Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin rikkinäiset huomioliivit

Vierailija
12.09.2025 |

Lapsen päiväkodissa käytetään niin rikkinäisiä huomioliivejä, että niistä on kiinnitystarrat kuluneet ja liivi solmitaan kaulasta solmulla. Jos lapsi tarttuisi liivistä kiinni, hän jäisi kaulastaan roikkumaan ja voisi kuristua.

Miten tällaisesta voisi ilmoittaa päiväkodille, että liivit uusittaisiin? He ottavat huonosti palautetta vastaan. Voisiko jollekin viralliselle valvovalle taholle ilmoittaa asiasta?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyse on lasten turvallisuudesta ja niinkin pienestä asiasta kuin huomioliivi, niin itse ratkaisisin asian yksinkertaisesti ostamalla pinon liivejä ja lahjoittamalla ne päiväkodin käyttöön.

Pieni hinta maksaa mielenrauhasta, sovun säilyttämisestä ja kaiken maailman valituksien ja taisteluiden välttämisestä. 

Ja itse ainakin olen maksanut yksityisestä päivähoidosta ihan saman summan mitä kunnallisestakin, palveluseteleillähän ne hoidetaan?

Vierailija
42/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miksi ei itse perheellä ole varaa hankkia näitä huomioliivejä lainkaan, kun ne eivät paljoa maksa. Ja ei minun lapsuudessa tarvittu huomioliivejä lainkaan, kun ei yleensä lapset liiku pimeän aikaan ja päivällä toki autoilijat huomaavat pienet lapset ja antavat tilaa lapsille. Näin siis normaali autoilija toimii lasten kanssa ja huomio tien ylittäjät ja antavat tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä on hengissä edes, kun koko lapsuus oli mahdollista vain kuolemalle. Oli hupuissa narut ja solmittu leuan alle, oli isot merkkarit, suojatie oli mutta jalankulkijat väisti aina autoja, junan rata meni lähellä ja luvattiin selkäsauna jos junan alle jää, luistelemaan opeteltiin autotiellä jne. 

Vierailija
44/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole muuta kuin vanhempi ottaa HETI asian puheeksi ryhmän hoitajan kanssa.

Selkosuomella esität huolesi ja se rikkinäinen liivi poistetaan VÄLITTÖMÄSTI käytöstä.

Miksi teistä jotkut neuvoo tekemään lasu ilmoituksen.Aikuisten oikeesti?

Osahan huutelee ratkaisuksi lasua joka asiaan. Eikä tajua, että lasun voi tehdä vain jostain tietystä yksittäisestä lapsesta. Ja että lasu kohdentuu sen lapsen kotioloihin. Lasu on niin trendikäs juttu nykyään, että joka asia on vain lasu sitä ja lasu tätä.

Mistä keksit, että lasu kohdistuu kotioloihin? Kyllä lastensuojeluilmoitus tulee tehdä, jos lapsi on hoitopaikassa ilmeisessä vaarassa eikä hoitopaikka korjaa puutteita.

Lasu ei ota kantaa lapsen kouluun eikä päiväkotiin. Ei se minun keksintöä ole vaan tosiasia. 

Vierailija
45/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miksi ei itse perheellä ole varaa hankkia näitä huomioliivejä lainkaan, kun ne eivät paljoa maksa. Ja ei minun lapsuudessa tarvittu huomioliivejä lainkaan, kun ei yleensä lapset liiku pimeän aikaan ja päivällä toki autoilijat huomaavat pienet lapset ja antavat tilaa lapsille. Näin siis normaali autoilija toimii lasten kanssa ja huomio tien ylittäjät ja antavat tilaa. 

Lapset käyttää nykyään niitä huomioliivejä ihan joka kerran päiväkodin omassa pihassa. Ei siis vain pimeällä tai retkillä. Vaan keskellä aurinkoista kesäpäivää päiväkodin oman pihan kiipeilytelineessä jne. Oman lapseni päiväkodissa kullakin ryhmällä on tietyn värinen (mustikoilla sininen, mansikoilla vaaleanpunainen, omenoilla keltainen jne). Siitä työntekijät tietää kuka lapsi kuuluu mihinkin ryhmään.

Vierailija
46/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tässä on hengissä edes, kun koko lapsuus oli mahdollista vain kuolemalle. Oli hupuissa narut ja solmittu leuan alle, oli isot merkkarit, suojatie oli mutta jalankulkijat väisti aina autoja, junan rata meni lähellä ja luvattiin selkäsauna jos junan alle jää, luistelemaan opeteltiin autotiellä jne. 

