Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityiselle vai terveyskeskukseen kilpirauhaskokeeseen?

Vierailija
10.04.2007 |

Kumpaan kannattaa varata aika? Voiko terveyskeskukseen luottaa kilpirauhasen vajaatoiminta asiassa, etta osaako ne siella hoitaa tuota tautia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvin keino on käydä kunnallisessa testeissä ja viedä tulokset yksityiselle.. Julmaa mutta on huono hoitokin julmaa...

Vierailija
2/14 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeilla ja jos ne osoittavat että sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta niin sinut ohjataan SISÄTAUTILÄÄKÄRIN (Endrokrinologin) hoitoon. Eli ei kannata mennä yksityiselle. Yleensä hoito on myös pitkäaikaista eli tulee tosi kalliiksi jollei ole vakuutusta.

Olen saanut hyvää hoitoa kilpirauhassairauteeni julkisen terveydenhuollon puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sulla tietty oireitakaan ole ollut jos kysytään...

Vierailija
4/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme snobismia täällä taas. ja sitten ihmetellään kuinka on liian vähän lekureita kunnan terveysasemilla kun mielipideilmasto on tämä! ei kai kukaan halua sylkykupiksi!

Vierailija
5/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhasen vajaatoiminta struumaleikkauksen seurauksena ja syön thyroxin 0,1 mg tabletteja. Thyroxin maksaa minulle 5 e/purkki, purkissa 100 tablettia. (Kela kortissa minulla on koodi kys. sairaudesta) Tällä hetkellä tabletteja menee 1,5 kpl päivässä. Onko sitten kallista vai ei?

Vierailija
6/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman euron kuukausikustannuksista. Joillakin kilpirauhasen vajaatoiminta on hankala hoitoinen ja jotkut heistä ovat löytäneet paremman avun uudehkosta lääkkeestä, joka ei ainakaan vielä ole korvattava ja joka ilmeisesti on kalliimpi.

Kilpirauhashoito onnistuu usein helposti ja hyvin, mutta kaikilla lääkäreillä ei ole tietoa uusimista suosituksista ja se voi johtaa alihoitoon. Uudet tutkimukset myös näyttäisivät siltä, että raskausaikana pienikin vajavuus kilpirauhasarvoissa voi johtaa sikiön vaurioitumiseen, joten raskausajaksi kannattaa etsiä hyvä ja asioista perillä oleva lääkäri.

Itse olen tällä hetkellä yleislääkärin hoidossa YTHS:llä, vaikka sairauden toteamisvaiheessa minua hoitikin sisätautilääkäri. Hoitotsapainoa on vieläkin hieman jouduttu haeskelemaan ja jos nyt suunnittelisin raskautta hakeutuisin kyllä toisen lääkärin hoitoon, sillä nykyinen lääkärini ei ole hirveän perillä tästä sairaudesta ja pyrkii alilääkitsemään, vaikkakin tähän asti olen saanut neuvoteltua lääkitykseni ok tasolle.

Asiaan perehtymättömien lääkärien kanssa ongelma on se, että he tuijottavat helposti turhankin tarkkaan raja-arvoja (ja minun tapauksessani sitä vähemmän tärkeää arvoa) ja eivät ota riittävän todesta potilaan tuntemuksia. Minulla ongelmana on se, että TSH tuppaa painumaan hyvin alas helposti, vaikka T4V olisi myöskin lähempänä alarajoja kuin ylärajoja ja vaikka hyvinvointini vaatisi ainakin kohtalaista T4V pitoisuutta. Lääkäri kuitenkin TSH:n vuoksi haluaisi himmata lääkitystä etenkin, kun syön jo keskivertoa suurempaa annosta.

Yksityislääkäri ei kuitenkaan ole mikään autuaaksitekevä asia tässäkään, joten jos raskaus ei ole suunnitteilla tai jo päällä, niin voi aivan rauhassa hoidattaa ongelmaa kunnallisella puolella ja vasta jos alkaa tuntua, että lääkäri ei ole riittävän perehtynyt, niin etsiä yksityiseltä puolelta asiaan perehtynyt lääkäri. Mikään ei nimittäin takaa, että se satunnainen yksityinen lääkäri tietäisi asiasta yhtään enempää kuin terveyskeskuslääkärikään.

