Mistä kaikesta voi mielestäsi puhu lasten kuullen tai julkisella paikalla?
Luin eräänä päivänä otetta historian kirjasta, jossa puhuttiin naisen anatomiasta ja häpykielen rakenteesta. Mainitessani tämän sanan häpykieli mies alkoi "lallattaa" ääneen peittääkseen puheeni, etteivät lapset kuulet (10 vuotiaita).
Sama saattaa toistua, jos puhun vaikka kuukautisista tai e-pillereistä. Miehen mielestä nämä asiat eivät sovi lasten korville. Myöskään julkisella paikalla näitä asioita ei saa mainita ääneen hänen mielestään.
Hänestä myös kondomien tai kuukautissuojien ostaminen on hävettävää ja yrittää piilotella niitä muiden ostosten alle. Aiemmin ei suostunut ostamaan kaupasta kuukautissuojia, mutta tästä ehdottomuudesta on sentään luopunut.
30v pariskunta ollaan
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä miksi minun pitäisi lasten kuullen puhua häpykielestä.
Kerroin lukeneeni eräästä anatomiaa käsittelevästä kirjasta lausetta ääneen miehelleni keittiössä ja lapset olivat leikkimässä toisessa huoneessa keskenään.
Ap
Niin kerroit, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi lapsille pitää lukea sellaista kirjaa ääneen. Jos taas lapset oli toisaalla niin eihän se sitten ollut heidän kuullen kuten väitit?
Eihän ap lapsille lukenut.
Toki lasten omissa koulukirjoissa esiintyy noita sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin lukeneeni eräästä anatomiaa käsittelevästä kirjasta lausetta ääneen miehelleni keittiössä ja lapset olivat leikkimässä toisessa huoneessa keskenään.
Ap
Miksi?
Mitä merkitystä sillä on? :D
Se on tärkein kysymys tässä. Minkälainen ihminen lukee jotain tuollaista yhtäkkiä ääneen miehelleen, jota ei selvästi kiinnosta koko aihe?
Se liittyi siihen, millaisia vääriä käsityksiä asiasta oli historiassa ollut. Mitä sitten?
Kyllä mua ainakin kiinnostaa miehen ajatukset ja kokemukset, vaikka ne eivät suoraan minua kosketakaan, koska en ole mies.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi?
Se on tärkein kysymys tässä. Minkälainen ihminen lukee jotain tuollaista yhtäkkiä ääneen miehelleen, jota ei selvästi kiinnosta koko aihe?
Se liittyi siihen, millaisia vääriä käsityksiä asiasta oli historiassa ollut. Mitä sitten?
Kyllä mua ainakin kiinnostaa miehen ajatukset j
Niin? Tuo aihe ei kiinnostanut miestäsi vaan ainoastaan sinua, ja koit pakottavaa tarvetta puhua siitä.
Eli olette parikymppisinä saaneet lapset, kaksoset jos ovat 10-vuotiaita? Ja mies on noin estynyt? Eikö kukaan muu ihmettele?
"Niin? Tuo aihe ei kiinnostanut miestäsi vaan ainoastaan sinua, ja koit pakottavaa tarvetta puhua siitä."
Ei minuakaan kiinnosta vapaaottelu, mutta silti mies puhuu siitä minulle....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli olette parikymppisinä saaneet lapset, kaksoset jos ovat 10-vuotiaita? Ja mies on noin estynyt? Eikö kukaan muu ihmettele?
Eivät ole kaksosia, mutta kyllä kakskymppisiä oltiin kun syntyivät.
No kuka muu tästä tietäisi? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi?
Niin? Tuo aihe ei kiinnostanut miestäsi vaan ainoastaan sinua, ja koit pakottavaa tarvetta puhua siitä.
Eihän me tän jutun perusteella tiedetä mitään siitä, kiinnostiko aihe ap:n miestä. Me tiedetään vaan, että miehen mielestä lapset ei ois saaneet kuulla moista.
Vierailija kirjoitti:
"Niin? Tuo aihe ei kiinnostanut miestäsi vaan ainoastaan sinua, ja koit pakottavaa tarvetta puhua siitä."
Ap
Ei hitto mä en kyllä aina ymmärrä miesten logiikkaa.
Luen jotakin asiaa tai tulen vauvapalstalle juttelemaan niin sitten mies ihmettelee "miksi et koskaan mulle puhu mitään???". Sitten kun puhun, niin sitten pyöritellään silmiä ja ollaan "ei mua kiinnosta". Sitten jos taas en puhu ja lueskelen asioista itsekseni tai juttelen täällä "miksi et voi mun kanssa jutella!".
Sitte jos mainitset, että ei sua kuitenkaan kiinnosta aihe niin sitten "miksi tuollaisia pitää edes pohtia?".
Kyllä lapsille voi anatomiasta puhua, ei siinä ole mitään seksuaalista. 10-vuotias tyttö voi hyvinkin olla jo siinä vaiheessa että murrosikä on alkanut tai toisilla jo kuukautisetkin. Kyllä niistä pitää etukäteen puhua ja etenkin luoda sellainen ilmapiiri ettei niissä ole mitään hävettävää. Ja poikienkin on niistä hyvä tietää, ihan neutraalisti puhuen, kuuluvat normaaliin elämään. Minun 10-vuotiaallani näyttäisi olevan ympäristöopin kirjassa ihan oma lukukin ihmisen kehitykselle ja mm murrosiässä tapahtuville muutoksille. Ja osalle tytöistä tämä on liian myöhään, jos kotona ei ole aiemmin puhuttu asiasta mitään.
Vanhempien seksielämä tai ehkäisy ei nyt 10-vuotiaille kuulu enkä tietoisesti puhu niistä lasten kuullen mutta ei se nyt mitään haittaisi jos lapsi tulisi kysymään mitä ne e-pillerit on.
Vierailija kirjoitti: En ehkä puhuisi intiimijutuista muiden kuullen. Mikset muuten käytä kuukuppia?
Minä en käytä kuukuppia koska se tuntuu ikävältä. Minulla on pienehkö emätin.
Ehkäisyjutuista en puhuisi ton ikäisille enkä ostais kondomeja isompienkaan lasten seurassa. Muuten noi on mielestäni ihan luonnollisia juttuja
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyjutuista en puhuisi ton ikäisille enkä ostais kondomeja isompienkaan lasten seurassa. Muuten noi on mielestäni ihan luonnollisia juttuja
Sinusta lapsi menee siis rikki siitä jos kuulee sanan ehkäisypilleri tai kondomi?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmiset on omituisia. Kyllä minusta on ihan tavallista keskustelua tai keksustelunaloitusta jos toinen lukee jonkun mielenkiintoisen jutun ja mainitsee siitä puolisolleen.
Ja taas ei koskaan puhuta mistään mikä ei kiinnosta niin aika monessa perheessä voi jättää keskustelut ruuanlaitosta siivoamisesta, vanhempainilloista, harrastusten varainkeruusta jne. Meillä ne ei ainakaan erityisesti huvita ketään, eikä kukaan halua niitä tehdä mutta silti niistä keskustellaan. Kuuntelen myös puolison avautumista rankasta työpäivästä vaikka en täysin hänen työtään ymmärrä, enkä tunne työkavereitaan. Ihan normaalia perhe-elämää minusta.
Kuukautisista ja ehkäisystä voi puhua kotona lasten kuullen. Ei muiden kuullen.
Yksityisasioista ja intiimiasioista ei julkisella paikalla.
Esim. harrastuksista ja muista kiinnostuksen kohteista voi puhua julkisella paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Esim. harrastuksista ja muista kiinnostuksen kohteista voi puhua julkisella paikalla.
Ihan oikeestikko ihmiset kauhistuu, jos joku puhuu vaikka nyt noista e-pillereistä julkisella paikalla?
Ps. Näitä lääkkeitä käytetään muuhunkin, kuin ehkäisyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeestikko ihmiset kauhistuu, jos joku puhuu vaikka nyt noista e-pillereistä julkisella paikalla?
Ja kuukautiset on edelleen sellainen aihe, mistä ei saa hiiskua muiden kuullen? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuukautiset on edelleen sellainen aihe, mistä ei saa hiiskua muiden kuullen? :o
Vessapaperirullan voi kyllä kaikkien nähden vessaan ottaa mukaan, vaikka kaikki tietävät, mitä sillä tehdään. Mutta kuukautissuoja täytyy piilottaa laukkuun tai hihaan.
Pyrin välttämään etten lasten kuullen puhuisi siitä että vihaan ulkonäköäni tai laihduttamisesta. En halua antaa huonoa mallia. Koitan myös välttää muiden ihmisten haukkumista samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin välttämään etten lasten kuullen puhuisi siitä että vihaan ulkonäköäni tai laihduttamisesta. En halua antaa huonoa mallia. Koitan myös välttää muiden ihmisten haukkumista samasta syystä.
No tämä nyt on ihan fiksua.