Suomalaiset säästävät jo enemmän kuin finanssikriisissä
Aktian pääekonomisti Lasse Corin huomauttaa, että näin suurta säästämisastetta ei ole nähty Suomessa edes finanssikriisin aikana.
Kommentit (22)
Hallituksen toimethan meidänkin perheen säästötoimet sinetöivät lopullisesti. Inflaatio, sähkö, korot, polttoaine kallistuivat niin paljon, että palkka ei enää riittänyt. Sitten Orpon hallituksen työmarkkinatoimet sinetöivät lopullisesti homman. Ansiosidonnainen oli ainut vakuutus asuntovelalliselle omistusasujalle. Nyt se ei enää riitä. Harvoin tuota on tarvinnut mutta se on pitänyt juuri ja juuri pinnalla tähän asti.
Nyt säästetään itse työttömyysturvaa.
Lisäksi on tullut tämä, ei pääse hammaslääkäriin, olen edelleen jonossa. Ei saa reseptiä uusittua joka on annettu päivystyksessä alkujaan, pitää saada tk lääkäriaika uusintaan ja sen jälkeen onnistuu muitakin kanavia pitkin. TK lääkäriin ei ole aikoja. Päivystykseen ei pääse enää kuin todella huonossa kunnossa. Nämä ovat paikkakuntakohtaisia. Me ollaan muuttamassa Espoosta pois. Moni asia on mennyt niin huonoon suuntaan, paluuta ei ole. Vakituisia lääkäreitä irtisanotaan, hoitajia irtisanotaan, määräaikaisuuksia ei uusita, siivoojia vähennetään, kokille potkut, vanhuksilta osa leivästä pois eli keiton kanssa vain saa jne. Sitten muut alat tietysti, nämä työttömyysluvut ovat luettavissa monesta paikasta tilastoista. Tulevaisuudessa tarvitaan omaa rahaa paljon enemmän, kuin nyt.
Talouden rakenteita tarkastellessa, en löydä mitään kohtuullista ehdotusta, jolla suomen velkaantuminen ja taantuminen estettäisiin. Viisaita ihmisiä on joten toivotaan kuitenkin parasta. On näistä ennenkin selvitty vaikka 90 luvunkin vaurioita korjataan vieläkin.
Sitten geopoliittiset asiat, sota, maahanmuuton hallitsemattomuus ja päättäjien kyvyttömyys tehdä asioita. Kokoukset ja pullakahvit kyllä maistuvat.
Ei unohdeta ilmastoasiaa, tästä tulee sellainen maksukuorma kansalaisille, että kuka siitä selviää. Olen toki ilmastomuutoksen parannuksen kannalla. Keinoja vaan on monia.
Moni kauppa kuolee, kun samat tavarat saa tilattua itse halvemmalla kotiin. Olen esittänyt muutamalle kaupungille kysymyksen, missä teidän kivijalkakaupat sijaitsevat ja mitä niitä on? Mistä löydän ne? Tuli hiljaisuus. Elinkeinoelämä hoi!
On tässä paljon näitä negatiivisia asioita minkä vuoksi on tarpeellista säästää rahaa jos sitä on säästettäväksi. Ja onhan sitä, kun katsoo lukuja.
Hallituksen toimet vaikuttavat suoraan kotimaan kulutuskäyttäytymiseen, itse laskin, että hallitus haluaa lopettaa sisämarkkinat, ei kai muuten olisi tuollaisia työmarkkinapäätöksiä tehty.
Missä Jyri Häkämies ja taskulaskin on? Kai hän teki työnsä ja lähti. Tämä liittyy työmarkkinavääntöihin.
Eli mitäpä tässä muuta. Meillä säästetään ja jatketaan säästämistä. Mitään ylimääräistä ei osteta. Saunassa ei käydä. Pyykit ja astiat pestään vain tiettyinä aikoina. Ruokaa ei paljon syödä. Ulkona ei käydä missään mikä maksaa paitsi työmatka. Huoltamo kahvilaan ei mennä, syödään omat eväät autossa. Valoja käytetään vain tarpeeseen. Televisio ei ole päällä turhaan. Vessaa ei vedetä joka kerta kevyemmissä asioissa, sukat parsitaan itse, laitteita osataan paljon korjata itse, kodinkoneet ym. Rokotukset pistetään itse, tikit myös suusta on otettu itse, kun ei saa aikoja. Hiukset leikkaamme itse. Tätä litaniaa riittää. Tähän on tultu, että palkka riittää.
Jatkamme siis säästämistä.
Yhteiskuntaa ollaan nyt muuttamassa siten että jokainen vastaa itsestään työttömyyden, sairauden tai vanhenemisen iskiessä. Pakkohan se on säästää puskuria, finanssikriisi on ohimenevä ilmiö