyys/"puolueettomuus" (narsistille olet joko hänen puolellaan tai muutoin olet häntä vastaan) on peliliike. 

Vierailija
24/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen esimieheni oli narsisti. Harvinaisen läpinäkyvä sellainen, niin helppo oli tunnistaa. Siihen jallittamisleikkiin ei kyllä kannata lähteä vaikka tällaisen tunnistaisikin, koska silti on aika tuurista kiinni, että kosahtaako se omille nilkoille. Tuppaavat meinaan olemaan aika kostonhimoisia turjakkeita, vaikka alunpitäen pystyisikin välttämään heidän leikkinsä. Kannattaa pysyä kaukana jos vain mahdollista.

Vierailija
25/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että varsinaisesti kannattaisi ryhtyä jallittamaan näitä hahmoja. Yhtä fiksua kuin putovaan puukkoon tarttuminen.

Kunhan tunnistaa ja yrittää parhaansa mukaan välttää.

Ei todellakaan kannata. Ovat äärimmäisen pitkävihaisia ja kostonhimoisia. Jaloillaan äänestäminen ainoa toimiva vaihtoehto. 

Vierailija
26/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistille kaikki on peliä ja kaikki pelaavat. Myös hiljaisuus/tekemättömyys/"puolueettomuus" (narsistille olet joko hänen puolellaan tai muutoin olet häntä vastaan) on peliliike. 

Silloin kun pelataan niin kaikki voi olla vastaan. Kannattaa olla aktiivinen puolustautuja, puhuminen on lahja.

Vierailija
27/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että varsinaisesti kannattaisi ryhtyä jallittamaan näitä hahmoja. Yhtä fiksua kuin putovaan puukkoon tarttuminen.

Kunhan tunnistaa ja yrittää parhaansa mukaan välttää.

Ei todellakaan kannata. Ovat äärimmäisen pitkävihaisia ja kostonhimoisia. Jaloillaan äänestäminen ainoa toimiva vaihtoehto. 

Kyllä kostavat omatkin virheensä helposti ja tässä ajassa se on tehty hyvin helpoksi.

Vierailija
28/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut tunnistamaan opportunistiset pyrkyrinarskut kaukaa. Oppi on tullut kantapään kautta.

Joskus olen yrittänyt tietyistä tapauksista varoittaa muitakin, mutta eivät he uskoneet, koska luulivat minun olevan kateellinen. Sitten narskut paljastivat oikean karvansa ja onnistuivat haavoittamaan. Säästyin itse ja pysyin turvassa, koska pidin alusta saakka etäisyyttä. Teki kyllä mieli sanoa, että mitäs minä sanoin ja siinäs nyt näätte. 

Yleensä ei uskotakaan. Ovat hyviä manipuloimaan ja esittämään mukavaa, empaattista, auttavaista jne. Varsinkin psykopaatit, narsisteilla tahtoo helpommin maski lipsua. Ihmisen on vaikea tajuta, että hymyilevä ja yställinen ihminen, joka auttaa (tai ainakin teeskentelee auttavansa) sinua voi olla täysin tunnekylmä oman edun tavoittelija. 

Vierailija
29/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oppinut tunnistamaan opportunistiset pyrkyrinarskut kaukaa. Oppi on tullut kantapään kautta.

Joskus olen yrittänyt tietyistä tapauksista varoittaa muitakin, mutta eivät he uskoneet, koska luulivat minun olevan kateellinen. Sitten narskut paljastivat oikean karvansa ja onnistuivat haavoittamaan. Säästyin itse ja pysyin turvassa, koska pidin alusta saakka etäisyyttä. Teki kyllä mieli sanoa, että mitäs minä sanoin ja siinäs nyt näätte. 

Yleensä ei uskotakaan. Ovat hyviä manipuloimaan ja esittämään mukavaa, empaattista, auttavaista jne. Varsinkin psykopaatit, narsisteilla tahtoo helpommin maski lipsua. Ihmisen on vaikea tajuta, että hymyilevä ja yställinen ihminen, joka auttaa (tai ainakin teeskentelee auttavansa) sinua voi olla täysin tunnekylmä oman edun tavoittelija. 

Lastensuojelu ei tunnista näitä. Narsistinen psykopaatti/sosiopaatti viehättää heitä enemmän. Eivät näe asioita oikein.

Vierailija
30/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä pitäisi jallittaa? Jos ovat kunnolla eivätkä tee mitään ilkeää. 

Viihdeteollisuus maalaa ihmisistä piruja. Ne eivät ole todellisia kuvia. Ihmiset on vain ihmisiä.

Vierailija
31/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa. Pystyvätkö nämä sitten oikeasti vaikuttamaan siltä että aidosti välittävät eivätkä vaikuta teennäisiltä?

Vierailija
32/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaveri on oikea narsistin malliesimerkki.

Esittää empaattista ihmisystävää, ja toiset kertovat sille murheitaan.

Mutta olepa sen kanssa kahden kesken niin, että muut ei kuule, ja tulee sellaista sekopäistä sontaa, ettei kukaan uskoisi, jos kertoisin. En edes yritä kertoa.

Vierailija
33/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karmivaa. Pyst

Kyllä ja se on aina vain helpompaa mitä sokeampi ja hyväuskoisempi ihminen on pelattavana.

Vierailija
34/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti? Kiitos ei.

Entäs sosiopaatti? Teillä taitaa olla harhaisia käsityksiä ihmisistä. Ole ihminen ihmiselle ja pärjäät parhaiten ihan kenen kanssa tahansa, ilmainen terveellinen vinkki tähän kohtaan kaikille ihmettelijöille. 

