Minkä ikäistä lasta autatte vielä syömisessä?
Haluaisin kuulla minkä ikäistä lasta vielä autatte syömisessä? Meillä kolme vuotias neiti joka kyllä osaa vaan ylen usein ei halua/jaksa syödä itse. Eli auttaa saa joka ruoka hetki.
H-R
Kommentit (27)
lapsen ja ikäkaudenkin mukaan ;-)) meillä esikoinen ei osoittanut mitään kiinnostusta itse syömiseen ekaan puoleentoista vuoteen mutta kuopus söi itse jo ennen yhtä ikävuottaan. Sitten on tullut kovasti vaiheita, jolloin pitää/saa syötää itse kutakin - tuota täysin omatoimineitiäkin aina vaiheittain! Eli viitseliäisyyttä, läheisyydenkaipuuta, huomiota jne. tilanteesta riippuen. Eli tässäkään ei kannata vertailla naapuriin, jokaisella omat taidot ja tavat. Kotihoito/päivähoitotilanne tekee erilaiseksi lapsen olot, toisten esimerkki, ja muukin vaikuttaa. Toiset esim. oppii päivähoidossa itse syömään kaiken, toiset juuri sen takia haluaa kotona lisähuomiota syöttämisellä vaikka tarhassa söisivät itse!
Meidän kuopus alkoi syömään 1v2kk iässä täysin itse, samaan aikaan kun kiinteät alkoivat maistumaan =) Häntä ei saa auttaa, syö itse sen mitä maha vetää ja lopettaa sitten.
Esikoista autoin välillä noin parivuotiaaksi, kunnes tajusin lopettaa sen. Sen jälkeen syöminen alkoi sujua paremmin.
ja kaksi päivää sitten oikeastaan eka kerran tuli sana " ite" syömiseen littyen. Tähän asti on pitänyt syöttää aina. Saa nyt nähdä kuinka kauan tämä ite-kausi kestää?!
Meilläkin aikoinaan oisko ollut just 1v3kk haluttiin ehdottomasti syödä itse.
Sitten tuli joskus 2v kausi, jolloin piti koko ajan syöttää. Nyt 4 v ja syö pääsääntöisesti itse- joskus autetaan ja voi olla että joskus autetaan vaikka olis 6 v.
Näissä lasten kasvatusjutuissa mielestäni hyvä motto on " never say never" :-)
Molemmat ovat syöneet itse vähän yli 1v lähtien, eikä oo tullu mieleen että hommassa pitäis auttaa kun sen ovat kerran oppineet. Kuopusta voin joskus yrittää syöttää jos ei ole syönyt kaikkea, mutta yleensä ei silloin huoli lisää. Jos ei leikki-ikäinen itse viitsi lusikoida niin ruoka pois ja seuraava ateria on ihan normaaliin aikaan, silloin ehkä viitsii paremmin...
Meillä lapset ovat alkaneet syödä itsenäisesti vuoden iässä. Silti jos esim 4,5-vuotiaani on kovin väsynyt ja kärttyinen ja tuntuu että kaikki menee muutenkin mönkään, voin hyvin napata hänet syliin, halata toisella kädellä ja SYÖTTÄÄ. Hui! Ei ole kyse siitä ettei hän osaisi. Osaan minäkin pukea itselleni takin ja aukaista oven, mutta olen silti otettu ja koen itseni tärkeäksi ja rakastetuksi kun mieheni sen joskus tekee puolestani. Se on välittämistä ja toise auttamista.
En ole siis tehnyt asiasta ongelmaa. Tuskin murkut enää syöttää antaa. :)
Meillä tyttö 1v 3kk eikä häntä saa auttaa syömisessä missään nimessä, tulee hirveä huuto, jos yrittää koskea hänen lusikkaansa/haarukkaansa. Joten täysin itse syö :o)