Kyllä huppuihinkin on kuollut lapsia. Se, että sinä et kuollut ei tarkoita vielä mitään.

Vierailija
47/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisitteko vanhemmat kerätä yhdessä rahat uusiin liiveihin? Teidän mukulathan niitä käyttää.

Lasten turvaliivit pitäisi vanhempien rahoittaa?  Kuitenkin tehyläiset  hoitajat vaatii, että heidän omat  ulkoiluvaatteet yms. pitäisi päiväkotien maksaa.

Vierailija
48/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kyse on lasten turvallisuudesta ja niinkin pienestä asiasta kuin huomioliivi, niin itse ratkaisisin asian yksinkertaisesti ostamalla pinon liivejä ja lahjoittamalla ne päiväkodin käyttöön.

Pieni hinta maksaa mielenrauhasta, sovun säilyttämisestä ja kaiken maailman valituksien ja taisteluiden välttämisestä. 

Ja itse ainakin olen maksanut yksityisestä päivähoidosta ihan saman summan mitä kunnallisestakin, palveluseteleillähän ne hoidetaan?

Et voi ostaa vain pinoa liivejä, vaan jos ostat, niin sinun pitää ostaa niin monta, että kaikille sen päiväkodin lapsille on oma. Kellä on rahaa ostaa vaikka 60 liiviä? Minun lapsen päiväkodissa oli 115 lasta, olisi pitänyt ostaa niille kaikille. Jos jostain saa halvan liivin 3 eurolla, niin se on silti melkein 400 euroa. Kiitos ei. Ja tiedoksesi, että monet yksityiset ei ole kunnan palvelusetelipäiväkoteja. Vaan niissä on oma kuukausimaksu, johon voi hakea kelasta tukea, mutta joka monesti on enemmän kuin kelan tuki yksityisestä hoidosta ja enemmän kuin kunnan päiväkoti olisi. Ns. paremmat yksityiset on tällaisia usein. Paremmat ja paremmat siis, asiasta voi toki olla monta mieltä..

Vierailija
49/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäisin omalta lapseltani liivin käytön niin kauan kuin ei ole turvallinen. Kyttäisin ja olisin tiukkana, tekisin jokaisesta mokasta valituksia ja lasuja.

Vierailija
50/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa ole muuta kuin vanhempi ottaa HETI asian puheeksi ryhmän hoitajan kanssa.

Selkosuomella esität huolesi ja se rikkinäinen liivi poistetaan VÄLITTÖMÄSTI käytöstä.

Miksi teistä jotkut neuvoo tekemään lasu ilmoituksen.Aikuisten oikeesti?

Osahan huutelee ratkaisuksi lasua joka asiaan. Eikä tajua, että lasun voi tehdä vain jostain tietystä yksittäisestä lapsesta. Ja että lasu kohdentuu sen lapsen kotioloihin. Lasu on niin trendikäs juttu nykyään, että joka asia on vain lasu sitä ja lasu tätä.

Mistä keksit, että lasu kohdistuu kotioloihin? Kyllä lastensuojeluilmoitus tulee tehdä, jos lapsi on hoitopaikassa ilmeisessä vaarassa eikä hoitopaikka korjaa puutteita.

Lasu ei ota kantaa la

Lastensuojelu on kuin ohjelmoitu löytämään vika lapsesta ja kodista. Siksi se onkin valitettavan hyödytön. Päiväkotien ja koulujen ongelmat on valtavia, lähtee jo rakennuksista ja päätyy työilmapiiriin ja lisäkoulutuksen tarpeeseen. Tämä kaikki heijastuu lasten hyvinvointiin. Lapset viettävät päivät näissä instansseissa ja alkavat oireilla. 

Onneksi tunnelin päässä on valoa. Helsinki ja Jyväskylä ovat huomanneet isojen ja seinättömien rakennusten ongelmat.

Ei ihme, että vastuulliset ja asialliset sosiaalityöntekijät lähtee pois lastensuojelusta. 

