Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitaat työkaverit

Vierailija
05.09.2025 |

Ahdistaako muita tehottomat työkaverit? 

Minulla pari työkaveria, jotka käyttävät tuhottomasti aikaa tehtäviensä tekoon. Ahdistaa, kun esihenkilö ei huomaa tätä ja lykkää heille välillä tehtäviä joihin käyttävät tuntitolkulla aikaa, kun joku toinen olisi ripeästi hoitanut homman alta ja vapautunut tekemään seuraavaa työtehtävää. 

Toinen näistä työntekijöistä tekee lisäksi työpaikan työvuorolistat. Hän istuu syvälle tuoliinsa uppoutuneena monta päivää pyörittelemässä niitä listoja. Itseäni suorastaan ahdistaa tämmönen työajan hukkaan heitto.. 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus nämä ripeät, jotka tekevät kaikkea muuta kuin ne ajankohtaisesti tärkeät tehtävät. Deadlinet paukkuu tärkeissä tehtävissä, kun nämä kiireiset tupsuttelijat koristelee työtilaa kuvin ja kukkasin juoruten nurkissa.

Onhan ne kukkaset kivoja, mitä sitä deadlineista ja työtehtävistä, kun voi kaunistaa ympäristöä ja sitten haukkua muut hitaudesta.

Vierailija
22/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää ne nopeat työntekijät, jotka haukkuu hitaita. Monesti oon ollut tilanteessa, jossa nopea työntekijä korjailee jälkeenpäin työnsä jälkeä, eli nopeus on vain näennäistä.

Samojn työpaikalla pitää sietää erilaisuutta. Hidas saattaa tehdä perusteellisemmin ja ajatuksella, saaden jopa oivalluksia. Nopea sen sijaan sutaisee työn.

Kyllä. Itsekkin olen monesti joutunut korjailemaan näitä "nopeiden" työntekijöiden jälkiä. Aina on parempi, että työ tehdään vain kerran. Eli oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisissa projekteissa työskennellessä ärsyttää, kun niissä on aina mukana ainakin yksi, joka ei syystä tai toisesta saa osuuttaan valmiiksi tavoiteajassa. Se aiheuttaa kaikille viivästystä, ja käytännössä muut joutuvat tekemään enemmän. On rasittavaa, kun projektin valmistuminen viivästyy eikä siitä pääse eroon, vaikka oma rahoituskausi sen piirissä on jo päättynyt ja vaikka olen jo tekemässä muita asioita - se saattaa roikkua kiviriippana pahimmillaan vielä vuosien ajan. Niitä kiviriippoja tuppaa myös kertymään useampia. Kaikkein ärsyttävintä on, että ne, jotka aiheuttavat muille näitä kiviriippoja, eivät ole moksiskaan, ja muutenkin akateemisissa piireissä suvaitaan pitkiä myöhästymisiä ja venähtämisiä ihan liikaa. Hitaiksi osoittautuneita kollegoita palkataan aina vain uusiin projekteihin. Sellainen syö omaa motivaatiota, koska tuloksellisuudella ei tunnu olevan mitään merkitystä, vaikka virallisesti muka seurataan tuotoksia.

on eri asia tehdä työnsä hitaasti ja perusteellisesti kuin olla noudattamatta sovittuja sääntöjä ja aikatauluja. Tällöin projektipäällikön pitää muistuttaa deaflineistä.

Vierailija
24/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun itse pitäisi hakeutua esihenkilöksi.

Se ei kuitenkaan kuulu muille työntekijöille, kuinka joku työnsä hoitaa.

Vierailija
25/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta tekniseltä alalta tällaisesta turbotehopakkaukseta. Olihan se nopea ja meni kuin tuulispää joka paikkaan ja korosti sitä kuinka hyvä hän on. Mutta sitten ne miinukset olivat sellaisia että hänen tehokkaasti tekemiään virityksiä sai olla korjaamassa jatkuvasti. Lähes kaikki hänen suorittamansa työt piti tehdä uudestaan virheiden vuoksi. Mutta joo, tehokasta oli. Nykyään hän on siirtynyt jo toisen työnantajan palvelukseen...vai olisko jo sitä seuraavan. Mutta muisto hänestä elää.

Vierailija
26/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, keskityn omiin hommiin. Se miten muut tekee työnsä on heidän ja työnjohdon välinen asia. 

Teen parhaani ollakseni tehokas työntekijä, mutta kyllä tunsin huonoa omaatuntoa kun yhdessä jutussa mulla kesti viikko, kun tiedän että yksi toinen työntekijä olisi tehnyt sen puolessatoista päivässä. Mutta toisaalta se oli mulle uuden opettelua ja opinpahan paljon. Ja tiedän että moni muu työkaveri olisi luovuttanut parissa tunnissa tyyliin "en osaa, voiko joku muu tehdä tän?"

Vierailija
27/27 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon ärsytyksen  työvuorolistojen suhteen. Voit ehdottaa, että siirrytte yhteisölliseen työvuorosuunnitteluun. Tai että saisitko sinä tehdä listat kerran, pari kokeiluluontoisesti. Tekoälyä kannattaisi hyödyntää listojen(kun) suhteen, mutta täytynee vielä odottaa, että johto nuorentuu. Sillä välin voit pysähtyä miettimään, mihin sinulla on kiire? Mikä asia tulee todella valmiiksi siten, että sinä olet nopea &tehokas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän