Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laattalattia eteiseen ja keittiöön, apuja

Vierailija
11.09.2025 |

Asun loft-henkisessä kaksiossa, jossa ainoastaan makuuhuone ja kylppäri on eritettu ovella omaksi tilaukseen. Haluaisin laittaa eteiseen ja keittiöön laattalattia. Ei mitään kokemusta sellaisesta.

Onko tyhmän näköistä, jos lattiamateriaali vaihtuu kun siirrytään keittiöstä olkkariin? Keittiöön on eteisen jatkeena, eli tavallaan samaa tilaa, mutta kulman takana.

Onko laattojennasennus vaikeaa? Nettigooglailulla löydän varoituksia, että tarvitaan ammattilaista.

Asunnossa lattialämmitys. Se ei varmaan haittaa

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolisee ja kaikuu sitten ihan älyttömästi, mm tuoleja siirtäessä. Never again.

Ap; llä on kaksio ei mikään suuri halli. 

Vierailija
22/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laatat eteisessä ja keittiössä. Remontoitiin muuttaessa ja hyvin on toiminut,otettiin väri mikä sopii parkettiin. Paljon helpompi pitää puhtaana kuin parkettiin,emme myöskään valinneet liukasta mallia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laattalattia on kova, sillä pitkään seisoskelu väsyttää selän ja kipeyttää jalat. 

Vierailija
24/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on laatat eteisessä ja keittiössä. Remontoitiin muuttaessa ja hyvin on toiminut,otettiin väri mikä sopii parkettiin. Paljon helpompi pitää puhtaana kuin parkettiin,emme myöskään valinneet liukasta mallia.

Laattasaumojen puhtaanapito? Mikä ongelma on parketin puhtaana pitämisessä? 

Vierailija
25/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! 

Pakko sanoa tähän, että koirat lähinnä nukkuvat kotona ja on toki virikeleluja niille. Ulkoillaan, retkeillään, harrastetaan rauniotoimintaa ja ollaan lomat ja viikonloput mökillä, jossa ovat vapaana isolla tontilla. 

Ovat hyvinvoivia ja rakkaita.

Vierailija
26/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan makuun tulisi liian levotonta, jos samassa tilassa on useampaa lattiamateriaalia. Eteisen voisin laatoittaa, koska sinne tulee koirien kanssa helposti kuraa yms. Muuten laittaisin varmaan parkettia. Laadukas parketti kestää elämää, eikä naarmut hypi silmille. Sen sijaan vinyylilankku ja laminaatti menevät nopeasti rujoon kuntoon.

Vierailija
28/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut googlettamaan laattojen asennuksesta, niin kyllä se sitten on sulle vaikeaa. Ihan jo laattojen katkominen vaatii ammattivehkeet.

Ja laatta keittiössä tarkoittaa sirpaleita AINA kun pudotat jonkun astian.

Miten usein te oikein pudottelette astioita? Itse en muista että olisin KOSKAAN tiputtanut yhtä ainoaa astiaa lattialle. Jonkun "kerran vuosikymmenessä yksi lasi rikki" riskillä nyt ei pitäisi olla mitään merkitystä lattiamateriaalin valinnassa. 

Joskus niitä astioita vain tippuu, ainakin meillä tippui kun lapset oli vielä pieniä. Meillä oli silloin joitakin vuosia laattalattia keittiössä, ja aina meni rikki. Puulattialle kun tippuu, niin ei mene läheskään aina rikki. Muistan myös, miten vaikea oli pitää puhtaana niitä laattasaumoja.

Se, onko tyhmän näköistä, riippuu kyllä miten laatat sopii muuhun lattiaan, ja onko keittiö esim. saarekkeen tai kulman takana, vai vaihtuuko materiaali aivan randomisti kesken lattiaa. 

Vierailija
29/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irronneet laatat ja lattialämmitys kulkevat käsi kädessä t,laattamies vähän kuin puukias ja tulipalo kysy ammattim,henkilöltä ainakin

No nyt on jotain legendaa. 15 vuotta on pysynyt laatat lattiassa kiinni, vaikka on lattialämmitys. Tai toki jos käyttää halvinta kuraa, niin laatat saattaakin irrota.

Meillä pysyneet 21v.

Vierailija
30/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irronneet laatat ja lattialämmitys kulkevat käsi kädessä t,laattamies vähän kuin puukias ja tulipalo kysy ammattim,henkilöltä ainakin

Asennuksessa on mennyt jotain pieleen jos laatat irtoaa. Paremminkin lattialämmitys on laattalattialle parempi. Lämpimät laatat on jaloille mukavampi kylmällä.

Vierailija
31/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut googlettamaan laattojen asennuksesta, niin kyllä se sitten on sulle vaikeaa. Ihan jo laattojen katkominen vaatii ammattivehkeet.

Miten usein te oikein pudottelette astioita? Itse en muista että olisin KOSKAAN tiputtanut yhtä ainoaa astiaa lattialle. Jonkun "kerran vuosikymmenessä yksi lasi rikki" riskillä nyt ei pitäisi olla mitään merkitystä lattiamateriaalin valinnassa. 

Minäkin ihmettelen miksi joku ajaa kolarin jokapäivä, MINÄ olen ajanut yli 40v enkä ole kolaroinut.

Moni on pudonnut katolta ja kuollut.  MINÄ ole ollut katolla satoja kertoja enkä ole pudonnut.

Mitäs vahinkoja muille ei ole sattunut mitä jollekin muulle on?

Vierailija
32/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen miksi joku ajaa kolarin jokapäivä, MINÄ olen ajanut yli 40v enkä ole kolaroinut.

Moni on pudonnut katolta ja kuollut.  MINÄ ole ollut katolla satoja kertoja enkä ole pudonnut.

Mitäs vahinkoja muille ei ole sattunut mitä jollekin muulle on?

Jos joku kolaroi koko ajan, tippuu katolta koko ajan, tai tiputtelee astioita ihan ongelmaksi asti, niin kyllä, silloin on jossain jotain pahasti vialla. Mikään näistä ei ole normaalin aikuisen ihmisen elämään _toistuvasti_ kuuluva asia. Eikä normaali ihminen valitse lattiaansa sen mukaan että ehkä joskus kerran vuosikymmenessä tiputtaa lautasen. Se on jo sairaalloista pelkoa, ja on parempi muuttaa kokonaan pehmustettuun huoneeseen... 

Vierailija
33/33 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilasin juuri keittiöön lattialaatat, kun parketti on ollut 27 vuotta eikä se oikein tahdo kestää. Ilmankosteuden vaihtelu aiheuttaa talvella rakoilua sauvojenkin välissä ja jääkaapista joskus lorahtaa vettä kun poistoletku tukkoilee. Joten hiekanvärinen laatta ja materiaali vaihtuu olohuoneen ja ruokailutilan pyökkiparkettiin (joka sekin uusitaan joskus) "oviaukoissa" joissa ei ole ovia. Lattialämmitys, parketti äänieristeineen toimii myös lämpöeristeenä josta on haittaa. Ainakaan meillä ei ole yksikään laatta irronnut kodinhoitohuoneen, eteisen, WC:n eikä kylpyhuoneen lattioista tänä aikana, vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa.

Minullakin suurin pelon aihe laatassa on että se särkyy, jos siihen jotakin isompaa putoaa. Parketille pudonnut lasi ja astia särkyy aivan samalla tavalla mutta parkettiin jää vain lovi pahimmassa tapauksessa. Laatta halkeaa ja 600x600 mm laatan vaihtaminen on aika kova homma.