Näin sanoo joku, joka ei ole törmännyt oikeasti sairaaseen mieleen.

Minullakin meni 50 vuotta, ennen kuin tuli vastaan sekopää, joten ennen sitä olisin ehkä ajatellut samalla tavalla.

Vierailija
35/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tunnistaminen helpottuu kokemusten myötä. Silti voi mennä halpaan, ainakin jos on onnistunut olemaan läpeensä kyynistymättä. Se, ettei ole huijattavissa, tuntuu varmaan kivalta, mutta ei se noin keskimäärin minusta mikään meriitti ole, kun ihmisyyttä pohditaan.

Voittamaan tai pelaamaan takaisin, mitä "jallittamisella" tässä yhteydessä ymmärrän, ei pysty kukaan. Heihin ei päde mitkään normaalielämän säännöt ja lainalaisuudet. Eivät he tajua sinun vihjeitäsi tai sinun toimintasi oikeaa vaikutusta itseensä, vaikka sellaiseen puheissaan tarpeen tullen vetoavatkin. He pelaavat eri peliä, eri säännöillä. Sitä ei kukaan pysty pelaamaan mukana, vaikka kuinka toivoisi ja yrittäisi, luulisi jotenkin "kostavansa" tai "kouluttavansa". Vaikka he osaavat puhua sanoja, he eivät kykene tuntemaan tunteita ketään muuta kuin itseään kohtaan. Olet pelkkä väline, henkisellä tasolla täysin yhdentekevä. Ihan ainut vaihtoehto on juosta kauas, tai v

Ainut tapa voitta olisi pelata noilla heidän säännöillään. Se taas tarkoittaisi, että joudut luopumaan moraalistasi ja tadaa: luonnehäiriöinen on tuhonnut inhimillisyytesi ja voittanut. Eli et voi voittaa. Oikea valinta on olla pelaamatta eli juokse!

Vierailija
36/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi, että voisin tehdä mitään, vaan minua huijattaisiin.

Vierailija
37/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatti? Kiitos ei.

Entäs sosiopaatti? Teillä taitaa olla harhaisia käsityksiä ihmisistä. Ole ihminen ihmiselle ja pärjäät parhaiten ihan kenen kanssa tahansa, ilmainen terveellinen vinkki tähän kohtaan kaikille ihmettelijöille. 

Näin sanoo joku, joka ei ole törmännyt oikeasti sairaaseen mieleen.

Minullakin meni 50 vuotta, ennen kuin tuli vastaan sekopää, joten ennen sitä olisin ehkä ajatellut samalla tavalla.

Päinvastoin. Koko elämäni täynnä näitä. Jokin täytyy olla vialla kun ei mene ymmärrykseen mikään mitä kirjoittaa. Rakkaus pärjää parhaiten eikä sovi vertailla elämänpolkuja tällä tavalla ainakaan.

Vierailija
38/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, koska olen ihan superälykäs itse. Olihan se rankkaa ja epäluonnolista itselleni, mutta kun oppi ja opetteli narsistin toimintaa ja ajattelua, aloin jopa nauttia, kun näin hänen kiemurtelevan tuskissaan ja kostinkin hänelle todella rankasti.

Tämä oli sitten vähän pelottavaakin ja silmiä avaavaa ja olen onnellinen, kun nykyään osaan tunnistaa tämmöiset tyypit jo kaukaa.

Vierailija
39/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan joskus pystyä, mutta en kyllä väitä tunnistavani kaikkia. Ja yleensä kaikista tällaisista mahdollisista haluaa kyllä pysyä kaukana. Joskus kuitenkin joku narsisti saattaa ärsyttää ja saatan haluta saada hänet ns. pudottamaan naamionsa julkisemmin. Mikä ehkä kertoo minusta jotakin ikävää. En ole kuitenkaan itse mikään huomion keskipisteenä oleva tai itseäni korosteleva tyyppi.

Minusta noihin toimii kuitenkin parhaiten se, että heille aiheutetaan loneliness epidemic. 

Vierailija
40/47 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tunnistaminen helpottuu kokemusten myötä. Silti voi mennä halpaan, ainakin jos on onnistunut olemaan läpeensä kyynistymättä. Se, ettei ole huijattavissa, tuntuu varmaan kivalta, mutta ei se noin keskimäärin minusta mikään meriitti ole, kun ihmisyyttä pohditaan.

Voittamaan tai pelaamaan takaisin, mitä "jallittamisella" tässä yhteydessä ymmärrän, ei pysty kukaan. Heihin ei päde mitkään normaalielämän säännöt ja lainalaisuudet. Eivät he tajua sinun vihjeitäsi tai sinun toimintasi oikeaa vaikutusta itseensä, vaikka sellaiseen puheissaan tarpeen tullen vetoavatkin. He pelaavat eri peliä, eri säännöillä. Sitä ei kukaan pysty pelaamaan mukana, vaikka kuinka toivoisi ja yrittäisi, luulisi jotenkin "kostavansa" tai "kouluttavansa". Vaikka he osaavat puhua sanoja, he eivät kykene tuntemaan tunteita ketään muuta kuin itseään kohtaan. Olet pelkkä väline, henkisellä tasolla täysin yhdent

oo, siis ei niiden kanssa voi oppia pelaamaan.

Voi vain oppia pelaamaan niin, että ne jäävät pois pelistä. Jos niiden läpi näkee, ne menettävät voimansa, ja se on niille kryptoniittia.

Kokemukseni mukaan pitävät sinua uhkana ja pyrkivät tuhoamaan.