Taapero 1v3kk syö kaiken.
Vertaistukea ja neuvoja kaipaan.
Lapsi nro kolme syö ihan mitä vaan käteensä saa. Sisaruksillaan ei tätä taipumusta ole ollut.
Kukkamullat purkeista, suuhun. Viherkasvien lehdet, suuhun. Toki molemmat on nykyään katon rajassa ettei näin voi tehdä. Kynttilät, syön. Räsymatosta irtoavat hahtuvat, syön.
Kodista on tietenkin saatu tehtyä sellainen että täällä ei mitään vaarallista ole saatavilla. Mutta tässä alkaisi häämöttää töihin paluu ja olen oikeasti helisemässä et miten ihmeessä toi tapaus pysyy hengissä päiväkodissa. Ei siellä ole resursseja vahtia 24/7 kun toinen lappaa hiekkaa, kiviä, käpyjä ja risuja suuhun minkä ehtii.
Ongelma ei todellakaan ole se että vain maistelisi niitä, vaan tämä siis nielaisee kitusiinsa kaiken sekunnissa. Olen itsepintaisesti käynyt puistossa käytännössä päivittäin ja homma ei vain muutu. Viis minuuttia keskittyy lapioon ja leikkeihin, sit lähtee ja puistoilut loppuu siihen kun lapsi nuolee hiekkaa ja kiviä minkä ehtii.
Miten kauan tää vaihe kestää ja millä ihmeellä tästä voi oppia edes ulos, muuten kuin niin että lapsi kasvaa.
Kuulostan varmaan ylisuojelevalta mutta esim anopin kanssa kun lapsi oli ulkoilemassa niin oli nielaissut tuntuvan kokoisen tammenterhon ja oli kakonut ja yskinyt siihen malliin että anoppi säikähti itsekin ja totes että "kyllä se ihan oikeasti ne nielaisee niinku sanoit" aijaa? Toinen vastaava tapaus oli kun nielas oikeasti ison sepelin tätinsä luona hoidossa ollessa. Sitä käytiin ihan sairaalassa asti ihmettelemässä ja onneks tuli ulos koska lääkärikin oli sitä mieltä että nyt voipi olla leikkauksen paikka jos ei ala luonnollista reittiä poistumaan. Poistui, itkun ja kivun kanssa.
Että mitä ihmettä mä tän kanssa voin tehdä. Mielelläni kotona pysyisin vahtimassa sepelisuuta mutta rahallinen tilanne pakottaa ennemmin tai myöhemmin töihin takas.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Joku vitamiinin puutostila selkeästi.
Tätä olen miettinyt mutta en kyllä keksi että mikä voisi olla, terve hyvin kasvava tapaus, ravinto on hyvää sekä syö monipuolisesti ja reippaasti aamusta iltaan.
Ootko kysynyt neuvolasta apua? Joku jo vitamiinin puutostilaa ehdottikin, jos lapsella on joku puutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt mutta en kyllä keksi että mikä voisi olla, terve hyvin kasvava tapaus, ravinto on hyvää sekä syö monipuolisesti ja reippaasti aamusta iltaan.
Silti, ruoka voi olla tosi ravintoköyhää! Kysy neuvolasta, voiko antaa vaikka kalanmaksöljyä tms
Ja äkkiä lääkäriin! Voi olla puutostila, autismi, kehitysvamma tai joku muu .ei varmasti ole normaalia eihän noi edes maistu hyvältä. Onhan se niin että lapset tunkee suuhun kaikkea tuossa kehitysvaiheessa, kun ne tuntee kielellä paremmin kuin käsillä ja siksi tutustuu maailmaan siten, mutta nieleminen ei ole normaalia. Voisko näössä olla vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Ootko kysynyt neuvolasta apua? Joku jo vitamiinin puutostilaa ehdottikin, jos lapsella on joku puutos.
Olen kysynyt, neuvola oli sitä mieltä että hän on utelias ja tutkiva tapaus, ja jotkut lapset kuulemma vaan toimii näin ennen kuin järkeä tulee tarpeeksi päähän. Mulla on myös aina puistossa ollessa evästä mukana, häntä vaan ei vois vähempää kiinnostaa syödä niitä koska tarjolla on kiviä 😣
Ehkäpä pyydän neuvolasta vielä että arvoja tutkittaisiin, varmaan ne menee sitten verikokeen kautta.
Joku entsyymin tms puutos. Syökö lapsi hedelmiä, vihanneksia, juureksia riittävästi raakoina? Kannattaa laittaa esille esimerkiksi porkkanoita, lanttua, ja kaalinpaloja, ja omenia ja antaa lapsen syödä vapaasti. Ne eivät lihotakaan, mutta niistä saa suolistoon monenlaisia hyvää tekeviä entsyymejä ja bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti, ruoka voi olla tosi ravintoköyhää! Kysy neuvolasta, voiko antaa vaikka kalanmaksöljyä tms
Meillä on öljylisä käytössä ja ruoka on varmuudella ravinnerikasta, ruoan puolesta en siis usko tekemälläkään että sieltä puuttuisi jotain mutta olisihan ne arvot ihan järkevää tsekata varuiksi.
