Aikuisiän AKNE?!? Neuvoja pliis...
Auttakaa ihmiset hyvät. Alan olla jo epätoivoinen. Mulla on viimeisen vuoden ajan ollut jatkuvasti suuria aknepatteja eri puolilla kasvoja. Yleensä ne putkahtaa esiin otsassa tai leuan alueella. Tällä hetkellä mulla on koko otsa TODELLA kipeä, punainen ja silminnähden muhkurainen. Ja mä täytän kohta 30v... Näiltä ongelmilta vältyinkin suht kiitettävästi jopa murrosiässä. Nyt tätä aknearkea sitten eletään kaikkien noiden vuosien edestä.
Veikkaan että hormonikierukalla on jotain tekemistä asian kanssa. Se on ollut käytössä mulla nyt n. 1,5 vuotta. Olen myös kova stressaaja luonteeltani.
Oletteko käyneet vastaavissa tilanteissa ihotautien lääkärillä vai saako ihan yleislääkäriltä avun asiaan? Millä konstein/ lääkkein olette saaneet ongelman kuriin?
Kommentit (4)
mutta ei niistä ihan kokonaan eroon pääse. Ainakin minulla isommat patit liittyy hormoneihin, niitä tulee erityisesti tietyssä vaiheessa kiertoa, vaikka hormonikierukkakin on. Muuten se ei ole minusta juuri pahentanut aknea, tosin minulla sitä on ollut murrosiästä asti.
Pinnassa oleviin näppyihin auttaa lääkärin määräämät voiteet, esim. Skinoren, mutta syvällä oleviin ei kai juuri muut kuin se vahva lääkekuuri, Roaccutan tai jotain sinnepäin. Sitä en ole itse kokeillut, mutta on auttanut monia tuttuja. Kuivattaa paljon ihoa ja limakalvoja, on vaarallinen raskaana oleville jne.
kasvoissa. Onneksi menin heti erikoislääkärille ja alkuun sain puolen vuoden antibiootit (eli sisäinen hoito) ja myös ulkoinen (kasvovesi ja rasva, siis reseptitavaraa kaikki). Nyt siitä on 4v ja iho upea! Pahin vaihe kesti kokonaisuudessaan n. 2 vuotta, mutta ei jäänyt arpia
Siis tehosivat ja paise laskeutui salvan avulla itsestään, ettei tarvinnut ite pusertaa ja pilata ihoa lopullisesti..
ap.