Mikä on paras keino täitä vastaan?
Niitä pukkaa koulusta ja päiväkodista niin että joudutaan käyttämään täishampoota aivan jatkuvasti. Onko pakko ajaa hiukset että tuo loppuu?
Kommentit (13)
Rausch pajunkuorishampoo, suoristusrautakäsittely ja hennavärjäys.
Todennäköisyys pienenee muuttamalla Jyväskylän pohjoispuolelle. Ennen oli kirppuja, luteita, täitä Kainuun korvessa. Nykyisellään etelä-suomessa
Onneks mulla poikia. Vedin koneella millisiilit niille kun oli päiväkodissa täitä ja kuulemma näkivät mukamas lapseni päässä myös. Itse en nähny,mut hiukset pois ja takas hoitoon. Ei tullu ikinä meille muille kotiin.
Toi on kyllä paha kun joogasaleilla saattaa olla 2-3 ryhmää peräkkäin, salin omistaja ei vaadi omaa pyyhettä pään alle, jotkut käyttää bolsteria tyynynä ja kyllähän täit tippuu mattoonkin. Itse kävin just salilla missä ei desinfioida mattoja ollenkaan. Jokainen vaan laittaa viltin bolsterin ja blokin siihen siististi ja seuraava ryhmä tulee heti perään.
Hyi helvetti. Täytyypä laittaa viestiä vetäjille että joko desinfiointiaineet käyttöön tai vaatikaa oma pyyhe.
Kaljuksi ajaminen ei ole vaihtoehto kuin pikkupojilla.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys pienenee muuttamalla Jyväskylän pohjoispuolelle. Ennen oli kirppuja, luteita, täitä Kainuun korvessa. Nykyisellään etelä-suomessa
Ei asuinpaikalla ole valitettavasti mitään tekemistä täitartunnan kanssa. Nytkin mennään jo Kainuun korkeudella ja täiepidemia on joka syksyinen vitsaus.
Paras Keino täitä vastaan on normaalitasoinen vanhemmuus ja tavallinen koti. Kun näitä laiminlyödään, esiintyy täitä.
Ei nuo apteekin litkut auta. Meillä lähti kerralla öljykösittelyllä. Eli kasviöljyyn (kookos, oliivi tms) sekoitat niitä eteerisiä öljyjä joita inhoavat. Laventeli, teepuu, piparminttu kaikki hyviä. Tee sekoitus ja hiero päänahkaan. Suihkumyssy tai kelmu päähän yöksi, voit vielä teipata saumakohdat ettei öljy sotke tyynyliinaa. Sitten huolellinen pesu ja kampaus. Voit pestä sillä pajunkuorisampoolla. Jatkossa pari tippaa teepuuöljyä hattuun.
Öljy tukehduttaa täit ja eteeriset öljyt menevät niiden hermostoon. Siihen tuo perustuu.
Mulla samat metodit ja ongelma kun tuolla aiemmin kirjoittaneella. Eilen käytin päivällä aikaa ehkä yhteensä kolmisen tuntia eri toimiin täiden häätämiseksi. Parafiinipohjainen tiainen joka päässä varmaan 1/2 h, sitten vaahdotus ja vielä annoin hautua 10-15 min. Sitten suihkussa pää joka hiton asennossa, ylös ja alaspäin täikammalla kampaaminen, niin kuuma vesi kuin päänahka kestää. Sitten hoitoaine ja vielä kampaaminen. Huuhdon kammat jokaisen tai vähintään joka toisen vedon jälkeen. Kokoajan lasken vettä päähäni suihkusta. Sitten annan hiusten vähän kuivua ja valokuvaan päätäni se on hyvä konsti jotta näkee täinmunat. Ne näkyy tummissa hiuksissa hyvin kun vähän zoomailee. Sitten taas uudelleen pää lavuaariin ja pidetään suihkulla kovalla paineella taas koko pään läpikäynti eri täikampoja käyttäen. Joka välissä kuumalla huuhtelen. Vaihdoin lakanat, pyyhkeet ja pyyhin silmälasin sangatkin joka välissä.
