Miksi nykyään lääkkeissä on jatkuvia toimitusvaikeuksia? Mistä johtuu. Ennen ei ollut koskaan.
Olen seurannut mun vanhempien lääkityksiä.
Esim mun isän käyttämään eturauhasen liikakasvuun tarkoitettua lääkettä oli monta kuukautta vaikea saada pari vuotta sitten. Vastaavat lääkkeet loppuivat myös. Kaikki loppu.
Mun äidin ketipinor 50 depot oli yli puoli vuotta loppu tukusta. Nyt taas saa.
Esimerkkejä on vaikka kuinka. Nyt on monesta lääkkeestä sanottu, että on tulossa katkoksia saantiin. Nitrofur-c poistettiin kokonaan suomen valikoimista.
Mistä johtuu? Miksi ei saa lääkkeitä? Selittäkää minulle.
Kommentit (35)
Ihan perusrasva kuivalle iholle Calmuril, joulukuussa saattaa saada.
Miksi poliitikot tai sairausjärjestöt eivät julkisuudessa taistele Suomeen lääkkeiden parempaa saatavuutta.
Ulkomailta kannattaa hankkia/hakea lääkkeet
Apteekit eivät tilaa mitään varastoon. Lisää lääkettä tilataan vasta kun entiset on myyty.
Vierailija kirjoitti:
Kiina ja Intia tuottavat lääkkeissä käytettäviä ainesosia. Saatavuusvaikeudet ovat seurausta liian suuresta kysynnästä tarjontaan nähden, ja ihan tahallisesta pihtaamisesta. Se on keino vedättää hintaa ylös.
Yksi syy on myös toimitusvaikeudet. Jos jotain menee tehtaalla pieleen, se vaikuttaa todella laajasti paikoissa, jotka käyttävät heidän raaka-aineitaan jatkojalustuksessa. Joskus ennen niitä raaka-aineita valmistettiin monissa eri paikoissa, nykyään ne on keskittyneet hyvin harvojen käsiin.
Suomi on pieni maa ja syrjässä. Huonot markkinat. :(
Vierailija kirjoitti:
Miksi poliitikot tai sairausjärjestöt eivät julkisuudessa taistele Suomeen lääkkeiden parempaa saatavuutta.
Tää on myös vialla tässä ajassa. Poliitikot eivät tee ulostuloja, eivät aja asioita sydämellä, vaan mielellään huutelevat ohikulkijoille puskista. Ei uskalleta ottaa kantaa ja edetä asiassa.
Enkä puhu nyt mistään populisteista, jotka nyt huutelevat mitä sattuuta.
Tää lääkeasia ja mainitsen väkivaltarikosrangaistukset. Niidenkään koventamista ei aja yksikään kansanedustaja, vaikka olisi syytä monellakin tavalla.997
Ahneet isot kansainväliset lääkeyhtiöt ei anna lääkkeitä Suomelle.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Suomessa lääkkeet on kalliita. Täällä on apteekkarin oligopoli eikä hintakilpailua ja Kela maksaa kyselemättä mitä kauppiaat pyytävät. Varmasti siis tukkuhinnatkin ihan meheviä ja hyväkatteisia. Lisäksi väärennettyjen lääkkeiden kilpailu tehokkaasti tulpattu. Tämä jos mikä on maa missä ahneen kannattaa myydä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Suomessa lääkkeet on kalliita. Täällä on apteekkarin oligopoli eikä hintakilpailua ja Kela maksaa kyselemättä mitä kauppiaat pyytävät. Varmasti siis tukkuhinnatkin ihan meheviä ja hyväkatteisia. Lisäksi väärennettyjen lääkkeiden kilpailu tehokkaasti tulpattu. Tämä jos mikä on maa missä ahneen kannattaa myydä lääkkeitä.
Sä et nyt taida tietää lainkaan mistä puhut. Suomessa stm on painanut lääkkeiden hinnat niin alas että ei niistä kukaan saa mitään katetta. Uudet kalliit lääkkeet on eri asia, mutta perus lääkkeet ovat puoli ilmaisia. Karkkipussi maksaa enemmän kuin 3kk annos verenpainelääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Raja-arvoja on monissa sairauksissa ja tiloissa muutettu niin että yhä useammalle voidaan määrätä elinikäinen lääkitys. Ennen raja-arvot saivat olla korkeammat ja silloinkin harkittiin tarvitaanko lääkitystä. Nyt tosiaan kaikille yritetään saada jokin lääkitys. Vaikka lääketehtaat takovat hirveitä voittoja, raaka-aineet eivät enää riitä ja tulee pulaa lääkkeistä.
Pitäisi oikeasti miettiä, kuinka moni pärjäisi elintapa- , liikunta- ja ruokavaliomuutoksilla lääkkeiden sijaan. Toki on olemassa sairauksia, joihin nuo eivät auta.
Ei niitä lääkkeitä minkään lääketehtaan voittojen takia määrätä. Haloo. Halvempaa yhteiskunnalle syöttää lääkkeitä kuin liuottaa tukoksia.
Luulisi hallituksen suunnittelevan tekoja tähän ongelmaan.
Tämähän on merkittävä haitta, että ihmiset ei saa reseptilääkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
Raja-arvoja on monissa sairauksissa ja tiloissa muutettu niin että yhä useammalle voidaan määrätä elinikäinen lääkitys. Ennen raja-arvot saivat olla korkeammat ja silloinkin harkittiin tarvitaanko lääkitystä. Nyt tosiaan kaikille yritetään saada jokin lääkitys. Vaikka lääketehtaat takovat hirveitä voittoja, raaka-aineet eivät enää riitä ja tulee pulaa lääkkeistä.
Pitäisi oikeasti miettiä, kuinka moni pärjäisi elintapa- , liikunta- ja ruokavaliomuutoksilla lääkkeiden sijaan. Toki on olemassa sairauksia, joihin nuo eivät auta.
Tuntuu että lääkäritkään eivät enää osaa hoitaa sairauksia kokonaisuutena, määrätään vaan lääkkeitä.
Esim. itselläni lähti verenpaineet nousuun muutama vuosi sitten ilman syytä, eikä mikään määrä elintapahoitoa laskenut niitä. Olin todella ymmälläni, koska söin ja liikuin paremmin kuin nuorena (jolloin olin kovakuntoinen ja hyvässä painossa). Lääkäri totesi että verenpainetautihan se, tossa lääkkeet. Vuotta myöhemmin puhkesi siitepölyallergia (saattoi olla jo aiemmin mutta oireet hyvin lieviä); yhtäkkiä en voinutkaan syödä enää kesäisin suurinta osaa vihanneksista ja hedelmistä.
Kauhuissani mietin paineita, kaikkihan tietävät vihannesten vaikutuksen niihin jne. Tulikin isona yllätyksenä, että kun hevi oli jäänyt kauppaan parin viikon ajan (miinus joku lehtisalaatti ja kurkku), paineet olivatkin nornaalit! Olin siis ollut ristiallerginen rehuille, ja se puolestaan nosti paineita. Kun lähdin etsimään tietoa, suomeksi löytyi hyvin vähän. Englanniksi ilmiö tunnettiin jo paremmin (ja kävi muuten ilmi että mm. parsakaali ja kukkakaali saattavat osalla nostaa paineita ilman allergioita, tutkimustieto oli ristiriitaista).
Eli parannuin verenpainetaudistani jättämällä pois raaka-aineet, joille olin tietämättäni allerginen. Paino ei laskenut kiloakaan, paineet pysyvät hyvinä vaikka vähensin liikuntaa jne.