Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori seurustelee, kodistani on tullut seurustelupaikka, missä en saa olla rauhassa

Vierailija
10.09.2025 |

Nuoren (17 v) seurustelukumppani on meillä useamman kerran viikossa. Viikonloppuisin nykyisin yötäkin la-su. Seurustelukumppani on mukava, mutta yleensä livahtavat nuoren huoneeseen ja pysyttelevät visusti siellä, tullessaan ja lähtiessään juttelee todella lyhyen hetken. Hakevat ruokaa nuoren huoneeseen, syövät siellä. Olen sanonut monesti, että tarkoitus olisi että syödään yhdessä ruokapöydässä. Ymmärrän toki, että haluavat olla kahdestaan, eikä meidän muun perheen kanssa. 

Minua kuitenkin häiritsee, että 3-4 iltana viikossa en voi olla kotonani kuten haluan. Vaikka ovat siellä huoneessa koko ajan, sinne kuuluu kaikki, emmekä voi miehen kanssa jutella ja olla vapaasti siten, kuten kotona yleensä olemme. 

On mukava, että meillä on paikka missä voivat olla, enkä halua sitä kieltää. En tiedä miksi ovat pääsääntöisesti aina meillä. 

Seurustelukumppani on meillä arkisinkin hyvin myöhään. Lähtee vasta 22-22:30. Nuoreltamme jää hyvin monena iltana läksyt tekemättä ja kokeisiin lukematta. Olen puhunut hänelle, että tekisivät läksyt ollessaan meillä. Koskaan ei ole tehnyt. Molemmat käyvät lukioa. 

Onko muilla tällaista? On mukavaa että nuoret viihtyvät teillä, mutta oma oleminen kotona tuntuu vieraalta aina silloin. Eikä voi tosiaan olla kuin kotonaan. 

Olen puhunut omalle nuorelle myös siitä, että seurustelukumppanin pitäisi lähteä aiemmin. Meillä on aikainen lähtö töihin aamulla ja minä haluaisin nukkumaan klo 22:00 jolloin täällä on vielä vieraita ihmisiä ja nuoreni huone on meidän makuuhuoneen vieressä. En voi nukkua siellä kun viereisestä huoneesta kuuluu vielä juttelua ja ääniä. Olen sanonut, että jos seurustelukumppani ei älyä itse lähteä ajoissa, joudun tulla sanomaan. Siitä nuoreni suuttui niin, että rikkoi erään tavaran, en saa kuulema puuttua. Meidän muiden pitäisi kuitenkin elää hänen ja seurustelukumppaninsa ehdoilla.

Kirjoitan termeillä nuori ja seurustelukumppani, ettei ilmene kumpi on tyttö ja kumpi poika, koska en halua paljastua jos joku tuttava lukee tätä. 

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi voi kyllä laittaa rajat omassa kodissaan. Jos haluaa kymmeneltä nukkumaan, niin vieras lähtee siihen mennessä. Ainakin meillä on hoitanut ihan ilmoituksella. "Minun on mentävä nukkumaan klo 22 mennessä, jotta jaksan herätä töihin. Vieraat lähtevät ennen sitä." Ole hyvä, saa käyttää.

Vierailija
22/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi voi kyllä laittaa rajat omassa kodissaan. Jos haluaa kymmeneltä nukkumaan, niin vieras lähtee siihen mennessä. Ainakin meillä on hoitanut ihan ilmoituksella. "Minun on mentävä nukkumaan klo 22 mennessä, jotta jaksan herätä töihin. Vieraat lähtevät ennen sitä." Ole hyvä, saa käyttää.

Juuri näin. Hyvä neuvo! Voi pyytää lähtemään klo 21 mennessä kotiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla edes klo 20 jälkeen. Oma herätys viiden jälkeen ja haluan että illalla on rauhallista ja ehditään muutama sana vaihtaakin. Viikonloput on eri juttu, mutta jos mun kotiin tulee, niin minä täällä määrään. Jos on meillä perjantain  niin muualla sitten lauantain.

Nuorten suhteet nyt ei muutenkaan kestä. Mielellään annan yksityistä aikaa niin että olen itse jossain. Mutta kotona en mitään nuorisotaloa pidä.

