Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meneekö tavallisessakin flunssassa makuaisti täysin, vain onko nyt koronaa taas liikkeellä?

Vierailija
06.09.2025 |

Ei ole koskaan flunssassa mennyt näin pahasti makuaisti ja kaikki jutut haisee ihan erilaiselta kuin ennen. 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koronaa. Juuri sairastin ihan sitä alkuperäistä muistuttavan version hengitysvaikeuksineen. Makuaisti oli poissa viikon.

Vierailija
2/2 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju- ja makuaisti voivat lähteä ihan tavallisessa kuumetaudissa tai missä tahansa infektiotaudissa, joka vaikuttaa nenäonteloon. Itselleni on käynyt näin pari kertaa flunssassa, ja niin kävi koronataudissakin, joka oli minulla melko lievänä. Makuaisti on lähtenyt siis lievässäkin taudissa ihan tyystin niin, etten ole maistanut edes valkosipulia tai viinietikkaista salaattikastiketta.

Hajuaisti on lähtenyt minulla myös runsaasti sinkkiä sisältävän kasvovesisuihkeen käytöstä. Tämä varoituksena kaikille kosmetiikan ja lääkevoiteiden käyttäjille! Sinkkiä ei tule koskaan päästää nenäonteloon, koska se voi vaurioittaa hajuaistista vastaavia hermoja. Tosin tässäkin tapauksessa hajuaisti palasi viikon sisällä, vaikka olin käyttänyt suihketta (jota siis pääsi aina pieni määrä nenään, koska suihke) useita kuukausia.

"Topical, or intranasal, zinc, such as in nasal gels and sprays, is linked to a significant risk of anosmia (loss of smell) and hyposmia (reduced smell) because the zinc ions are toxic to the olfactory neurons in the nasal cavity."

Sairastaessa, kun hajuaisti on hävinnyt, olen aktivoinut hajuhermoja ns. hajuharjoittelulla. Mm. Terveyskirjaston sivuilta löytyy ohjeita tähän. Tiettyjä tuoksuja (esim. eteerisistä öljyistä) haistellaan huolella 10 sekuntia kerrallaan, aamuin illoin. Samalla tulee ajatella mielessään tuoksun lähdettä. Jos hengität sisään esim. sitruunan tuoksua, niin vaikka et haistaisi sitä ollenkaan, täytä ajatuksesi mielikuvilla sitruunoista. Ideana on stimuloida sitruunaan liittyvää hajumuistoa aivoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme