Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoittajat: Novelli romaaniksi?

Vierailija
14.09.2025 |

Minulla on 8 novellia valmiina. Eräs, jota olen useana päivänä työstänyt, pyörii edelleen mielessä. ChatGPT kielioppivirheitä korjatessaan ehdotti, että tarina on hyvä ja siinä olisi jo täysi juonirunko romaaniksi, vähän pelkistyksiä poistamalla ja parilla sivujuonteella tästä saisi ihan oikean romaanin. Kannattaako moista edes miettiä?

Houkuttelee se, tottakai. Ja olen itsekin tyytyväinen. Luetutin sen myös Geminillä ja sekin antoi positiivista palautetta, mutta niinhän ne aina. Eli millaisen luomisprosessi tämä on, käytättekö jotain mindmappia, projektinhalilntaohjelmaa tms jaksottamaan sivujuonteet ja käänteet niin, että ne pysyvät hanskassa kun tavaraa tulee satoja sivuja.

Olen nyt viikonlopun aikana kirjoitellut n 25 sivua, lähinnä yhden sivujuonteen, joka tukee päähenkilölle tapahtuvaa asiaa, olen juoksuttanut eri lukuihin.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole jo päätöksen tehnyt jos kerran olet lähes novellin mittaisen sivujuonteen siihen laittanut. Muista Novellin ja Romaanin perusero. Eli Novelli on pelkistetty yksittäinen kohtaus tai tapahtuma. Romaanissa voi olla sama kohtaus, mutta siellä viljellään kuvauksia, adjektiiveja ja muutenkin vähän kuin lihaa luiden ympärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla