Minkä ikäisenä toivot lapsesi muuttavan pois kodista? Saako asua vielä vanhempien kanssa yli 20-vuotiaana?
Kommentit (34)
Tytär saa asua niin pitkään kun haluaa mutta poika saa lähteä viimeistään sinä päivänä kun täyttää 18. Poika on nyt 15 ja se alkaa muuttumaan lapsesta vastenmieliseksi ja arvottomaksi mieheksi
Minusta vasta sitten, kun ovat valmiita. Kodin täytyy olla turvasatama, johon palata jos maailmalla ei pärjääkään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset yleensä asu kotonaan?
Tätä minäkin mietin. Itse toivon, että lapseni asuvat aina kotonaan, eivätkä päädy kodittomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Neiti olisi saanut muuttaa pois jo aikoja sitten, mutta ei halua ottaa lainaa opiskelujen takia. Käy kyllä töissä, mutta haluaa lisäksi säästää, matkustella kavereiden kanssa ja viettää railakasta yöelämää. Lasken sen varaan, että hän saa hyvät eväät elämään koulusta, mutta en kyllä jaksaisi sen kotkotuksia päivittäin kuunnella. Muutama vuosi vielä.
NO olisit jättänyt hänet tekemättä. Itsekkäästi halusit hänet, mutta sitten valitat myöhemmin.
Sukulaislapset maalla muuttivat 15 vuotiaina pois kotoa. Yläasteen jälkeen toiselle paikkakunnalle kouluihin. Heistä tuli erittäin omatoimisia ja reippaita. Ja vastuullisia.
Toinen muutti 19-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle satojen kilometrien päähän. Huone on hänellä edelleen käytössään lapsuudenkodissa.
Toivon, että toinen lapsista asuu siihen asti kunnes toisen asteen opinnot on tehty ja kokee itse olevansa valmis omillaan asumiseen ja elämiseen.
Lapset tietävät, että lapsuudenkoti on aina heidän kotinsa. Voivat tulla hakemaan uutta vauhtia tarvittaessa. Täällä eläminen ei kustanna heille mitään (asuminen ja ruoka).
99v poika asuu vielä kotona. Olen itse paljon vanhempi. t. Martta
Vanhin lapsista täytti juuri 20v ja on armeijassa. Ei ole kiire muuttaa pois. Pärjäisi kyllä varmasti jo omillaan, mutta nykyään on esim.opiskelijoiden rahavirrat niin tiukilla, että se puoli mietityttää. Suurilla summilla ei pystytä tukemaan.
Kun ovat valmiita asumaan omillaan. Ja takaisin saa aina tulla jossei vielä onnistunut. M36v
Suomessa ihannoidaan omillaan asumista. Toki siihen on vaikuttanut aikaisemmin antelias asumistukijärjestelmä. Ja se on johtanut myös yksinäisyyteen ja perhesuhteiden laiminlyömiseen.
Juuri muutti vajaa 19-vuotias, tullee kyllä vielä kesäksi takaisin kotiin. Toinen hivuttautui tyttöystävä nurkkiin jo 15-16-vuotiaana.
Molemmat aina tervetulleita kotiin, mutta kiva kun aloittavat ihan oman elämän.
Itse muutin 15v kun lähdin kaupunkiin ammattikouluun.
Meillä kaikki kolme kävi lukion, sitten armeijan ja sen jälkeen muutti isompaan kaupunkiin opiskelemaan.
Muutti 19v. Lukion jälkeen. Ihan 40km päähän mutta halusi pois. Löysi työn ja opiskelutkin myöhemmin. Paransi välejämme.