Korvatulehdus:Kauanko putkitettu korva vuotaa?
Meidän tytöllä, kohta 2vee, putkitettiin korvat viime syksynä. Putkitus auttoikin hyvin ja koko talvi selvittiin ilman tulehduksia, vaikka nuhaa on ollut jatkuvasti ja pari keuhkoputkentulehdustakin. Nyt kuitenkin toinen korva alkoi vuotamaan, nuhaa on taas. Saimme antibioottireseptin mutta myös luvan kokeilla josko vuoto loppuisi ja korva paranisi ilman lääkekuuria. Vuodon pitäisi vähentyä parissa, kolmessa päivässä. Aloitimme kuitenkin kuurin kun korva oli vuotanut 6 päivää runsaasti ja nyt korva on vuotanut jo 9 päivää antibioottikuurista huolimatta. Sain uuden lääkäriajan mutta vasta parin päivän päästä.
Millaisia kokemuksia muilla on putkitetun korvan vuotamisesta ja sen kestosta? Itse alan jo huolestumaan kun vuoto on jatkunut näin monta päivää.
Kommentit (7)
antibiootin aloituksesta, Otettiin korvasta viljelynäyte? Onko antibiootti tehokas? Kun menette uudelleen lääkäriin pyydä viimeistään ottamaan tuo näyte niin selviää mikä siellä kasvaa.
Ilman antibiootti ei ole meidän pojan korvat koskaan parantuneet mutta on varmaan yksilöllistä..
Mari ja putkipoika 2,5v (jolla jo toiset putket)
...annettu vuotavaan putkikorvaan Oftan Akvacol (tai jotain sinne päin, en saa nyt luntattua paperista) -silmätippoja viideksi päiväksi. Molemmilla kerroilla vuoto on loppunut noin kolmen päivän jälkeen - en tiedä, miten olisi ollut ilman tippoja. Hassua, kun nuo hoitokäytännöt vaihtelevat...
eritteestä näytteen jolloin selvisi että antibiootti joka lääkkeeksi oli annettu ei tehonnut niihin kahteen bakteeriin mitä korvassa oli. Saimme uuden lääkkeen ja melkein heti rauhoittui. Saimme Oftan Akvakol tippoja kuten edellinen kirjoittaja ja ne myös auttoivat. Pyydä niitä tippoja jos eivät anna itse.
avulla.
Uudestaan ihmeessä lääkäriin ja kunnon lääkkeet lapselle.
imetty korva puhtaaksi ja heti lääkärissä on laitettu korvaan Locacorte Vioform (vai mitenkähän se nyt kirjoitetaan) korvatippoja, keltainen pullo. Jos ei ole ollut kuumetta niin pelkät tipat ovat riittäneet ja vuoto on asettunut yleensä vuorokauden sisällä. Jos lisäksi on ollut kuumetta ja lapsi huonovointisempi, on mukaan saatu myös antibiootit.
Ja kyllä nyt taas harmittaa meidän saama hoito!!! Kävin tytön kanssa silloin päivystävällä lääkärillä kun vuoto alkoi sunnuntaina ja nyt tulee kyllä sellainen olo, ettei ole lääkäri ollut ajan tasalla. Mistään tipoista ei ollut silloin puhettakaan. Kuumetta ja kipua korvassa ei tytöllä ole, ja sen vuoksi olen kai tilannetta näinkin kauan seurannut. Mutta vielä huomiseen saakka joudutaan odottamaan, että sinne lääkärille päästään. Ja olen aika varma, ettei tuo saamamme antibiootti tehoa, koska vuoto ei ole jo alkanut loppumaan!
Toivottavasti mitään vakavaa ei nyt seuraa kun tuo korva on jo noinkin kauan " saanut" vuotaa......
eli ohjeeksi olen saanut korvalääkäriltä tiputtaa tippoja jos vuodot jatkuvat useita päiviä eikä lapsi ole sen enempää kipuileva eikä kuumeinen, ja jos tipat eivät auta niin lääkäriin ja mahdollinen antibioottikuuri. jos taas lapsi kuumeinen, kipeä ja korvat vuotavat niin heti lääkäriin.
olen ymmärtänyt että muutamien päivien vuodoista ei tarvitse huolestua vaan ne kuulluvat asiaan, eli " mömmöt" tulee pois eikä jää muhimaan korvaan.
noin monen päivän kestäneistä korvien vuodoista ei ole kokemusta. huolestuisin itsekin, toivottavasti saat lapsellesi avun lääkärissä.