Vierailija
24/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiellät nuoria ne tekee sitä kummiskin ja sitä tehdään sitten vaikka kiekkokaukalon varastossa tai jossain. Kokemusta on. Sanot poitsulle että meillä on nukkumaanmenoaika klo x ja lähtee sitä ennen. Rajat ja rakkautta.

Vierailija
25/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa että haluat olla hyvä vanhempi ja tukea nuoren lukionkäyntiä. Minut heitettiin kotoa pihalle 15-vuotiaana, joten lukio piti hoitaa muualta käsin. Seurustelukumppani tulee teille koska teillä on kivempaa olla. Ehkä heidän kotonaan on tiukemmat rajat. Kokonaisuudessaan nuorenne ei asu kotona enää kauaa. Itse yrittäisin kestää vähän hammasta purren, koska haluaisin säilyttää läheiset välit nuoren kanssa. Meillä asia ratkaistaan aikanaan hankkimalla esim. erillinen saunatupa jossa saa olla vapaammin.

Vanhemnan tehtävä ei ole olla kaveri, vaan olla se rajaava vanhempi. Jos siitä menee välit niin jotain on pielessä. Periaatteessa niiden "välien pitää mennäkin" ja tapahtua erkaantuminen. Nythän ap:n lapsi on kotona aina, kun vanhemmat on kuin kivoja nössököitä.

Vierailija
26/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoin nuorille että 21 alkaa meillä iltarauha. Ja meillä kun syödään niin se tehdään yhdessä keittiössä, siinä on hyvä kohta tutustua. Omaan nuoreen pitää olla "ote" ja sen myötä toinenkin tulee mukaan. Läksyt tehdään ja sillä siisti. Ole aikuinen ja ota oma kotisi haltuusi. 

Tämä! Ole aikuinen, älä kaverivanhempi!

Vierailija
27/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeät rajat. Itse sanoisin, että esim. klo 20 mennessä meidän talossa alkaa iltapuuhat, ja sen jälkeen vieraiden tulee poistua. Jos haluavat viettää aikaa, tehkööt sen muualla. Ja sanoisin, että tietyt illat saavat olla teillä rajatusti. Esim. 2-3 iltana viikosta. Te olette aikuisia, koti on teidän ja voitte määrätä nuorelle säännöt. Myös on aika huolestuttavaa jos nuori ei halua hoitaa koulua kunnolla, ja puhuisin vakavasti nuoren kanssa siitä, mitä voi seurata jos lukiota ei käy kunnolla tai ei tee läksyjä, miten se voi vaikuttaa tulevaisuuteen. Ei läksyjä voi pakottaa tekemään, mutta nuoren täytyy tietää mitä siitä voi seurata. 

Vierailija
28/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä kestää pari vuotta. Sen jälkeen saat olla vuosikymmeniä ihan rauhassa.

Yhtä hyvin voisi sanoa, että teinin pitää kestää vielä pari vuotta vanhempien sääntöjä. Omassa kodissaan saa sitten elää miten lystää. 

Vierailija
29/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeät rajat. Itse sanoisin, että esim. klo 20 mennessä meidän talossa alkaa iltapuuhat, ja sen jälkeen vieraiden tulee poistua. Jos haluavat viettää aikaa, tehkööt sen muualla. Ja sanoisin, että tietyt illat saavat olla teillä rajatusti. Esim. 2-3 iltana viikosta. Te olette aikuisia, koti on teidän ja voitte määrätä nuorelle säännöt. Myös on aika huolestuttavaa jos nuori ei halua hoitaa koulua kunnolla, ja puhuisin vakavasti nuoren kanssa siitä, mitä voi seurata jos lukiota ei käy kunnolla tai ei tee läksyjä, miten se voi vaikuttaa tulevaisuuteen. Ei läksyjä voi pakottaa tekemään, mutta nuoren täytyy tietää mitä siitä voi seurata. 

Tässäkin on pointtia. Huonoilla lukiopapereilla ei tee mitään, useimpiin koulutuksiin haettaessa. 

Vierailija
30/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika äkkiä sitä moni unohtaa olleensa kerran itsekkin nuori. Monet jotka nuorena löytävät toisensa elävät yhdessä koko elämänsä ja se jos mikä on suuri helpotus vanhemmille. 

