Mistä tuli oletus, että lapset olisivat itseohjautuvia, kun kaikki aikuisetkaan eivät vielä ole?
Kaikista paras systeemi koulussa on se sama ja hyväksi todettu metodi. Opettaja opettaa asian ja antaa läksyt. Läksyt ovat selkeät ja vastaukset löytyy kirjasta. Sitten seuraavalla kerralla ne tarkistetaan ja mennään eteenpäin samalla metodilla.
Jos kaiken jättää lapsen harteille: "etsi tieto, tee sillä jotain", voi olla tasan varma siitä, että miltei mitään ei tehdä.
Itse opiskelen nyt aikuisena intensiivisellä kielikurssilla. Siinä on vanha opetustapa. Se toimii loistavasti ja todellakin tulee tehtyä ja opittua. Yritin itseopiskelua, mutta en kykene samaan tahtiin ja alan lusmuilemaan. Ihmiset ovat mukavuudenhaluisia ja myös laiskoja osittain. Jos jotain ei ole pakko tehdä, se monesti jää tekemättä.
Eli miten lapsilta voi odottaa itseohjautuvuutta, kun ei sitä ole aikuisillakaan? Kaiken lisäksi lapsille kaikki on uutta, pitää jopa oppia kirjaimet ja lukemaankin. Lisäksi aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti.
Kommentit (7)
Samaa olen ihmetellyt. Itse huomasin vasta päälle nelikymppisenä oppineeni oikeasti itseohjautuvaksi. Siihen saakka oli enemmän ja vähemmän räpiköintiä, vaikka luulin osanneeni.
Kun ympärille katsoo, en ollut mitenkään poikkeus. En ymmärrä mistä tuli kuvitelma, että 10-vuotiaat kykenisivät itseohjautuvuuteen monimutkaisemmissa asioissa.
Siinä vaiheessa kun Sipilä teki digiloikan kouluihin (säästötoimi) ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa.
Samoin luokaton koulu on syntynyt lähinnä kustannussyistä ja siitä, että koulujen tontit on tahallaan (kustannussyistä) tehty liian pieniksi ja rakennuskustannuksissa piti säästää.
Pedagogiikassa ollut muutos siihen, että lapsi nähdään aktiivisena oppijana passiivisen sijaan, tosin mikään pedagogiikka ei ole lähtenyt siitä, että oppijan aktiivisuus on säästötoimi.
Raha se on joka maailmaa pyörittää.
Aivot kehittyy 30 vuotiaaksi, ei 25.
Tämä on varmaan vaan yksi trendi minkä pohjalta tehdään opetussuunnitelmat. Jonkin ajan kuluttua tulee taas uudet trendit. Ei sillä ole väliä toimiiko metodit, kun aina halutaan vaan keksiä jotain ihme toimintatapoja, vaikka vanhat tavat toimii vuosikymmenten näytön perusteella.
nosto