Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

saako teidän mielestä 5-luokkaiset valvoa arkisin matrix-leffojen takia puolilleöin?

Vierailija
07.04.2007 |

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-luokkalainen. Juttujen mukaan " kaikki muut saavat" katsoa telkkarista vaikka mitä. Meillä ei saa.

Vierailija
2/4 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut pienestä pitäen katsella (en toki ihan pienenä, mutta jo tuossa iässä) mitä leffoja halusin. Vanhempani ovat fiksuja ihmisiä, jotka olivat jo pienestä pitäen " naureskelleet" leffojen;

-Älyttömille stunt-tempuille

-Trikki-kuville

Ja kommentoineet elokuvia tyyliin;

-" Kuinka ei naarmuakaan näy, vaikka vartti jo tapeltu, ei oikeasti ihminen olisi enää hengissä---"

-" Tämä on vain elokuvaa"

-" Oikeasti tuo olisi mahdollista/ei tuollaisia ole olemassakaan"

Minusta kasvoi ihan normaali ihminen, en ole kärsinyt painajaisista tmv. MUTTA riippuu lapsesta, osa on varmasti herkempiä kun toiset...!

Painottaisin vielä, että minusta ei ole hyvä idea että esim. 5-luokkalainen joka on saanut tähän mennessä katsella " Muumeja" (kärjistettynä!) yht´äkkiä saakin katsoa " aikuisten" elokuvan.

Lapsi pitää kasvattaa siihen, että hän ymmärtää elokuvan olevan vain elokuvaa, ja mielestäni tämä " kasvatus" tulee aloittaa jo pienenä, sillä voihan lapsi säikkyä Muumien mörköäkin (-->voi selittää ettei mörköjä ole, tämä on vain piirretty jne. )

Tänä päivänä rakastan kauhuleffoja, niinkuin jo pienenä:) Minuun iski myös vampyyri ymv. kauhu-kirjallisuuskin, kun taas " prinsessat" ymv. eivät ole koskaan iskeneet;) Me olemme erilaisia, on vanhempien vastuulla tuntea oma lapsi ja päättää mitä hän voi katsella ja mitä ei.

Minusta kyse ei niinkään ole siitä MITÄ lapsi katselee, vaan MITEN hän suhtautuu näkemäänsä. Jos on pienestä pitäen opetettu lapsi erottamaan mikä on totta ja mikä ei, niin hän ei koe elokuvia ymv. niin pelottavina kun lapsi jolle asioita ei ole selitetty (joka siis voi oikeasti uskoa elokuvan olevan totta, ja alkaa näkemään painajaisia)

Huomauttaisin vielä, että vastaava pätee myös muihin medioihin kun tv:seen! Lapsille on hyvä pienestä pitäen opettaa media kriittisyyttä, eli ettei kaikki mitä lehdessä lukee tai telkassa näkee ole totta...

Niin, ja vaikka vanhempani olivat hyvin suvaitsevaisia sen suhteen että sain katsella oikeastaan mitä elokuvia vain tahdoin, niin esim. tv-uutisten/dokumenttien/ajankohtais ohjelmien ajaksi jouduin poistumaan huoneesta, JOS niissä oli esim. raakoja sotakuvia tmv. " ei lapselle sopivaa" juttua. Eli minun ei todellakaan annettu katsoa mitä tahansa;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei saa. Ko ohjelmasta en sano mitään, kun kukaan ei meillä sitä katso.

Vierailija
4/4 |
08.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en edes itse pysy hereillä niiden aikana.

Ja saahan ne nauhoitettua tai vuokrattua ja voi katsoa myöhemmin, jos siltä tuntuu.

Ykkönen oli kyllä hyvä ja sen voi mun puolesta katsoa ala-asteikäinen, jos kiinnostaa ja ymmärtää, mistä elokuva kertoo ja mitä siinä tapahtuu.