Pestäänkö virallisissa paikoissa wc:n siivousliinat erillään muista siivousliinoista?
Pesetkö itse erikseen vessan puhdistamisessa käytetyt liinat ja muut, pöly- ym. liinat erikseen? Jos liinoja ei pestä erikseen, niin mitä järkeä värikoodauksessa on?
Kommentit (24)
Ne pestään samassa koneessa 90c. Värikoodaus on huuhaata, esim. Sairaalassa on vain yhden värisiä tasopyyhkeitä käytössä.
Minä ainakin pesen kaiken WC:ssä käytetyn erikseen 90 asteessa Sanytolilla ja käytän Sanytolin huuhteluainetta.
90 asteessa kaikki samassa koneessa. Kuolee pöpöt.
Samassa koneessahan niitä pestään ja vaikka bakteerit kuolee, voi niissä liinoissa olla kiinni likahippuja.
Kaikki rätit menee samaan 90c pesuun. Seuraavalla kerralla ei mitään tietoa mitään rättiä käytetty viimeksi mihinkin.
-siivooja
Vessapaperi on ihan hyvää siivousliinaksi kotioloissa. Tarpeeksi paksu kerros ja pyyhkii pinnat aineiden kanssa ja sitten pönttöön ja huuhtele alas. Ei tarvi välittää onko bakteereja. Kannattaa muistaa, että näillä vessan siivousliinoille pitäisi kotona olla se oma pussi tms., eikä heittää samaan pyykkikoriin muiden pyykkien kanssa.
Sairaaloissa missä potilaat voivat pestä omia vaatteitaan laitoshuolto pesee käyttämänsä rätit ja mopit vain siihen tarkoitukseen olevissa pesukoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne pestään samassa koneessa 90c. Värikoodaus on huuhaata, esim. Sairaalassa on vain yhden värisiä tasopyyhkeitä käytössä.
Meillä on mielenrauhan takia henkilökunnan keittiöön eriväriset liinat kun muualle sairaalaan. Tosin ne pestään samassa syssyssä,mutta kuumassa. Porukka ei kestä ajatusta, että jos on yhden väriset et sillä samalla on kuiten pesty eilen WC pöntöt.
Pesen kotini lattiat Kärcher höyrypesimellä, vaihdettavat kangasosat erikseen pesukoneessa.
Mulla on kotonakin n. 80mikrokuitu siivousliinaa. Pesen ne sitten 90 asteessa.
Pestään ja lattia eri kuin pöydät.
Vierailija kirjoitti:
Samassa koneessahan niitä pestään ja vaikka bakteerit kuolee, voi niissä liinoissa olla kiinni likahippuja.
No onpa huonoja pesukoneita. jos pskakikkareita jää siivousliinoihin.
Värit on sitä varten että tietää millä värillä mikäkin . Samoi harjoissa . Pestään . Erikseen. Mitä kuulemmassa sen parempi. Vessa ja pesuhuoneet on superlikaisia koska ulosteet. Monet käyttää. Koskettelee myös kraanoja jne ovenkahvat.
Käytän LV Desinfiointi kodin pinnoille ( = suihke) : Tehoaa bakteereihin ja norovirukseen. Wc-paperia käytän hanojen ja ovenkahvojen jne kuivaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Värit on sitä varten että tietää millä värillä mikäkin . Samoi harjoissa . Pestään . Erikseen. Mitä kuulemmassa sen parempi. Vessa ja pesuhuoneet on superlikaisia koska ulosteet. Monet käyttää. Koskettelee myös kraanoja jne ovenkahvat.
No periaatteessa kovinkaan moni ei edes pese käsiään vessasta lähtiessä, et niitä uloste pöpöjä kyllä vois löytyä vaikka keittiöstäkin asti. Ihan vaikka pissalla vaan kävisi itse eikä pese käsiä, niin kyllä on silti pöpöjä.
jäi elävästi mieleeni kun asuin kämppiksenä sairaanhoitaja/lähihoitaja tms, kanssa, niin hän desinfioi AINA alushousunsa, valkaisuaineessa lilluttamalla. Ehkä myös siivousliinat, mut en muista. Pidin tätä outona, mutta ehkä se oli joku varotoimi.
Itse en pese Wc-pönttö liinoja vaan heitän roskiin.
Joskus sata vuotta sitten kaikissa siivouskohteissa ei pesty välineitä lainkaan. Tai jos, niin joskus käsin. Silloin värikoodit olivat tarpeen, kun samat rätit roikkuivat vaunuissa päivästä toiseen. Huuhdeltiin vaan välissä.
Nykyään ei tosiaan tarvita koodeja, kun kaikki pyyhkeet pestään jokaisen käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kotonakin n. 80mikrokuitu siivousliinaa. Pesen ne sitten 90 asteessa.
Minullakin joku 50. Samoin parikymmentä levymoppia. Ei tulisi enää mielenkään jättää pesemättä kaikkia kuumalla joka käytön jälkeen.
Värikoodauksista on jo luovuttu monissa paikoissa. Pestään kunnon myrkyillä/kuumissa lämpötiloissa.
laikkari
Ne pestään kuule riittävän korkeassa lämpötilassa että bakteerit kuolee.