Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh, partioleiri telttamajoituksella yli 3000 e/viikko.

Vierailija
31.08.2025 |

En osaa oikein sanoa, mitä mieltä olen tästä hinnoitteluperiaatteesta. Sinänsä kaunis ajatus, että varakkaammat maat kompensoivat köyhempiä maita, mutta kyllähän meilläkin on varallisuuseroja ihmisten välillä, joten leiri jää aika monelta halukkaalta väliin.  Harmi, sillä tuommoiset ovat varmasti hienoja kokemuksia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011460137.html

Kommentit (287)

Vierailija
181/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua yllätti jutussa että matkatoimisto järkkää. Mielikuvani partiolaisista on omatoimisuus mutta ehkä se on mennyttä aikaa. Sääli jos tuon tyyppiseltä elämysleiriltä hinnoitellaan osa ulos. Olisi varmasti ikimuistoinen reissu. 

Matkatoimisto järjestää tuhannen hengen matkat, majoituksen, ruoat ja oheisohjelmat ennen ja jälkeen leirin. Tuo on pakko ammattilaisen hoitaa ja todennäköisesti kustannukset ovat pienemmät kuin itse etsimällä, vaikka matkatoimiston kustannus päälle toki tulee. Lisäksi ei kukaan halua alkaa vapaaehtoisena tuollaista hommaa tekemään, aivan liian iso vastuu. 

Vierailija
182/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joku vertaa tätä vaan matka ja majoituskustannuksiin.

Menettekö te johonkin maahan taivastelemaan, että miksi pitää maksaa ruuasta, museokäynneistä yms. palveluista vaikka on jo maksanut lennot ja majoitukset?

3300 eurolla matkustaa lentokoneella kuukaudeksi Etelä-Amerikkaan ja saa hotellimajoitukset, nähtävyysmaksut, kulkemiset, ruokailut yms.

Jos sinä haluat mieluummin matkustaa kuukaudeksi Etelä-Amerikkaan, niin olet ihan täysin vapaa tekemään niin. Toiset haluaa ennemmin kokea tuon jamboreen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko ettei siellä ole viemäreitä muutenkin olemassa? Ei kai ne keskelle korpea niitä fasiliteetteja laita, varsinkaan yhden viikon takia. Onhan siellä pakosti olemassa jo jokin paikka missä on keittiöt ym. Todennäköisesti koulut ynnä muut vastaavat tilat. Niin ne leirit aina järkätään. Koulut, leirikeskukset, seurakuntien ja kuntien tilat. Kyllä Puolassa rakennuksia riittää. 

Ja bajamajameiningillä tuolla on pakko mennä osin muutenkin kun on noin paljon ihmisiä.

Siellä on 50 000 ihmistä! Ei missään yhdessä paikassa ole mitään valmista infraa, vaan alue on pakko rakentaa osin tyhjästä viemäreitä ja vesijohtoja myöden. Nukkuminen tapahtuu teltoissa eikä missään kouluissa. Jos oma kokemus on jostain 50 hengen rippikoululeiriltä tai edes jostain Power cup urheilu touhuista, niin tuo ihmismäärä on tolkuttoman paljon enemmän, keskikokoisen kaupungin verran. 

Ja silti sen kokoisia tapahtumia järjestetään koko ajan, Suviseuratkin liki puolet isompi. 

En sanonut että nukutaan koulussa vaan että hyödynnetään joitakin valmiita tiloja (monikossa) ainakin jossain määrin koska yhden viikon takia ei ole järkeä rakentaa aivan kaikkea alusta - paitsi tietenkin jos Puola haluaa perustaa uuden kaupungin ja keksi laittaa tyhmät partiolaiset maksajaksi. Tämä onkin todennäköisin selitys.

Halutaan uuden kaupungin perustukset mutta Puolalla ei ole varaa maksaa niitä itse joten keksitään jamboree, muut maat maksavat viemärit, vesijohdot, sähköt ja varmaan parkkipaikatkin valetaan. Ei tarvitse kuin myydä tontit uudelta asuinalueelta rikkaille puolalaisile kovaan hintaan. 

4H muuten järjestää suuria kansainvälisiäkin leirejä, tuhansia osallistujia,  hinta on murto-osa tuosta Puolan hinnasta. Hyödyntävät esim.maatalousoppilaitoksen tiloja (wc, suihku, keittiö) vaikka nukkuvat ulkona teltoissa. 

Vierailija
184/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Puolassa sairaaloita ole ilman että tarvii kokonaista sairaalaa rakentaa kentälle. Maailmassa on jatkuvasti paljon isompiakin tapahtumia ilman että täytyy koko kaupunki rakentaa alusta. Suviseuroillakin on paljon enemmän väkeä kuin tuolla. 

Ei missään sairaalassa ole kapasiteettia siihen, että yht äkkiä alueen väkiluku tuplaantuu. Toki vakavimmat leikkaukset ja muut viedään sairaalaan, mutta tuon kokoiselle porukalle on pakko järjestää aika korkeatasoinen leirisairaala jo ihan turvallisuussyistä. Jopa Suomessa 10 000 ihmisen leirillä on röntgenet sun muut. Suviseuroilla vanhemmat ovat lastensa kanssa asunto autoissa, tuolla ala-ikäiset ovat ilman vanhempia ulkomailla pari viikkoa. Kuka sen lapsen kanssa sinne sairaalaan lähtisi? 

Miten ne kaikki 50 000 nyt ykskaks sinne sairaalaan joutuis? Tai edes muutama tuhat. Tai edes sata tai viiskyt heistä. Leirejä ja tapahtumia järkätään koko ajan ilman että kenellekään sattuu yhtään mitään. 

