19 vuotta ilmaisena työvoimana, hyväksikäytettynä.
Uudet kauppiaat vtun mulgguja, mutta niin on edellisetkin kauppiaat hieroneet ahneita käsiään tyytyväisenä. Onhan ollut joku töissä ilman palkkaa 19 vuotta. Joku olisi voinut solmia ihan laillisen työsopimuksenkin Mikan kanssa vuosien varrella. Kauppiaat ihan vi*un härskejä ja ahneita.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo kauppias itsesi puolustelu.
Thih, olisikin k-kauppias. MItenkäs itse tekisit, jos olisit yrittäjä, olisiko kovin monta sellaista työntekijää täydellä palkalla, joka ei saa mitään aikaiseksi?
Mutta kehitysvammainen VOI saada paljon aikaiseksi jos vaan hänelle räätälöidään sellaiset työtehtävät, jotka hän takuuvarmalla osaa ja jotka ei vaadi paljon perään katsomista. Kehitysvammaisella on myös mitä todennäköisemmin motivaatio kohdallaan, ei lähes koskaan saikuta ja mitä todennäköisemmin tulee olemaan erittäin pitkäaikainen työntekijä. Kuten tuossakin tapauksessa, 19 VUOTTA.
Se maksaa paljon enemmän pitkässä juoksussa kauppiaalle, että kukaan ei pysy työtehtävissä vaan on heti lähtemässä pois ja taas pitää rekrytä ja opastaa uusi ihminen yhä uudelleen ja uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thih, olisikin k-kauppias. MItenkäs itse tekisit, jos olisit yrittäjä, olisiko kovin monta sellaista työntekijää täydellä palkalla, joka ei saa mitään aikaiseksi?
Mutta kehitysvammainen VOI saada paljon aikaiseksi jos vaan hänelle räätälöidään sellaiset työtehtävät, jotka hän takuuvarmalla osaa ja jotka ei vaadi paljon perään katsomista. Kehitysvammaisella on myös mitä todennäköisemmin motivaatio kohdallaan, ei lähes koskaan saikuta ja mitä todennäköisemmin tulee olemaan erittäin pitkäaikainen työntekijä. Kuten tuossakin tapauksessa, 19 VUOTTA.
Se maksaa paljon enemmän pitkässä juoksussa kauppiaalle, että kukaan ei pysy työtehtävissä vaan on heti lähtemässä pois ja taas pitää rekrytä ja opastaa uus
Lisään vielä, että TIETENKIN kehitysvammaiselle ehdottomasti pitää maksaa palkkaa siinä missä kenelle tahansa muullekin!
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ottaa tästä opiksi ja ei enää palkkaa vastaavia. Ei mikaa ei ongelmaa.
Niin tämä juttu, kun paisui näin. Valitettavasti uskon, että nousi kynnys korkeaksi ottaa tuettuja jatkossa. Eli vaikka Mika nyt saisi paikkansa takaisin. Vaikeutti tämä muiden ns. työllistymistä.
Uusi kauppias nolaa vaan itseään lisää täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri järjestänyt sille työtoimintaa kaupassa ja kela maksanut varmaan muutaman euron siitä eli orjatyötä on jos 19 vuotta on tehnyt sitä. Kauppias säästänyt paljon palkkakustannuksia.
No miksi ei otettu nyt jos niin säästetään. Veikkaan, että työpanos ei kuitenkaan ole sellainen. Varmasti saa myös eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa paljon enemmän pitkässä juoksussa kauppiaalle, että kukaan ei pysy työtehtävissä vaan on heti lähte
Sittenhän palkkaat kehitysvammaisen. Onhan Suomessa työntekijän palkkaaminen sivukuluineen niin edullista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tätä tapaus Mikaa kovin tarkasti ja sitä mihin hän töissä kykenee. Mutta opiskeluaikoina olin tuntitöissä k-kaupassa ja siellä oli ehkä vähän samantyyppinen Tommi töissä. Ja hän toki teki sitä mitä käskettiin, ohjattiin ja tarkastettiin jäljet, mutta vaati koko ajan jonkun perässä katsomaan ettei mitään satu hänelle ja tuliko työ edes jollain tavalla tehtyä. Mutta Tommi itse oli tosi onnellinen siitä, että sai tehdä "töitä" ja kauppias hänelle maksoikin siitä jotain ja Tommi oli todella herttainen tapaus aina iloinen, eli läsnäolollaan sai muutkin iloiseksi.
Mutta se, että pitäisi olla työsuhde ja minimipalkka yms. työntekijälle, josta ei oikeasti ole tekemään töitä..... minusta se ei ole yksityiselle työnantajalle oikein reilua. Toki en tiedä miten tämä Mika työnsä tekee.
Nämä kauppiaan maalittajat eivät tajua miten tarkkaan kehitysvammaisen työtä täytyy vahtia. Mikasta en tiedä mutta omassa työssä opastamani aikuinen oli pikkulapsen tasolla. Piti jatkuvasti vahtia ettei telo itseään ja työn jälki usein korjata itse.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että vammaisten työllistäminen on tärkeää. Jos kauppa on pieni ja henkilökuntaa vähän niin yksi niistä menee käytännössä vammaisen työntekijän vahtimiseen. Itsekin olin yksin töissä ja vammaisen työntekijän perään katsominen lisää työmäärää huomattavasti (ei lisää palkkaa kuitenkaan...)
Vierailija kirjoitti:
Uusi kauppias nolaa vaan itseään lisää täällä palstalla.
Sä ihan oikeasti kuvittelet, että yrittäjillä on aikaa pyöriä jossain palstoilla. Terv. Yrittäjäperheen lapsi.
Siis kaupanhommathan on tyyliin pössypäille ja piilojuopoille. Miksei siinä pärjäisi kuka vain?
Eikai kukaan noita hommia selvinpäin tee. Ei oikein ole täysipäiselle haastetta ja varmasti vaikea löytää tekijöitä noin pienillä palkoilla. Vapaa-aika voittaa tuonkin ja ei joka päivä jaksa kännissä tai pössyissä olla töissä.
Jenkeissähän noi hommat on aina olleet ns, juustopäiden hommaa.
Työkkäri järjestänyt sille työtoimintaa kaupassa ja kela maksanut varmaan muutaman euron siitä eli orjatyötä on jos 19 vuotta on tehnyt sitä. Kauppias säästänyt paljon palkkakustannuksia.