Kuinka paljon luotat tekoälyyn ihmissuhdeasioissa?
Jos kysyt neuvoa. Jos et kysy, en tarvitse vastausta. En myöskään kuvittele tekoälyn korvaavan yhtään mitään. Tiedän, että sen vastaukset ovat hyvin riippuvaisia siitä miten asian esittää. Mietin vain kun tekoäly on yhdessä ihmissuhdeongelmassa tosi jyrkkä ja ehdoton, vaikka ehdotan muitakin vaihtoehtoja. Mietin vain, että pitäisikö uskoa sitä.
Kommentit (42)
Luotan papukaijaan joka on samaa mieltä kaikesta aina
Minkä tyyppisiä asioita kysytte tekoälyltä te, jotka koette että saatte siltä hyviä vastauksia ihmissuhdeasioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole käynyt edes mielessä kysyä muita kuin asiakysymyksiä.
Oikeastaan se on jopa parempi tällaisissa asioissa kuin asiakysymyksissä.
Kuka v*u on noin tyhmä, sä kuvittelet että se on hyvä koska on koulutettu olemaan samaa mieltä ja vahvistamaan sun harhojasi. Hyvän määritelmä ei ole se, että saat siltä haluamiasi vastauksia.
Ainoa älykäs vastaus, jonka tekoäly voi sanoa ihmissuhdeongelmassa, on se että ei anna mitään neuvoja ja ohjeita koska on kuullut vain yhden puolen asiassa. Jos sait jotain muuta, mokasit.
Vielä vähemmän luottaisin lanttumaakareihin.
Itse olen huomannut, että ainakin Claude alkaa nopeasti vihjailemaan, että asiat on pielessä. Minulle tuli ristiriitatilanne yhden ystävän kanssa ja Claude alkoi pyytämättä vihjailemaan, että ystävyys ei ollut sitä mitä olen ajatellut ja on aika päästää irti jne. Saimme asiat selvitettyä tämän ystävän kanssa sitten myöhemmin.
Sama nykyisen parisuhteen kanssa. Claude tarttuu heti negatiivisiin ajatuksiin ja validoi niitä. Tyyliin 'voi olla, että olet muuttunut vuosien saatossa ja nykyinen suhde ei enää tyydytä tarpeitasi entiseen malliin'. Ja tällaisia vastauksia saa siis aika tavallisiin parisuhdeavautumisiin.
Kokeilkaa itse keksityllä tilanteella tuleeko samantyylistä juttua.
Tekoäly vahvistaa harhoja ja voi aiheuttaa psykoosin.
En.
Voin avautua mutta en luota puhtaasti. Se esim.pyrkii miellyttämään usein ja jokaisen lisätiedon mukaan muuttaa vastausta.
Voi käyttää siis käytöksen ns.omaan analysointiin,mutta välillä antaa niin tyhmiä vastauksia tai täysin vääriä etten luota.
Eipä ole käynyt edes mielessä käyttää tekoälyä tuollaiseen. Ihmissuhteet hoidetaan ihmisten kanssa.
Ihan niin sekaisin en sentään ole, että kuvittelisin jonkun ihmisten ohjelmoiman järjestelmän olevan luotettava asioissa, joiihn tarvitaan tunneälyä.
Siinä vaiheessa tietää olevansa totaalisen seonnut, jos kuvittelee, että tekoäly pysyy hoitamaan ihmissuhteetkin.
Kaksi edellistä: oletteko kokeilleet? Mikä oli vialla vastauksissa?
En vähääkään missään asiassa. Ne kerrat kun olen käyttänyt tekoälyä se selittää ihan mitä sattuu.
Se nyt aina käskee menemään poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin sekaisin en sentään ole, että kuvittelisin jonkun ihmisten ohjelmoiman järjestelmän olevan luotettava asioissa, joiihn tarvitaan tunneälyä.
Mihin tarkalleen ottaen tarvitaan tunneälyä ja mitä se edes on?
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vahvistaa harhoja ja voi aiheuttaa psykoosin.
Myös ihminen voi tehdä ihan vastaavaa ja se vasta kyseenalaista onkin, koska ihminen tiedostaa tekevänsä väärin, mutta tekoäly ei. Psykoosia tekoäly ei voi aiheuttaa, harhoja se voi valitettavasti vahvistaa, mutta se ei tarkoita sitä, ettei kenenkään kannata käyttää tekoälyä mihinkään.
Saahan veitselläkin tehtyä ihmiselle harmia, mutta tuskin silti olet sitä mieltä, että koko maailman veitset on kiellettävä? Mikä tahansa työkalu on vaarallinen pahantahtoisen tai osaamattoman käsissä.
Siinä vaiheessa kun ulkoistan itsenäisen ajatteluni tekoälylle voin yhtä lailla hypätä narun jatkeeksi. Siitä voit päätellä vastauksen :D
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ulkoistan itsenäisen ajatteluni tekoälylle voin yhtä lailla hypätä narun jatkeeksi. Siitä voit päätellä vastauksen :D
Ei sille ajattelua ulkoisteta vaan käytetään apuna pohdinnassa ja tuomassa näkökulmia. Ihan samalla tavalla kuin vaihtaisit ajatuksia vaikka kaverisi tai terapeutin kanssa. Vai onko heidän kanssaan juttelu itsenäisen ajattelun ulkoistamista?
Olen käyttänyt paljon etsiessäni toistakin näkökulmaa asiaan. Ei se ongelmia ratkaise, mutta esim. anopin kohdalla tekoäly osaa selittää ihan hyvin, mitkä syyt saavat ihminen kontroloimaan ja puuttumaan joka asiaan. Minusta se on parempi selvitellä tekoälyn kanssa kuin paukutella anopille päin naamaa. Näin säästytään turhilta riidoilta ja mökötyksiltä. Tekoäly on myös sensuroinut raivoa kihisevät viestini anopille ja jotka ovat lopulta niin äärettömän kohteliaita, mutta perimmäisessä ongelmassa pysyviä, että anoppikin vaikenee ja miettiii. Sanoisin siis, että tekoäly rakentaa rauhaa. Aina ei tunneäly auta jokaisen ihmisen kanssa, vaikka joku niin luuleekin. Diplomatia voi joskus vaatia vain kylmää järkeä.
Itsekin ihmettelen, miksi yrität välttää?