Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada pitkät hiukset pysymään hyväkuntoisina?

Vierailija
31.08.2025 |

Minulla on paksuhkot hiukset alaselkään asti. Yöksi laitan hiukset pompulalle ja noh, harvemmin ovat auki valtoimenaan, koska työssäkään ei voi auki pitää. Pesen talvisin hiukset kerran viikossa, kesäisin hellejaksoilla jopa päivittäin (pakko päänahan psoriaasin vuoksi). Leikkautan reilusti hiuksia parin kuukauden välein, noin 5-7cm latvasta ja muutaman kerran vuoteen reilulla kädellä ohennus. Pesuaineina käytän hyvin mietoja ja mahdollisimman luonnonmukaisia shampoita, vähän vaihdellen merkkiä, hoitoainetta käytän hyvin harvoin, koska hiuksista tulee todella sähköiset. Hiukset värjään 2 kertaa vuodessa mahdollisimman lähellä omaa väriä. 

Silti hiukset ovat täynnä kaksilatvaisia ja välillä jopa kymmenlatvaisia?! Harmaantuminen alkoi  jo alle 30-vuotiaana ja hiukset ovat hyvin elottomat kauttaaltaan. Nuorempana värjäsin hiuksia paljon reilummin, silloin tukka oli kuin hamppupelto, sitten vetäisin hiukset aivan lyhyeksi ja lopetin useammaksi vuodeksi hiusten värjääminsen. Tästä aikaa 8 vuotta. Silti varsinkin noita kaksihaaraisia puski jo sängestä saakka!

Mitä teen väärin? Kertokaa omia rutiinejanne!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jo toi pari kertaa vuodessa ohennus. Eli sulla on paljon eri pituisia hiuksia. On pätkää,puoli pitkää ja pitkää. Ja hiusnauha aina samassa kohdassa kuluttaa sitä hiusta siitä samasta kohtaa. Mun mielestä hoitoaine vähentää sitä sähköisyyttä, no ainakin mulla. 

Psoriasin vuoksi on pakko ohentaa hiuksia ihan reilusti, muuten ei kierrä ilma päänahassa ja psoriasis pahenee todella paljon. Kampaajani tätä suositteli aikoinaan, ja sillä on vähän päänahan kuntoa saatukin parempaan. 

Hoitoaineet minulla jostain syystä muuttaa hiukset iham sähköisiksi. Ap

Mitä hoitoainetta oikein käytät? 

Vierailija
22/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sperma auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värjääminen kannattaa lopettaa. Entä ovatko hiuksesi hyväkuntoista ja tasapaksua alaselkään asti? Jos se on puolivälistä asti hamppua, leikkaisin hiukset ihan kunnolla ja aloittaisin kasvattamisen uudestaan. 

Toisaalta värjääminen kasvipohjaisilla väreillä lähinnä hoitaa hiuksia. Nehän ei tunkeudu hiukseen vaan jää hiuksen pintaan. Itse värjään tummaksi Cultivatorsin Deep Chestnut -sävyllä, ja hiusten kunto on vaan parantunut värjäämällä.

Mullakin parani hiusten kunto kun aloitin värjäämään kasviväreillä. Hiukset värjättiin ehkä kerran kahdessa tai kolmessa kuussa kampaajalla, koska tulos ei ole peruukkimainen. Kaikille kasvivärit eivät sovi luonnollisuutensa takia, sillä moni haluaa synteettisten värien lopputuloksen. 

Vierailija
24/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten kunto lähtee päänahasta. Mitä shampoota käytät? Shampoon tulisi olla ph-neutraali, eli samaa phtä kun päänahan muutenkin. Esimerkiksi YAn shampoot voisivat sopia. En tiedä, miten prosarias suhtautuisi päänahan öljyämiseen kerran viikossa ennen hiustenpesua? Lisäksi shampoolla tulee pestä nimenomaan päänahka, ei niinkään hiuksia. Latvojen hankaus shampoolla on turhaa ja vain vahingoittaa niitä. 

Voisit myös ostaa silkkityynyliinan (ei vahingoita hiuksia yhä paljon kuin tavallinen tyynyliina).

Märkiin latvoihin pesun jälkeen jätettävä hoitoaine kosteuttamaan hiusta ja siihen päälle (edelleen märkiin hiuksiin) hiusöljy lukitsemaan kosteutta. Tämä estää kaksihaaraisia.

Voit myös ostaa hiussakset, ja itse leikata kaksihaaraiset pois aina kun näet sellaisen. Muuten pahenevat juurikin niiksi kymmenhaaraisiksi. 

Entä miten harjaat hiuksesi? Erityisesti märät hiukset tulee harjata todella hellävaraisesti, aloittaen harjaus latvoista eikä päälaelta. Yksi suurimmista syistä kaksihaaraisille on hiusten kovakourainen käsittely.

Kosteuttava tai korjaava hiusnaamio kerran viikossa tarpeen mukaan. Itse käytän hiusnaamiota hoitoaineen sijasta. 

Vierailija
25/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takamukseen saakka yltävät hyväkuntoiset hiukset. Ehdoton ykkönen on hyvä harja. Toisena, en käytännössä koskaan pidä hiuksia kiinni, ja jos joudun pitämään, pyrin vaihtamaan hiuslenkin paikkaa. Pesen hiukset kerran viikossa. Hoitoaine kerran viikossa eri päivänä kuin hiustenpesu. En koskaan värjää. Leikkautan latvat kaksi kertaa vuodessa. Ai niin ja nukkuessa nostan hiukset aina pois selän alta, viuhkaksi tyynyn yli.

26/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykkönen olisi hyvä ja sopiva hoitoaine. Kakkonen se ettei föönaa eikä värjää koskaan. Kolmonen olisi kunnollisen hiusharjan valinta, esim tangle teezer ei revi hiuksia niin pahasti kuin muut harjat.

Itse siirryin nyt takaisin aukikampausharjaan. Käytin muutaman vuoden tangle teezeria, ei repinyt, mutta katkoi hiuksia urakalla.

Vierailija
27/27 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta värjääminen, hiuksiin mieto shampoo ja hoitoaine ja pesu ja hoito 3 kertaa viikossa. Leikkaa pituus yläselkään ja lyhennä  3 kk välein. Hiukset irti yöksi