Alkoholiveroon halutaan jatkuva nousuautomaatti ja kaupan vedessäkin voi olla jopa 34 % veroa
Suomen valtio verottaa jopa vettä, panimoliitto kommentoi lausunnossaan.
Eniten korotuksista kärsisi puolentoista litran vichypullo, jonka hinnasta 34 prosenttia muodostuisi verosta, liitto tulkitsee.
Alkoholin kulutus laskee
Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa on laskenut tasaisesti noin 20 vuotta, ja takana on erityisen heikko myyntijakso. Vuoden toisella neljänneksellä esimerkiksi Long drink -juomia myytiin 29,2 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Siidereitä myytiin15,7 prosenttia vähemmän.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos vahvistaa, että viime vuonnakin alkoholin kokonaiskulutus vajosi 4,4 prosenttia. Kokonaiskulutus on pääsääntöisesti vähentynyt vuodesta 2007 lähtien, THL tulkitsee tilastoja.
Silti hallitus haluaa sekä korottaa tiettyjen alkoholijuomien valmisteveroa että sitoa kaikki muut alkoholin verotasot indeksiin, jolloin Verohallinto voisi nostaa veroja joka vuosi automaattisesti, Panimoliitto ihmettelee.
Liiton kannanoton perusteella veroa ei pitäisi sitoa automaattiseen korotusmalliin, vaan muutosten olisi perustuttava harkintaan ja poliittiseen ohjaukseen.
Kommentit (8)
Kulutus laskee, verotus nousee. Pitäisikö alkaa täysipäiväiseksi deekuksi vai mitä tässä oikein taas haetaan?
Käyn töiss jota verotetaan, verotetaan, verotetaan.
Toisaalla ihmiset ei käy töissä ja huutavat lisää, lisää, lisää.
Ei mitään järkeä
Älkää nyt enää nostako sitä alkoholiveroa. Tämän takia olen tullut ostaneeksi Virosta aina farmarin takaluukun täyteen olutta sekä viinaa ja viime vuosina myös limuja jotka ovat merkittävästi halvempia kun ei koskaan tiedä milloin tulee käytyä lahden takana uudelleen.
Minun kulutukseni on loppujen lopuksi niin vähäistä että menee vuosi ennen kuin saan edes oluet vähitellen juotua ja kirkkaita en todennäköisesti vuosikymmeneen. Ainoastaan limut loppuvat välillä kesken kun noita reissuja on kuitenkin tullut vain muutama vuodessa työn tai lomailun puolesta.
Täytyy alkaa Virosta tuomaan ja tsekkailemaam ulkomailta tilausta.
Keskiolut ravintoloista tulee paremmin toimeentulevien huvitus ja ravintoloita lopettaa lisää. Hallituksen politiikasta johtuen, olen laittanut asiakaskäyttäytymiseni pois ravintoloista toistaiseksi. Petteri saa juoda enemmän, ja korvata minun eurot.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt enää nostako sitä alkoholiveroa. Tämän takia olen tullut ostaneeksi Virosta aina farmarin takaluukun täyteen olutta sekä viinaa ja viime vuosina myös limuja jotka ovat merkittävästi halvempia kun ei koskaan tiedä milloin tulee käytyä lahden takana uudelleen.
Minun kulutukseni on loppujen lopuksi niin vähäistä että menee vuosi ennen kuin saan edes oluet vähitellen juotua ja kirkkaita en todennäköisesti vuosikymmeneen. Ainoastaan limut loppuvat välillä kesken kun noita reissuja on kuitenkin tullut vain muutama vuodessa työn tai lomailun puolesta.
Ei hätää, olemme jo keksineet asiaan ratkaisun. Nostamme kaikkien alkoholien verotusta 10% jotta asiakkaiden ei tarvitse nähdä vaivaa ja varata matkaa.
terv, Suomen valtio
Nettikaupoista saa kotiin kuljetettuna paljon halvemmalla kuin alkosta.
Jättäkäämme juomat kauppoihin happanemaan.
t.älä osta mitään julli