Hitsi mä oon kateellinen niille naisille,
jotka synnyttää 2,5-kiloisia lapsia! Meillä on suvun vauvat järjestään yli 3,5-kiloisia, ja itsellänikin meni esikoinen lähemmäs neljää kiloa, vaikka syntyi vkolla 38. Uuden tulokkaan painoarvio on samaa luokkaa. On varmaan aika erilaista synnyttää tuollainen alle kolmikiloinen! :/
Ja tarkoitan tällä tietysti lapsia, jotka on luonnostaan pieniä, en mitään keskosia tms...
Kommentit (10)
En sitten tiedä onko totta mut esim. mun lapsen (3060g) päänympärys oli 34 cm ja huonekaverin nelikiloisen vauvan 35,5cm...
Okei, nuo mun neljäkiloiset on vielä ihan normaalin rajoissa, mutta sukulaisten kertomuksia lähemmäs viisikiloisista kun kuuntelee, niin ei se ihan sama ole! Mutta niin, kaikeksi onneksi meidän suvussa on myös perinteenä lanteet kuin ladonovet, niin myös ne viisikiloiset ovat alakautta syntyneet. :)
Ap
Toivot siis että vauva olisi pieni (ja kärsisi mahdollisesti ongelmista pienen painon takia) jotta SINUN synnytys oliis hieman helpompi? Itse olen synnyttänyt 3.7kg ja 2.6kg vauvan ja pienemmän synnytys oli kamalampi kokemus! Ponnistus oli tosin nopea, 1 minuutti, mutta sattui niin pirusti.
pieniä vauvoja! Jos vauva painaa syntyessään täysiaikaisena alle 2,5 kiloa, ei ole saanut kohdussa riittävästi ravintoa, eli on odotettavissa kaikenlaisia pieniä ongelmia synnytyksen jälkeen: keltaisuutta, verensokerin laskua jne. Lisäksi pienikokoiset vauvat sairastuvat aikuisiälle todennäiköisemmin esim. diabetekseen kuin isokokoiset vauvat. Lisäksi isopäiset vauvat ovat älykkäämpiä kuin pienet.
vielä pidätelläkin piti. Joka kerta on vauva painanut hieman enemmän kun on syntynyt ja aina ollut vaan helpompaa synnyttää.
Jos seiska olisi lukenut viestini tarkkaan, olisi huomannut sen pienen nootin lopussa. Mun käsittääkseni esim. monien maahanmuuttajanaisten vauvat ovat luonnostaan tuollaisia pienemmän puoleisia, eikä heillä mun tietääkseni (voin olla väärässä) ole pienestä koosta haittaa. Tietty voipi olla niinkin, että näiden naisten lantio on pienempi, ja heille pienen vauvan synnyttämisestä koituu sama tuska kuin mulle isojen. Mutta tämä nyt on niin turha keskustelun aihe, ettei siitä riitaa ainakaan kannata tehdä. :) Kunhan halusin vähän purkaa synnytysangstiani.
Ap
Ihan helppoja synnytyksiä kaikki, ponnistukset varsinkin erittäin helppoja ja nopeita.
Parempi vaan vähän isompi lapsi, joka syö enempi, jaksaa imeä ja nukkuu pidempiä unia.