Vierailija
7/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on lähinnä tosiaan siinä, että Suomessa hoitosuositukset ovat vielä alakantissa ja asiaan perhetymättömät lääkärit hoitavat niiden mukaan, jolloin potilaan olo ei välttämättä normalisoidu. Mutta samalla tavalla tuuripeliä se asiaan perehtyneen lääkärin löytäminen on niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella, joten aloita julkisesta. Mutta tosiaan jos olet raskaana tai suunnittelet, niin vaadi päästä äitipolille ja sen kautta asiaan perehtyneelle sisätautilekurille.

Vierailija
8/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvot viitteiden sisäpuolella, mutta lääkäri suositteli ottamaan vain 1.5 tablettia/päivä. Itse itseni tuntien en ole vähentänyt koska se aiheuttaisi taas kaikki vajaatoiminnan oireet, kokeiltu on!

Vierailija
9/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin lääkärin puheille ensin terveyskeskukseen ja otattaisin kokeet siellä. Jos lääkäri ei kuuntele eikä halua aloittaa hoitoa esim. TSH:n ollessa ylärajoilla niin ottaisin koetulokset mukaan ja painelisin yksityiselle sisätautien erikoislääkärille. Esim kilpirauhasfoorumilta saa erinomaisia suosituksia hyvistä lääkäreistä.

Itse taistelin pitkään terveyskeskus- ja työtervyslääkärin kanssa diagnoosista - eivät meinanneet millään uskoa että kilpirauhasessa on todella vikaa. Itse tiesin mistä on kyse, sillä miltei kaikilla äidin puolen suvun naisista on kilpirauhasongelmia, hypotyroidismia, struumaa, kilpirauhassyöpää - ihan miltei mitä tahansa.

Vihdoin ja viimein sitten muutaman vuoden kärsimyksen ja epätoivon jälkeen menin viimeisen kerran terveyskeskukseen ja sain kuin sainkin lääkärin kirjoittamaan lähetteen sisätautilääkärille. Ehtona tosin oli se että mikäli sieltä ei löydy ratkaisua ongelmaan suostun menemään mielenterveyspuolelle... =)

Sisätautilääkäri oli loistava, teetti kaikki mahdolliset kokeet ja lopulta diagnoosin: kroonisesta kilpirauhasen tulehduksesta johtuva hypotyroidismi. Selvisi siinä samalla myös " kurkkukivun" syy - oli nimittäin ollut tunne kuin fileerausveitsellä olisi pistetty kurkkuun ja käännetty. Ääni meni ja silmistä valui vesi kivusta. Arvoisat yleislääkärit olivat aina teettäneet nieluviljelyn ja tuloksista todenneet että olen terve kuin pukki... ja piste.

Ei kun lääkitys päälle ja pikku hiljaa alkoi olo parantumaan. Laittoi muuten samalla lähetteen lapsettomuushoitoihin kun sai kuulla meidän yrittäneen lasta jo miltei vuoden... Ilmeisesti sitten arvojen tultua kuntoon tulin raskaaksi puolentoista vuoden yrityksen jälkeen ilman sen kummempia hedelmöityshoitoja.

Kilpirauhastestit ovat todella yksinkertaisia - useat lääkärit vain eivät ole päivittäneet osaamistaan nykytietämyksen mukaisesti ja tuijottavat vain sokeasti joskus 50-luvulla määriteltyjä raja-arvoja.

Vierailija
10/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hintatietoja:

Arvauskeskus

Labrat ja lääkäri, terveyskeskusmaksu 3x11e/vuosi

Yksityinen

Sisätautilääkäri 60e

Labrat (esim. 6 arvoa/kerta) 130e/ kerta Kelakorvauksien jälkeen

Testattavana käydään alkuun ~4 kertaa/vuosi

Kallista on, mutta osaavaa.

Vierailija
11/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niiden arvojen tulkitseminen nyt niin ihmeellistä ole ja lääkitys on halpaa ilman korvauksiakin..

Vierailija
12/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sopivan lääkityksen vasta endokrinologilta ja mikä helpotus, kun loppuu jatkuva väsymys ym. vaivat.

Vierailija
13/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli liikatoimintaa ja hänen puoleltan sukua lähes kaikilla ollut ongelmia kilpirauhasen kanssa.

Mulla unettomuutta , ahdistusta, kasvojen punoitusta ja kuumotusta, tietynlaista hermostumista, muistamattomuutta...

Mutta toisaalta olen ylipainoinen, joten ainakaan vaiva ei ole minua laihduttanut kuten isääni. Ehkäpä oikea osoite mulla olisi se mieleterveystoimisto ;)( Kun gynegologin mukaan tämä ei mitään mummotautuiakaan pitäisi vielä olla.

Vierailija
14/14 |
31.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi Kilpirauhasliiton sivut ja tutustu