Niin voi helvetti aamulla tunnen kuinka niskaa kutittaa ja päälaelta vaelta joku. Luulisi että tällä hankaamisella (teen siis ihan todella voimakasta hankausta päänahkaa vasten kun tunnen että joku nipistää) ja kemikaalimäärälöä kaikki oravaa pienemmät olis kuollut jo ajat sitten mut ei. Vuorokausi ja taas joku liikkuu päässä ja kutittaa.
Eikö näillä täishampoilla ole oikeasti mitään vaikutusta.
Ja huom, asun yksin enkä ole fyysisessä kontaktissa kehenkään, eli ne eivät voi tulla ulkoisista tekijöistä. Eivät vain eliminoidu näillä lukemattoman monilla ja pitkäkestoisillakaan toimenpiteillä.
Vierailija kirjoitti:
Paras Keino täitä vastaan on normaalitasoinen vanhemmuus ja tavallinen koti. Kun näitä laiminlyödään, esiintyy täitä.
No tämän älyttömämpää ja asiasta mitään ymmärtämättömämpää kommenttia en olekaan kuullut.
Täitä voi olla yksinelävällä aikuisellakin. Se yksi tai 2 kertaa kun käyt jossain kampaajalla, kauneushoitolassa, jumpassa tms missä ladket pääsi samaan paikkaan kun edellisellä on ollut täitä, niin ne tarttuu!
En osaa sanoa kun ei ole lapsia. Itse sain täitä ekan kerran elämässäni n 50 vuotiaana joogasalilta.
Hirvee työ saada ne pois. Nyt on menny jo 2 vko ja taas jouduin pesemään täishampoolla ja varmaan tunnin käytin yhteensä tähän projektiin.
Nämä kaikki kokeiltu:
Käytössä ollut 2 eri täishampoota, 3 erilaista täikampaa, olen liottanut hiuksia yön yli hyvin paksussa hiusnaamioaineessa siten että mulla on kelmu päässä, eli niiden pitäisi tukehtua. Kampaan hiuksia pääalaspäin ja huuhdon kammat joka vedon jälkeen niin kuumassa vedessä kun vesikraannasta tulee (kättä polttavan kuumaa). Kokeilin myös etikka huuhtelua, kampasin ja kampasin ees taas etiikan vaikutusaikans, rapsutin päänahkaa sillä seurauksella että alkoi jo kirvellä. Sitten vielä shampoopesu ja tavallinen hoitoaine. Huuhtelen hiuksiani varmaan 10 min päästä alaspäin todella kuumalla vedellä (niin kuumalla kun päänahkaa kestää) samaan aikaan kampaan tyvestä latvaan tiheällä täikammalla. Olen myös liottanut pätäni lavuaarissa pää alaspäin jotta täit hukkuu ja munat irtoaisi.
Joka kerta kun teen mitä tahansa toimia hiuksilleni, vaihdan tyynyliinan ja vähintäänkin kopistelen peiton ja lakanan tai vaihdan puhtaaseen. Vaihdan pyyhkeet. Pesen ne 60 asteessa. Samoin vaihdan puseroa enkä käytä nyt kaulahuivia tms. Olen suojannut sohvan ja vaihdan suojuksen. Olen imuroinut koko kämpän 2 vko aikana 3x.
Olen siis tehnyt käytännössä kaiken voitavan, mutta silti täit tuli uudelleen eilisen aikana. Just kun olin panostanut ihan hirveästi niiden poistamiseen, alkaa illalla tv:tä katsellessa tuntua että joku liikkuu päässä, jostain nipistää, niskaa kitisee ym ym. Kun otan kännykällä valokuvia niskastani ja päälaelta ja zoomaan kuvaa näen että munia ainakin on taas ja aika paljon. Toki Olen hangannut päänahkani varmasti jo niin kuivalle kartelli että se hilseilee, eli joka "hiutale" kuvassa ei ole täitä vaan kuivaa päänahkaa.
Ainoa mitä en ole kokeillut on suoristusrauta. En viitsisi millään ostaa sitä kun en muuten käytä.
Hermot menee kohta.