Mä olen ollut yli 20 vuotta koulussa töissä ja koko sen ajan on joka vuosi puhuttu, että rahaa ei ole
ja säästää pitää. On säästetty puolittamalla kumeja ja käsipyyhepapereita, vähentämällä siivousta, ulkoistamalla keittäjät, ollaan lakattu tilaamasta kaikkia kirjoja, vaihdettu lyijykynät ja liimat halvempiin, poistettu seiniä, lakkautettu kouluja, yhdistetty kouluja ja mitä kaikkea ja JOKA IKINEN VUOSI alkaa sillä, että nyt pitää säästää.
Tuleeko ikinä sitä vuotta, että sanotaan, että tässä on teille nämä suht riittävät rahat ja mukavaa kouluvuotta?
Kommentit (4)
Hahaa, niin totta. Mä muistan, että jo Tiimari-aikoina kävin ostamassa pienille oppilaille omilla rahoilla tarroja, kun koulun budjetti ei siihen taipunut. Silloin vielä oli kirjat kaikilla.
Sama päiväkodeissa. Leluja ei ole ostettu varmaan viiteen vuoteen. Talo täynnä henkilökunnan kotoa tuomia leluja, varavaatteita ja askartelumateriaalia (wc-hylsyjä, maitopurkkeja yms.). Talon palaverissa sovitaan että talo pitää sadonkorjuujuhlan, mutta rahaa ei ole. Henkilökunta tuo omasta pihastaan ja käy viikonloppuna poimimassa marjat.
Yhtenä vuonna säästettiin kopioissa ja sai monistaa vaan tietyn määrän/opettaja. Sitten kun määrä oli täyttynyt, täytyi kaikki tehtävät kirjoittaa ensin käsin vihkoon. Tuli mielenkiintoisia muistiinpanoja 2. luokkalaisilla ja oli muuten hidasta hommaa, kun sen ajan olisimme voineet käyttää asian opiskeluun ja kertaamiseen. Tästä se suuri säästö syntyikin.
Ei tule. Tuollaista se on monessa muussakin paikassa.