Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä päätit, ettet hanki lapsia?

Vierailija
31.08.2025 |

Kysymys siis vapaaehtoisesti lapsettomille.

Kysymys ei kosketa vanhempia.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kymppisenä ja miehelle kerroin vadta naimisiin menon jälkeen kun se haaveili perheestä ja lapsista. Se ei olisi koskaan suostunut naimisiin ja luovuttamaan omaisuuttaan minun käyttöön jos en olisi sanonut haluavani lapsia. Onneksi se ei tajunnut vaatia avioehtoa niin nyt ero tulee sille kalliiksi kun saan puolet hänen omaisuudesta ja varallisuudesta

Vierailija
42/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erikseen päättänyt. Olen pikkulapsesta asti tiennyt että en halua äidiksi. En esim. Suostunut mistään hinnasta leikkimään mitään koti/nukke/äiti leikkejä. Ei vaan ole koskaan kiinnostanut vanhemmuus pätkääkään. Eli ei vaatinut mitään päätöstä, en vain halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 10-vuotias kun katsoin naapurin röllömahaista äitiä huutamassa pihalla tappeleville taikinanaamaisille kakaroilleen ja mietin että minä en kyllä ikinä rupea tuohon hommaan. N42

Vierailija
44/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo pikkutyttönä, että en halua perustaa perhettä /saada lapsia. Se mielipide ei ole koskaan muuttunut. N47

Vierailija
45/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päättänyt, vaan se ajatus oli jotenkin selvä. Olin ehkä 8-vuotias, kun leikimme taloyhtiön pihalla muiden lasten kanssa kuningaskuntaa. Minun rooliksi tuli sattumalta kuningatar ja joku lykkäsi siinä sitten nuken kainalooni, että olisin muka juuri synnyttänyt prinssin valtakuntaan. Ai jumalauta että se leikki ahdisti, koska en sitä roolia halunnut. Mitään nukkeja tai nukkevaunuja ei kannattanut minulle hankkia, koska en niillä leikkinyt. Minulla ei ole pätkääkään hoivaviettiä. Meillä on suvussa paljon adhd:tä, autismia, aspergeriä, en kestä ylimääräisiä ääniä, jatkuvaa väninää yms, en vain kykenisi olemaan hyvä vanhempi. En ole hommannut itselleni diagnoosia, mutta oma isä on myöskin jokin diagnosoimaton adhd/asperger/autisti, niin hän on kauhea vanhempi ja sen verran näen minussa hänen piirteitä, että joo ei, pelastautukaa ken voi!

Vierailija
46/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin? Ihan olen kuule tiennyt aina etten halua lapsia. Ei siinä mitään päätöksiä tarvittu. 

Vierailija
47/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 -vuotiaana.

M53

Vierailija
48/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vee kun päätin etten etten pakota ketään hiihtämään tai veisaamaan virsiä.

Vierailija
49/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt tuollaista päätöstä ikinä.Kun luin artikkelin naisesta, joka sai 4 lasta joskus 37-vuotiaasta ylöspäin, ajattelin että siinä vois olla sopiva stoori. 
No sain esikoisen 26-vuotiaana, hyvä homma. 3 sen jälkeen. Viimeisin 43-vuotiaana. 

Vierailija
50/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun 23v ärhäkkä munasarjasyöpä, lähti kohtu ja munasarjat torvineen roskikseen . 

Vierailija
51/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt tuollaista päätöstä ikinä.Kun luin artikkelin naisesta, joka sai 4 lasta joskus 37-vuotiaasta ylöspäin, ajattelin että siinä vois olla sopiva stoori. 
No sain esikoisen 26-vuotiaana, hyvä homma. 3 sen jälkeen. Viimeisin 43-vuotiaana. 

Miten kommenttisi liittyy ketjun aiheeseen? 

Vierailija
52/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään tietoinen päätös ollut, alle 5-vuotiaana vain jo vanhemmuus näytti, ja lapsuus tuntui niin hirveältä, etten käsitä, miksi kukaan sitä valitsisi. Ei ole lähes 40 vuodessa omalta osalta tuo tunne muuttunut, vaikka toki kasvettuani ymmärrän, että jotkut oikeasti haluavat tuollaisen elämän ja joillekin se voi olla hyväkin, ei ainaista helvettiä.

Vierailija
53/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista tätä itse, mutta olen kuulemma sanonut seitsemänvuotiaana jollekin sukulaistädille, että minusta ei tule ikinä äitiä vaan teen mieluummin hauskoja asioita. Aikuisia kovasti nauratti lapsen jutut, mutta kanta ei ole missään vaiheessa muuttunut. N44

Vierailija
54/54 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ollut lapsesta asti selvää etten halua lapsia. En omaa minkäänlaista äiti-viettiä saatikka että olisin potenut mitään vauvakuumetta koskaan. Kolmikymppisenä lähinnä säälitti katsoa naapurin naista joka oli viimeisillään raskaana ja niin turvonneen näköinen kasvoista ja joka paikasta, sekä käveli niin hankalasti. Se vahvisti vaan tuntemuksia että ei ikinä.

N50