Silmien väristä.
Milloin vauvalla vaihtuu silmien väri sinisestä ruskeaan?
Siis kun iskällä on ruskeat silmät ja itselläni siniset niin eikös se ole niin että vauvoilla on aina siniset silmät syntyessään?
Minä kun en tiedä, mutta voiko joku viisaampi auttaa...
Kommentit (8)
Meille sanottiin jo sairaalassa lähtötarkastuksessa että pojalla (kuopuksella) näyttäis olevan ruskeat silmät. Ja tosi ruskeat ovatkin nyt 5kk iässä. Samoin esikoisella tuo ruskea silmien väri näkyi jo melko pian syntymän jälkeen. Muistelen kuitenkin että olisin jostain lukenut että yleensä n. 6kk iässä lapsella alkaa olla se " oma" silmien väri mutta saattaa muuttua vielä 2 v. ikään saakka. Korjatkaa jos olen väärässä. En siis ole ihan varma tuosta.
Nimim. kannattikohan vastata kun en edes ole varma :(
jo heti syntymästä. Sellaiset erittäin tummat siniset. Tarkkaa ikää en kyllä tiedä, mutta olen myös kuullu että puoleen vuoteen mennessä pitäisi olla suht oma väri. Itselläni on todella tumman ruskeat silmät ja molemmat lapseni ovat " vaalea" silmäisiä. Esikoisella vaalean vihreät ja nyt 5kk ikäisellä kuopuksella näyttää tulevat sinertävät silmä. Itse jotenkin kovasti odotin, että olisi edes toisella ruskeat silmät, mutta eipä tullut.... no, toki olen onnellinen että lapsemme näkevät silmillään, värillä ei väliä.
itselläni vihertävät ja miehellä ruskeat. Esikoisen silmien väri vaihtui vast puoli vuotiaana juuri kun kuvittelin että hän oli perinyt edes silmien värin minulta :)
Kolmannella lapsella silmien väri muuttui jo aikaisemmin,en enää muista milloin..
Tällä viidennellä on ruskeita läikkiä silmissä ja ikää 4,5kk. Meillä siis kohta kolme ruskeasilmiäistä ja kaksi vihreäsilmäistä lasta.
Meillä oli syntyessään ihan tumman silmät, nyt on tosi siniset 8kk ikäisenä.
Mutta vaalenivat ajan kanssa ja ovat nyt vaaleansiniset (tällä hetkellä?) ikää vajaa 8kk. Itse olen syntynyt ihan sinisilmäisenä ja 2kk iässä silmät muuttuneet ruskeiksi.
että puolvuotiaana olisi vakiintunut silmien väri, vaikkakin voi kyllä muuttua 2-v asti.
Mulla ja miehellä molemmilla sekaväriset, enemmän vihreet. Meidän tytöllä ihan vaaleansiniset silmät.. syntyessään oli tosi tumman siniset.. vakiintuivat n. 4kk ->
Mun isällä ja äidillä molemmilla vaaleensiniset, mutta niinvaan tuli mulle vihreet. Nyt mulla ja miehellä vihreet ja lapsella siniset :) loikkii meillä sukupolven yli :)
Meillä kaksin kappalein todisteita siitä. Isä on ruskeasilmäinen ja tummatukkainen, minä sinisilmäinen blondi. Ja molemmat lapset täysin sinisilmäisiä! Esikoinen on jo 3, joten tuskin ainakaan ne muuttuvat enää, kuopus 9kk ja silmät on kyllä sen verran siniset, että ihme olis, jos vielä muuttuisi. Muuten lapset ovat perineet isän tummuuden (tukka, iho jne)
Molemmilla lapsilla oli silmät tummat (vaikea erottaa väriä) syntyessään mutta alkoivat vaaleta viikon, parin iässä. Lastenlääkärisetäni sanoi, että 90% varmuudella vuoden ikään mennessä silmien väri on vakiintunut.
Niin se vaan menee, että nuo geenit saattavat hyppiä sukupolvienkin ylitse eikä niistä koskaan tiedä. Meidän toinen muksu on iso ja vahva kuin karhu, toinen pieni ja siro kuin linnunpoika. Molemmat saaneet siis eri suvuilta enemmän itseensä.:)
Ja sehän on vaan rikkaus!
alkoi n. 1 kk iässä silmien väri muuttua, meni semmoiseksi epämääräiseksi, osittain kai ruskeaksi. Epäilen että muuttuu ruskeaksi. Itselläni ruskeat, miehellä sinivihreät. Nyt poika 2 kk ja edelleen sellaiset epämääräisen väriset.
HANNELE