Vierailija
51/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jotkut vakuutusyhtiöt lahjoittavat huomioliivejä, kysy sieltä. 

valitettavasti päiväkodin johtajat ottavat huonosti palautetta vastaan. itse sain räyhääjän maineen kun ilmoitin päiväkodin takaportista, joka ei mennyt lumen vuoksi kunnolla kiinni. minulle vastattiin, että siltä puolelta ei kuulu talvella tulla sisään. Jaahas, vaikka se oli parkkipaikan puolella ja lähin portti. ainoa mitä tapahtui oli se, että seinään naulattiin kyltti "ei talvikunnossapitoa". En tiedä olisinko itkenyt vai nauranut. 

No ei kai sille mitään voi, jos ei ole talvikunnossapitoa? Tosin silloin kannattaa varmaan laittaa se portti vaikka ketjulla lukkoon talveksi. Ettei käytetä.

Vierailija
52/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kieltäisin omalta lapseltani liivin käytön niin kauan kuin ei ole turvallinen. Kyttäisin ja olisin tiukkana, tekisin jokaisesta mokasta valituksia ja lasuja.

Tekisin omasta lapsestasi lasuja? Miksi? Lastensuojelu ei puutu tippaakaan päiväkodin tapahtumiin. Niihin puuttuu vain AVI ja poliisi. Lasu puuttuu siihen millaisia te vanhemmat olette ja millainen koti lapsella on.

Vierailija
53/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei olekaan.

Vierailija
54/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että olet antelias. Olisitko halukas kustantamaan myös päiväkotien henkilökunnan ulkoiluasut yms., joita he nyt vaativat päiväkoteja kustantamaan?

Vierailija
55/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joskus saattoi sapelihammastiikeri hotkaista tenavan kitusiinsa jos jäi jälkeen heimosta. 

Vierailija
56/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen auttaa se, että menet kauppaan ja ostat pinon liivejä ja viet päikkyyn.

Oman lapsesi turvallisuudestahan siinä on kyse.

Ellet sitten ole vähävarainen, sittenhän asialla ei ole yhtään mitään väliä.

Vanhemmat ei vie päiväkotiin mitään.

Tuo viimesin virkkeesi on ala-arvoinen.

Vierailija
57/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisia vastauksia tässä ketjussa useampi. Moni näyttää ajattelevan, että on ihan ok, että lapsilla on rikkinäiset tamineet päiväkodissa, sellaiset, joiden vuoksi viime vuonna lapsi kuoli. Ja monia tuntuu ärsyttävän, kun osa yrittää asiaan puuttua. Miksi? Mikä siinä teitä ärsyttää, että lapsille halutaan ehjät turvaliivit päiväkotiin?

Vierailija
58/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset käyttää nykyään niitä huomioliivejä ihan joka kerran päiväkodin omassa pihassa. Ei siis vain pimeällä tai retkillä. Vaan keskellä aurinkoista kesäpäivää päiväkodin oman pihan kiipeilytelineessä jne. Oman lapseni päiväkodissa kullakin ryhmällä on tietyn värinen (mustikoilla sininen, mansikoilla vaaleanpunainen, omenoilla keltainen jne). Siitä työntekijät tietää kuka lapsi kuuluu mihinkin ryhmään.

Toivotaan, että asiat on näin hyvin. Vähän kyllä kummastuttaa, että tätä liiviporukkaa silti unohtuu välillä puistoihin ja vierailukohteisiin, joista vieraat ihmiset heitä pelastaa ja  välillä pääsee katoamaan päiväkodin pihalta ilman, että kukaan huomaa. Tälläkin viikolla pari lasta ehti kävellä päiväkodista lähes kilometrin päähän kauppaan, josta vieraat ihmiset heidät huomasi.

Vierailija
59/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voisitteko vanhemmat kerätä yhdessä rahat uusiin liiveihin? Teidän mukulathan niitä käyttää.

Kyseessä on yksityinen päiväkoti ja kuukausihinta jo nyt varsin kallis. Tuntuisi hyvin oudolta, että sen lisäksi tulisi maksaa päiväkodin perustarvikkeista.

Ap

Osta oma parilla eurolla näytti saavan 

Vierailija
60/91 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen auttaa se, että menet kauppaan ja ostat pinon liivejä ja viet päikkyyn.

Oman lapsesi turvallisuudestahan siinä on kyse.

Ellet sitten ole vähävarainen, sittenhän asialla ei ole yhtään mitään väliä.

Vanhemmat ei vie päiväkotiin mitään.

Tuo viimesin virkkeesi on ala-arvoinen.

Vanhemmathan vievät päiväkotiin jopa vaippoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme