Westie rotuna
Kommentit (6)
Vaikea löytää yksilöä, jolla ei olisi allergioita.
Olen kasvattanutkin westieitä aikoinaan jokusen pentueen. Aivan ihana rotu minusta, terriereistä rauhallisemmasta päästä. Aikuiset westiet ei sisällä juuri tee mitään, niiden olemassaolon huomaa lähinnä jos ulko-ovi tai jääkaapin ovi avautuu - silloin westit tulee salamana sänkyjen alta tai sohvan takaa paikalle.
Ulkona sitten aktiivisempia, useimmilla on riistaviettiä ja haistelevat paljon hajuja, tilaisuuden tullen nappaavat myyrän tai hiirenkin. Tai ajavat hetken rusakkoa tai oravaa, kunnes huomaavat ettei saanut kiinni, ja palaavat omistajan luo. Mutta tuosta riistavietistä johtuen ei pidä pitää vapaana alueilla, joissa on autoteitä kovin lähellä. Mökillä itse pidän kyllä, ja aina ne on metsäreissuiltaan palannut mun luo, vaikka olisi peurankin perään lähteneet. Maksimissaan puoli tuntia olleet pois. Kaupungissa jos pidän irti, niin sitten täytyy silmä kovana olla että huomaa esim. rusakot ennen koiraa ja ottaa sen kiinni. Suht harvoin kaupungissa pidänkään irti muuta kuin koirapuistoissa tai muilla aidatuilla koira-alueilla (Sipoon koirametsä, Rajasaaren koira-aitaus). Lähinnä joskus jos nähdään lenkillä tuttuja, päästän koiran niiden kanssa vapaana vähän juoksemaan.
Urokset jotkut on vähän ärhäköitä toisille uroksille, mutta niinhän ne useimmat. Mitään erityisen koirapuistokoiria useimmat westit ei kyllä muutenkaan ole, niitä ei vaan niin kauheasti pentuiän jälkeen välttämättä kiinnosta muut koirat, paitsi parittelumielessä sopivana aikana, eikä ne tosiaan juuri välitä leikkimisestä. Jos me mennään koirapuistoon, mun westit yleensä istuu mun jalkojen juuressa katselemassa muita koiria. Ja ärähtävät, jos joku tulee häiritsemään eli kutsumaan leikkiin.
Se, miten läheisyydenhaluisia westit on, vaihtelee. Ne on jalostettu kissan tapaan toimiviksi rottakoiriksi aikoinaan, joten ovat aika itsenäistä väkeä, eikä missään nimessä sylikoiria. Mutta jotkut yksilöt viihtyy toisinaan vaikka sohvalla vieressä tai sängyssä. Toiset taas lähinnä omissa oloissaan vähän kauempana jossain makoilemassa.
Trimmaaminen on juttu, että jos ei sitä aio opetella itse tekemään, niin täytyy huomata että nyppimällä trimmaaminen trimmaamossa maksaa, ja täytyy nelisen kertaa vuodessa tehdä. Rotujärjestön kursseilla kyllä oppii tekemään itsekin, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea löytää yksilöä, jolla ei olisi allergioita.
Niitä voi välttää ruokavaliolla. Itse olen viimeiset 15 vuotta syöttänyt BARF-ruokaa, eli viljatonta, raakoja lihaisia luita jne. Eikä ole ollut mitään iho-oireita eikä allergioita, ei omilla koirilla, eikä myöskään kasvateilla. Eli joo, rodulla on taipumusta allergioihin jos niille syötetään koiraeläimelle varsin luonnottomia juttuja kuten vehnää, säilöntäaineita, lisäaineita jne. Mutta välttämällä pennusta asti niitä luonnottomia aineita, väittäisin että ongelmien todennäköisyyttä voi pienentää paljon.
Ap, kopsasit mun kommentin toisesta ketjusta. Miksi?
Kun kahdeksankymmentäluvulla hankin itselleni cairnin, sen kasvattaja sanoi minulle, että cairn ja westie on sama koira, cairn vaan ei ole koskaan valkoinen. Ja jos se on valkoinen, se onkin westie.
Aika ihmeissäni olen ollut nyt myöhemmin, kun olen enemmänkin koirien kanssa ollut tekemisissä ja useita cairneja jo omistanut.
Onhan niissä samaa muotoa, mutta westie on rakenteeltaan vähän järeämpi ja luonteeltaan jörömpi, jos näin uskaltaa sanoa. Eri koirarotuja ne on. Molemmat kyllä maailman söpöimpiä koiria. Cairnit on terhakampia. Mutta tietysti yksilöissä on eroja. Lähinaapurissa oli westie, ja se oli sellainen arvokas vanha herra, vaikka ei vielä vanha ollutkaan. Minun cairnini siinä yritti tehdä tuttavuutta, mutta tämä herra ei olisi voinut olla vähempää kiinnostunut. Sisätiloissa ollessamme sama juttu, mutta yhteiselle ruokakupille ne kyllä meni ihan sovussa. Tappelua niiden välille ei tullut missään vaiheessa.
Kummastakaan ei lähde karvaa, joten trimmaus pitää sitten tehdä 2-3 kertaa vuodessa ainakin, Muuten niistä tulee kauheita karvakasoja.
Suloinen pikkuterrieri. Mutta hyvin paljon sairauksia esim allergioita jotka haastavat ja vievät rahaa.