Niskapoimu ultrassa turvotusta 4.1. Onko tämä nyt merkki siitä,
että lapsella on down syndrooma tai jopa pahempaa? Onko ketään, joka olisi saanut " puhtaat paperit" lapsivesipunktion jälkeen? Tuntuu, että elämä on ihan myllerryksessä. Mitä tästä pitäisi ajatella? Miten suuntautua tulevaisuuteen?????
Kommentit (15)
Sisareni lapsella oli np turvotus yli 5mm ja lapsivesipunktiossa sai " puhtaat paperit" , terve tyttö syntyi. Ei se suurikaan luku välttämättä tarkoita, että lapsella jokin vamma. Luvut on lukuja.
Täytyy nyt odottaa punktio tulokset ja katsoa sitten eteenpäin =((
Kromosomit testattiin ja niistä saatiin " puhtaat paperit" vikä löytyi sit geenivirheestä. Raskaus keskeytettiin rv 17 hänelle ei annettu elinmahdollisuuksia. Nyt odotamme tässä uudessa raskaudessa istukkanäytteestä otettun dna näytteen tuloksia.
Älä vielä luovuta turvotus voi olla ihan vaaratonta tai siihen voi olla monta eri syytä joista useita voidaan hoitaa. Millä raskausviikolla olet? Oletko menossa istukkanäytteeseen? Vai joudutko odottamaan lapsivesinäytteen ottoa?
" eikö se down-syndrooma ole tarpeeksi paha" ,...
itse taidat olla TODELLA paha.. Loukkaus ihmisarvoa kohtaan.
Minä olen käynyt kahdesti istukkanäyteenotossa ja vastausta odotellessa tulimme yhteispäätökseen mieheni kanssa että kun meillä kerran on valinnan mahdollisuus niin emme halua sairasta lasta tähän maailmaan tuoda.
Tiedämme vallan hyvin että mitä tahansa voi käydä ja meillä onkin kokemusta pikkuisen keskosemme kanssa monista asioista. Siksi tämä valinnan mahdollisuus onkin paljon selkeämpi.
mutta kun ajattelen heidän tulevaisuuttaan minun jälkeeni???? Olen seurannut setäni elämää äitinsä jälkeen ja voin sanoa että tekisin abortin jos tietäisin varmasti että kyseesä on vammainen tai down-lapsi
Lapsivesipunktiotuloksista tuli terveen tytön kromosomit. Ja nyt neiti on jo yli 3 v " normaali" neitokainen. Älä lannistu.. ei välttämättä ole merkki mistään vakavasta. Mekin selvisimme säikähdyksellä..
jotka saavat kamalia raivo kohtauksia. itselläni kehitysvammainen lapsi ja sillä ei ole väliä vaikka kaikkea ei osaakaan, mutta käytöshäiriöt ovat aivan kauheita. toki on varmasti tasapainoisiakin kehitysvammaisia lapsia. oma elämä muuttuu ja vaikeutuu, sen voin sanoa. kannattaa harkita tarkkaa pitääkö lapsen. vammaisen lapsen hoito ei ole koskaan helppoa, eikä tule olemaan.
onneksi pääset jatko tutkimuksiin.
Mikä ihme teitä äitejä vaivaa jotka kehtaatte kirjottaa tuollaisia asioita, itse en voisi edes ajatella niin saati sitten sanoa / kirjoittaa niitä julki. Järkyttävää!!!
Ja Ap:lle, paljon voimia ja älä vaivu epätoivoon, ihan yhtä hyvät mahdollisuudet on siinä että kaikki onkin hyvin!!!
miten heidän käsityksensä muuttuisivat, jos itse joutuisivat vastaavaan tilanteeseen (ts. saisivat tietää, että kohdussa kasvaa vakavasti sairas tai vammainen lapsi). Voin vannoa, ettei 13 tai vastaavasti kirjoittava ole tällaiseen tilanteeseen joutunut, sanavalinnat kyllä sen kavaltavat. Ette voi aavistaakaan, miten arvomaailmanne ja käsityksenne heittäisivät sellaisessa tilanteessa kuperkeikkaa. Nyt on helppoa jeesustella ja tuomita muut, niin helppoa.. Olen siihen itsekin varmasti jollakin tasolla joskus menneisyydessä sortunut - ja ajatellut, että jokainen lapsi saakoon syntyä tähän maailmaan sellaisena kuin tarkoitettu on.
Seitsemän viikkoa sitten synnytin raskausviikolla 25 lapseni, joka ultraäänitutkimuksissa todettiin vammaiseksi. Ruumiinavaustulokset vahvistivat, ettei hän olisi koskaan ollut esim. liikuntakykyinen, todennäköisesti myös älyllisesti vaikeasti vammainen ja joutunut lukuisiin vaikeisiin leikkauksiin heti synnyttyään. Minä itse tein päätöksen lapseni päästämisestä kärsimyksistään nyt. Kannan sitä päätöstä mukanani hautaan saakka, samoin kuin surua lapsesta, jota en saanut pitää sylissäni elävänä kuin vartin. Mikään ei ole koskaan enää entisellään. En minä, ei elämäni eikä varsinkaan käsitykseni siitä, miten sikiöseulonnoissa tai -tutkimuksissa vammaiseksi/sairaiksi todettujen sikiöiden/lasten kohdalla tulisi toimia. Pyydän, ettei kukaan, joka ei ole vastaavaan tilanteeseen joutunut, tulisi esittämään käsityksiään minulle tai kohtalotovereilleni yhtenä oikeana. Menkää itseenne ihmiset, ennenkuin tuomitsette. Joskus teitäkin vielä kohtaa odottamaton suru tai murhe, joka saattaa asettaa aiemmat puheenne naurunalaisiksi.
Ap:lle toivon voimia ja sitä, että tilanteenne selviää mahdollisimman tarkasti jatkotutkimuksissa. Erityisen suuria voimia toivon siihen, jos joudut(te) hankalien päätösten eteen raskauden suhteen. Pidän kuitenkin peukkuja, että masussasi kasvaisi mahdollisimman terve pieni ihminen.
koita estää nyt tuloksiin asti. päätät sitten,
itse en vammaista lasta tähän maailmaan halua synnytellä.
mitä niin lapsi voi olla terve tai päinvastoin. Minä en niihin luota!
Ylimääräinen niskaturvotus voi johtua sydänviasta. Se vika voi olla sekä downilla että eidownilla. Downeista noin puolella on sydänvika. Down taas ei ole kuin ominaisuus ihmisessä. Ei mikään syy paniikkiin saatikka aborttiin. Mikään tutkimus ei varmista " normaaleja" kromosomeja, koska kaikkia vikoja ei tutkita eikä löydetä. " Ylimääräistä" turvotusta niskapoimussa voi olla myös ilman mitään erityistä syytä.
Toivottavasti Ap perheineen pääsee vain säikähdyksellä. Tulosten odottelu on piinaavaa ja niiden lopulta saaminen on joko helpottavaa tai elämän musertavaa.
Odottelen itsekkin tällä hetkellä tuloksia ja välillä tuntuu et sitä vois vain kävellä pitkin seiniä. Kohta on 2 vko odottelua jo takana.
Kyllä oon kuullu että vaikka se ultra näyttää turvotusta niin lapsi voi olla terve. Tai toisin päin että ei mitään poikkeavaa näy ja sitten syntyykin sairas lapsi, kuten meillä kävi. Leukkaus hoidoilla saatiin tyttö kuntoon, nyt on terve.