Lapsi on tosi reipas, tekevä ja iloinen menijä. Mitään muuta "ongelmaa" ei siis ole kuin se että se tosiaan syö kaiken.
Vie yksityiselle lastenlääkärille.
Sieltä lääkäri lähettää lähetteellä (tarvittaessa) kyllä ja kyllä tässä tapauksessa, yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin, arvioon ja hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Joku entsyymin tms puutos. Syökö lapsi hedelmiä, vihanneksia, juureksia riittävästi raakoina? Kannattaa laittaa esille esimerkiksi porkkanoita, lanttua, ja kaalinpaloja, ja omenia ja antaa lapsen syödä vapaasti. Ne eivät lihotakaan, mutta niistä saa suolistoon monenlaisia hyvää tekeviä entsyymejä ja bakteereja.
Juu just tälläistä hän saa napostella, aamupäivällä saa smoothieta reilun desin johon laitan pakkasesta kaikenlaisia marjoja, banaania yms. Aamuisin syö ison satsin puuroa öljylisällä. Siis ruokailee ja syö hyvin mistä oon tietenkin tosi tyytyväinen mutta on toi ihan mahdotonta kun pitää toista vahdata jatkuvasti, itsellä ei ole ongelmaa ajan puute mutta toi päiväkodin lähestyminen oikeasti pelottaa ajatuksena.
Kokekile öljylisän ohella kuparilisää. Jostain syystä osalle kehittyy hivenainepuutoksia ja just kupari on se mikä saa syömään ihme asioita.
Tuollaiset menee yleensä ohi 1v8kk-2v mennessä.
Meidän esikoisemme söi tuossa iässä kaiken, minkä käsiinsä sai. Ruoka maistui hyvin, mutta samoin kaikki muukin. Annoin hänen ulkoilla tutti suussa, kunnes tuo vaihe meni ohi. Nyt hän on raamikas, korkeasti koulutettu nuori aikuinen. Yksi lapsenlapsistani oli myös tällainen syömäri, mutta onneksi taipumus näyttää helpottavan nyt 2-vuotiaana.
Mun laps söi hiekkaa. En kyllä muista että se vieras-esineitä olis nielly. Sen muistan miltä kuulostaa ku hiekka rouskuu hampaissa. Ihan lapiosta saatto syyä. Lakkasin kieltämästä kun ei sillä ollu vaikutusta. Aattelin että kai se ennen kouluikää lopettaa. Lopetti.
Ihan viksu siitä on kasvanu.
Jos lapsi syö jatkuvasti ja systemaattisesti ei-syötäviä esineitä (kuten maata, hiuksia tai paperia), kyseessä voi olla pica-oire, joka vaatii lääkärikäyntiä.
Itsellä ei lapsia, joten olen aika huono vastaaja, mutta vastaan silti.
Itse käyttäisin lääkärillä toteamassa, että arvot on ok ja hyvät. Ei puutoksia. Jos ne kunnossa, niin sitten, vaan hyväksyisin sen, että tällainen tämä lapsi nyt vaan on tässä kehitysvaiheessa. Ja että menee ohi.
En ainakaan muuta osaisi tehdä. Siis tietysti kyttisin, että ei nyt ihan kaikkea saa syötyä mielinmäärin.
Käsitykseni mukaan, jos lapsi satunnaisesti vetää multaa tai lehtiä suuhunsa ei ole kovin vaarallista. Itsekin kuulemma vetelin. Ei tietenkään desitolkulla.
N53
Pica merkitsee lääketieteessä ruoaksi tarkoittamattomien asioiden syömistä. Aikuisen pica-oireyhtymä luokitellaan syömishäiriöihin kuuluvaksi mielenterveyshäiriöksi
Pica on harvinaisempi kuin anoreksia ja bulimia, ja sitä esiintyy etupäässä lapsilla.
Pikkusiskoni harrasti tätä jo 60-luvulla. Kaikki kelpasi syötäväksi: lattiavaha, Erikeeper-liima, pyyhekumit, ihorasvat, pyykinpesujauhe.
Raudan puutos. Rautaa saa imeksimällä nauloja, tarvittaessa myös kuparisia. Seleeniä saa sienistä. Nyt on sieniaika.Vie metsään ja päästä irti. Vaikuttaa niin kaikkiruokaiselta taaperolta, että kaikki haperot maistuvat sellaisenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat erilaisia. Ei tarvitse olla huolissaan. Hän on hyvin pieni vielä, tuo vaihe menee ohi kuin kasvaa. Taaperon elämässä on paljon "uutta" ja he käyttävät kaikkia aistejaan tutkiakseen asioita, myös makua.
Ihan selkeesti sairas penikka, eikö raskausaikana tehty ultria että tollasen ois voinnu lopettaa? Nyt se tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja muutenkin sitä rahaa on niin vähän jaettavaksi.