Vierailija
31/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiellät nuoria ne tekee sitä kummiskin ja sitä tehdään sitten vaikka kiekkokaukalon varastossa tai jossain. Kokemusta on. Sanot poitsulle että meillä on nukkumaanmenoaika klo x ja lähtee sitä ennen. Rajat ja rakkautta.

Eihän tässä kukaan ole kieltämässä nuorten yksityiselämää. Se ei silti saa määrätä koko perheen elämää. 

-ei ap

Vierailija
32/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Vanhempi ei ole kaveri. Laita rajat.

Miten tuo kynnysmatto ne nyt laittaisi kun on 17 vuotta lusmuillut?

Edestään löysi minkä taakseen jätti.

Vierailija
33/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika äkkiä sitä moni unohtaa olleensa kerran itsekkin nuori. Monet jotka nuorena löytävät toisensa elävät yhdessä koko elämänsä ja se jos mikä on suuri helpotus vanhemmille. 

Olin minäkin nuori, juu. Välillä oltiin meillä, välillä kaverilla. Ikinä ei luuhattu päiväkausia peräkkäin iltamyöhään kummankaan luona ellei vanhemmat olleet poissa.

Nykyään on vielä puhelimet ja sata eri appia missä voi yhteyttä pitää.

Vierailija
34/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa että haluat olla hyvä vanhempi ja tukea nuoren lukionkäyntiä. Minut heitettiin kotoa pihalle 15-vuotiaana, joten lukio piti hoitaa muualta käsin. Seurustelukumppani tulee teille koska teillä on kivempaa olla. Ehkä heidän kotonaan on tiukemmat rajat. Kokonaisuudessaan nuorenne ei asu kotona enää kauaa. Itse yrittäisin kestää vähän hammasta purren, koska haluaisin säilyttää läheiset välit nuoren kanssa. Meillä asia ratkaistaan aikanaan hankkimalla esim. erillinen saunatupa jossa saa olla vapaammin.

Vanhemnan tehtävä ei ole olla kaveri, vaan olla se rajaava vanhempi. Jos siitä menee välit niin jotain on pielessä. Periaatteessa niiden "välien pitää mennäkin" ja tapahtua erkaantuminen. Nythän ap:n lapsi on kotona aina, kun vanhemmat on kuin kivoja nössököitä.

just kunnon wt meininkiä, välit poikki lapsiin. 

Vierailija
35/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on pointtia. Huonoilla lukiopapereilla ei tee mitään, useimpiin koulutuksiin haettaessa. 

Hyvät panotaidot ja seukkiskokemukset ei auta siinä.

Vierailija
36/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 

Vierailija
37/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kuuluuko panoääniä?

Kuuluu

Vierailija
38/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

just kunnon wt meininkiä, välit p

Kasvatatko lapsesi itse siten, että olet vai kaveri ja sallit kaiken, ettei vain lapsi pahoita mieltään. Sitten hammasta purren väsyneenä valitat mielessäsi lapsen käytöksestä.

Rajat ei ole välien katkomista. Rajat ovat vanhemman tehtävä. Lapsi sitten kotoa muuttaessa pois elää omilla rajoillaan. 

Vierailija
39/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Mun tytär on poikkiksensa kanssa päivittäin yhdessä silleen. Kyllähän mä nyt kuulen jotain vaikken korva ovessa olekaan. En haluis että he lähtee kylille olemaan silleen. Rajat ja rakkautta.

Vierailija
40/47 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama vaihe menossa. Viime aikoina jäänyt läksyjä tekemättä kun pitää meikata ja snäppäillä, ja ihastus alkanut viipyillä meillä myöhään arki-iltoina niin, että pienemmät lapset eivät saa nukuttua pulinan takia. Juteltiin teinillemme, että koulu on ykkönen, ja arkisin koti rauhoitetaan vierailta klo 20. Kuitenkin on kiva, että viihtyvät meillä eivätkä pyöri jossain kaupungilla. Täytyy vain yrittää yhdessä teinin kanssa sopia säännöt - onneksi tuo kyllä ymmärtää itsekin ottaa muita huomioon, vaikka ihastus onkin nyt maailman napa😊