Varainkeruu valtakirjalla UN Women
Kirjoitan kokemuksestani nyt julkisesti, koska olen hämilläni saamistani vastauksista kyseiseltä järjestöltä.
Taustatietona: olen ollut kuukausilahjoittaja useilla hyväntekeväisyysyhdistyksillä. Yleensä lahjoitus tehdään e-laskuna, joka näkyy sitten omassa verkkopankissa ja jonka saa itse tarkistaa ennen sopimuksen tekemistä.
Nyt syksyllä minulle soitettiin ja pyydettiin UN Womenin lahjoittajaksi. Olen jo pitkään seurannut heidän työtä ja yhdistys itsessään tekee todella tärkeää työtä ja olisin mielelläni ollut lahjoittaja.
Puhelussa tuntui vähän oudolta kun he kertoi ettei enää voi tehdä e-laskusopimusta, mutta heiltä tulee sähköpostilla joku allekirjoitettava sopimus.
Hyväksyin tämän käytännön, koska ajattelin että isot järjestöt hoitaa asian hyvin.
Minulle tuli sähköpostiin allekirjoitettava linkki. Allekirjoitin sen. Linkistä ei jäänyt itselle mitään tietoa sopimuksesta.
Parin viikon kuluttua pankista soitettiin huolestuneena, ja kysyttiin olenko tehnyt valtakirjan tililtäni lahjoitettaviin varoihin. Sanoin että olen, mutta koska pankista kerrottiin että heillä ei ole tullut koskaan aiemmin tällaista vastaan, soitin UN Womeniin. Heiltä sanottiin, että sopimus on heille e-laskua helpompi.
Pankista sanottiin myös, että en voi itse muuttaa sopimusta vaan pitää olla yhteydessä pankkiin jos haluaa muuttaa sen.
Olin jo hyväksymässä UN Womenin vastaukset, kun huomasin etten ole saanut itselleni valtakirjasta mitään kopiota. Missään sähköpostissa ei myöskään lue, mihin summaan olen sitoutunut.
En toki nyt tiedä onko kohdalleni sattunut joku vahinko, mutta kirjoitan tästä koska haluan jakaa kokemukseni. Tuntuu ikävältä että joutuu tekemään sopimuksen jota ei itse saa itselleen. Myös pankin huoli herätti itsessäni huolen.
Onko muilla tullut tällaista vastaan?
Korostan, etten halua syyttää UN Womenia mistään, vaan haluan kuulla muiden kokemuksia onko tällainen normaali ja asiallinen käytäntö. Onko esim jotain lakia, joka vaikuttaa siihen miten näitä sopimuksia saa tehdä?