Itkeekö muiden alle2vuotiaat aina herätessään?
Itkeekö muiden alle2vuotiaat aina herätessään?
Meidän 1v4kk on koko elämänsä itkenyt aina herätessään, joko herännyt itkuun tai alkanut itkeä heräämisen jälkeen. 11kuisena oli muutaman viikon kausi jolloin heräsi jokellellen iloisena mutta sitten se meni ohi.
Hän nukkuu yksin omassa huoneessa ovi kiinni, ja menen HETI paikalle kun kuulen sieltä heräilynääniä. Hän on nukkunut samalla tavalla 2kuisesta asti.
Hän on muutenkin tosi hidas heräämään päivään, eli istuu sylissä ainakin 5-10min ja tuijottelee ympärilleen, ennenkuin suostuu menemään itse lattialle ja leikkimään. Aamulla hän on yleensä paremmalla päällä (9-10t yhtäjaksoisten unien jälkeen), eli itku laantuu alle minuutissa. Ja sylissä viihtyy n5min.
Mutta päiväunilta heräämisistä (1,5t päikkärit) mulle on tullu suorastaan stressi, kun monesti kestää 10 tai jopa 45minuuttia itkuisuutta josta suurin osa aivan kokoaikaista itkua.
Olen yrittänyt kaikenlaista siinä sylitellessä ja odottaessa että itkuisuus laantuu ja poika " heräisi kunnolla" : lepertelyä, laulamista, hyssyttämistä, kirjojen katselua, tv:n katselua, musiikkia, leluilla leikkimistä, ruokaa, juomista... mutta mikään ei saa paremmalle tuulelle tai marinaa loppumaan. Yhtäkkiä se vaan aina menee ohi ja lapsi päättää lähteä sylistä juoksemaan kohti jotain lelujaan ja menee leikkimään niinkuin mitään ei olisi ikinä ollutkaan vialla. Eli hän haluaa olla vain sylissä ja siinäkin kiemurtelee niinkuin haluisi pois. Mutta jos laitan lattialle, alkaa aivan hysteerinen huuto. Hän puhuu jo aika paljon sanoja, mutta kun kysyn että mitä hän haluaa, niin ei oikein kuuntele puhetta, eikä osaa sanoa tai osoittaa mitään.
Koskaan ei voi sopia mitään menoa tms heti päiväunien jälkeen kun ei tiedä kauanko itkuisuus+pahamieli kestää ja kauanko pitää sylitellä...
Hän ei ole muuten itkuinen lapsi. Monet tuttujeni lapset nukkuvat omissa huoneissaan tai vaunuissa päiväunilla enkä ole kuullut keneltäkään tällaisesta. Mutta jokin vaikutus sillä näyttää asiaan olevan että en ole paikalla kun hän herää, sillä joskus hyvin harvoin jos hän nukkuu minun vieressäni, niin hän herää siitä hitaasti minua katsellen ja hymyillen iloisena. Eikä itkusta tietoakaan niinä kertoina. Mutta en kyllä aio tämän takia siirtyä perhepetiin, koska herkkäunisena en saa ollenkaan nukuttua lapsen unissapuhumisen+kiljahtelemisen ja liikkumisen takia...
Olisko kellään vinkkejä tai vertaistukea, ja onko meidän lapsi ainoa " hidas pahantuulinen herääjä" ?
Kommentit (4)
Kaks tyttölasta ( 3v 4kk, 1v 8kk) . Itkeskelyä toisinaan on. Yksi syy siihen on keskushermoston kehittyminen, ja tietty painajaiset.
http://www.hus.fi vauvojen unihäiriöt. Sieltä löytyy tekstuuria jopa parasomnioihin asti.
Meidän jo 2v poika herää myös useimmiten huonolla tuulella. Nukkuu omassa huoneessaan ja rauhallisesti käy nukkumaan, mutta herätessään varsinkin päiväunilta, on huonolla tuulella. Nykyään ei aamuisin enää känise, jos on nukkunut kunnolla yön.
En osaa sanoa mikä sen aiheuttaa, mutta olen pyrkinyt rauhoittamaan päikkäreiltä heräämistilanteen. Minä olen kyllä kuullut muiltakin tällaista, et uskoisin olevan normaalia.
Se tuli mieleen, et oletko vieressä, kunnes lapsi nukahtaa? Jos herää ja huomaa ettet ole vieressä ja siksi alkaa itkeä? Mä en nukuta, joten syy ei ole siinä. Isänsäkin on kyllä äreä herätessään, et voi olla ihan luonteenpiirrekin.
Täällä 1v1kk lapsen äiti ja tuntemuksesi ovat varsin tuttuja. Meidän molemmat muksut ovat olleet aina aika huonoja nukkujia ja ovat heränneet aina unilta huutaen. Meidän muksuilla uskon itkemisen johtuvan siitä, että heräävät liian aikaisin (kesken unien). Jos 1v nukkuu 11 tunnin yöunen, herää hän hyväntuulisena. 10 t:n yöunen jälkeen tai jos hän on valvoskellut yöllä, itkee hän yleensä 10-15 min herättyään. Hän ei ole oikeastaan koskaan nukkunut yli 30 min päikkäreitä, mutta jos jostain syystä onnistun nukuttamaan hänen päivällä uudestaan ja hän nukkuu esim. tunnin, on hän tyytyväinen herätessään.
Esikoisesta en enää muista, milloin hän lopetti heräämiseen liittyvät itkut, varmaan joskus pari vuotiaana. Vielä nykyäänkin 4v tyttö huutaa herättyään raivoisasti jopa tunnin, jos hän nukahtaa myöhään iltapäivällä tai illalla autoon. koen itse myös äärimmäisen stressaavana ainaisen heräämiseen liiittyvän huudon.