1980-luvun kaunokirjoitus koulussa
Muistelin niitä kirjaimia tänä aamuna ja on jo osa unohtunut. En enää esimerksi F-kirjainta osaisi kirjoittaa sillä tyylillä. Kaunistahan se kaikkine koukeroineen oli. Harmi kun ei ole niitä vihkoja enää tallella. Opettajalta sai niihin leimoja yhdestä kolmeen kappaletta riippuen siitä kuinka taitavasti oli raapustellut.
Kommentit (18)
^ Ehkä siinä kirjoitustyylissä olikin paljon yhtäläisyyksiä kyrillisiin kirjaimiin. Varsinkin isän käsiala oli koukeroista ja solmuista.
Minä osaan vieläkin kirjoittaa kaunokirjoituksella. Nopea kirjoitustapa.
Onhan niitä malleja netissä pilvin pimein.
https://otavanopisto.fi/wp-content/uploads/2024/02/kaunokirjaimet-1380x…
Vierailija kirjoitti:
Venäjän kielinen kaunikirjoitus se vasta jotain onkin. Kaikki näyttää ihan samalta :D
Venäjällä kaikki on paskaa, paitsi kusi.
Vierailija kirjoitti:
^ Ehkä siinä kirjoitustyylissä olikin paljon yhtäläisyyksiä kyrillisiin kirjaimiin. Varsinkin isän käsiala oli koukeroista ja solmuista.
Isästä tuli mieleen, että tekstaan kuin iskä ja kaunokirjoitan kuin äiti
eri ja suomeksi
Kaipaan kaunoa ja kirjoitan ihme sotkua, joka on tekstauksen ja kaunon sekoitusta. Kirjoitan myös selkeätä tekstiä ja selkeätä kaunoa erikseen. Jotkut saattavat hämmästyä "omista kirjaimistani". Työpaikalla tunnistetaan heti minkä minä olen kirjoittanut. Eräs kirjaimeni on kuulemma kuin nuottiavaimen ja rusetin sekoitus :D
Yhden tietyn virheen teen aina. Tiedän sen siis itse, joten minulle se on tahallinen valinta. Yksi kaunokirjain on niin juukelin ruma, että aloitan sen aina väärällä kirjaimella, sillä kauniimmalla :p
Olikos se n. -77-syntyneet, joista lähtien koulussa opetettiin se yksinkertaisempi kauno/käsialakirjoitus? Joskus 80-luvun puolivälissä muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Olikos se n. -77-syntyneet, joista lähtien koulussa opetettiin se yksinkertaisempi kauno/käsialakirjoitus? Joskus 80-luvun puolivälissä muuttui.
Olen -78 ja meille tuli valinnaisena opetella se yksinkertaistettu versio.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä malleja netissä pilvin pimein.
https://otavanopisto.fi/wp-content/uploads/2024/02/kaunokirjaimet-1380x…
z-kirjaimesta oli kaksi versiota. Opettelin sen toisen.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän kielinen kaunikirjoitus se vasta jotain onkin. Kaikki näyttää ihan samalta :D
Jep: uuuuuuuy uyyuu uuuyyyy uuuuyy yuuuuy yyyuuu....
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan vieläkin kirjoittaa kaunokirjoituksella. Nopea kirjoitustapa.
Nopeampi kuin tönköillä tikkukirjaimilla, mutta jos oikeasti haluaa tekstiä tuottaa niin näppäimistö hakkaa käsin kirjoittamisen sata nolla!
Osaan edelleen kaunoa. Pieni f on nuottimaisen kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Kyrillisten aakkosten kirous sekä tekstauksessa että kaunokirjoituksessa on se, että kirjaimet asetetaan samanlaisiin laatikoihin, eikä muista eroavia kirjaimia, kuten meillä 'i' ja 'j' ole. Siksi se absoluuttisesti hankalampaa lukea.
Tiesittekö, että tietyissä kouluissa opetetaan kaunokirjoitusta vielä nykyäänkin? Ei tosin enää ekaluokan keväästä lähtien, mutta kolmosluokalla.
Minulla on hyvin muistissa, vaikka en kaunoa toki käytäkään. F on lenkki ylös ja sieltä ala ja keskelle koukero viiva :D
Minulla oli alaluokilla kaveri nimeltä Heli. Muistan olleeni hieman kateellinen, kun hänelle sanottiin koulussa, että hänen kannattaa opetella tekemään iso-H kirjain oikein kauniisti, koska se on hänen oma kirjaimensa.
Aikuisena naimisiinmentyäni oma uusi sukunimeni on alkanut H-kirjaimella. Olen ilolla kirjoittanut uutta sinänsä kaunista sukunimeäni ja siihen alkuun erityisen nättiä H-kirjainta.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen -78 ja meille tuli valinnaisena opetella se yksinkertaistettu versio.
Muistaakseni tässä oli alueellisia eroja. Vietin lapsuuteni Kainuussa ja siellä me -81 syntyneet opeteltiin yksinkertaisempi kauno, vuotta vanhemmat oppivat ne koukeroisemmat.