Olen aika satavarma ettei tuolla Puolan leirillä ole jälkeäkään mistään röntgenistä. 

Vierailija
185/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko noilla partioleireillä jaossa tynnyreittäin k o n d o m e j a 😳

Vierailija
186/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti sen kokoisia tapahtumia järjestetään koko ajan, Suviseuratkin liki puolet isompi. 

En sanonut että nukutaan koulussa vaan että hyödynnetään joitakin valmiita tiloja (monikossa) ainakin jossain määrin koska yhden viikon takia ei ole järkeä rakentaa aivan kaikkea alusta - paitsi tietenkin jos Puola haluaa perustaa uuden kaupungin ja keksi laittaa tyhmät partiolaiset maksajaksi. Tämä onkin todennäköisin selitys.

Halutaan uuden kaupungin perustukset mutta Puolalla ei ole varaa maksaa niitä itse joten keksitään jamboree, muut maat maksavat viemärit, vesijohdot, sähköt ja varmaan parkkipaikatkin valetaan. Ei tarvitse kuin myydä tontit uudelta asuinalueelta rikkaille puolalaisile kovaan hintaan. 

4H muuten järjestää suuria kansainvälisiäkin leirejä, tuhansia osallistujia,  hinta on murto-osa tuosta Puolan hinnasta. Hyödyntävät esim.maatalousoppilaitoksen tiloja (wc, suihku, keittiö) vaikka nukkuvat ulkona teltoissa.

Tuo leiri kestää viikon (ja toki rakennus ja purku päälle) ja siellä on 50 000 alaikäistä lasta ilman vanhempia. Ei tuota voi mitenkään verrata suviseuroihin, jossa pääosin ollaan asuntoautoissa oman perheen kanssa tai muutaman tuhannen ihmisen leiriin joka on äärimmäisen helppo sijoittaa juurikin johonkin sisätilan lähelle. Jopa Suomen 10 000 ihmisen leirin infra on periaatteessa olemassa, mutta tuo jamboree on viisinkertainen määrä, käytännössä pieni kaupunki. Ja pakkohan ne rakennelmat on osin purkaa, toki tuo riippuu alueesta. 

Vierailija
187/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne kaikki 50 000 nyt ykskaks sinne sairaalaan joutuis? Tai edes muutama tuhat. Tai edes sata tai viiskyt heistä. Leirejä ja tapahtumia järkätään koko ajan ilman että kenellekään sattuu yhtään mitään. 

Olen aika satavarma ettei tuolla Puolan leirillä ole jälkeäkään mistään röntgenistä.

Tuo leirin koko on sama kuin vaikka Kajaanin asukasluku. Eiköhän Kajaanissakin ole aika monta lääkäriä ja hoitajaa ja ihan jonkinlainen terveyskeskus röntgenineen. Kun kyseessä on vielä nuoret, jotka ovat matkassa ilman vanhempia ja kohtaavat kulttuurieroja, niin ihan pelkkiä mielenterveystapauksia on lukemattomia viikon aikana. Jos noin 20 prosenttia nuorista voi huonosti, niin varovasti arviolta leirijoukosta määrä olisi 10 prosenttia, jolloin pelkkiä suomalaisia olisi 100, joilla tarvetta apuun olisi. Ja edelleen, kuka sen lapsen kanssa sinne jossain kaukana olevalle sairaalalle lähtisi vai ihanko oikeasti olisit tyytyväinen, että oma lapsi on vieraassa maassa yksin lääkärissä? 

Vierailija
188/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olisi. Sillä 300 eurolla pääsee sitten vaikka erikseen matkalle kavereiden kanssa, jos rahaa ja halua vielä on. Eikö se itse leiri kuitenkin ole koko pointti?

Jos osallistujalta kysytään, niin eiköhän maksa tuo 300 euroa ylimääräistä, jotta näkee samalla myös muita Euroopan kaupunkeja. Jos jollain on varaa tuo 3000 euroa laittaa leiriin, niin ei se 300 euroa siinä kauheasti lisää vaikuta. Ja leiri on näemmä vasta 2027, joten onhan tässä aikaa kerätä rahaa. 

Eli järjestäjienkin ajatuksena on, että hinta on niin posketon, että sen maksavat vain varakkaimmat eikö ole tarvettakaan miettiä kustannuksia.

Eiköhän tuossa ole kuunneltu ihan osallistujien toiveita. Nuo ylimääräisten päivien poistaminen ei tuo niin paljon säästöä, että se vaikuttaisi kokonaisuuteen, mutta toisaalt

Kukaan ei kuitenkaan ole kysynyt  maksajien toiveita.

Vierailija
189/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkapaketti (4 erässä) / n. 3 300 € / Ennakkotapaamiset, varusteet, kuljetukset, kiertomatka, leiri, vakuutus

Omatoimimatkailija (IST) / n. 2 100 € / Vain osallistuminen leirille matka ja varusteet omakustanteisesti

--> aika iso osa kokonaissummasta meneekin leirimaksuun

Niin menee, mutta se on mitä on. Mutta matkapaketti 1200€. Tuohon hintaan voi koko perhe lähteä viemään nuoren Gdanskiin, jolloin muukin perhe saa lomamatkan. Ihan kiva, että tuollainenkin mahdollisuus on, niin hinta alkaa jo olla  keskiluokalle mahdollinen.

Vierailija
190/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa muihin leireihin, niin kuten tuolla joku jo kirjoittikin, erilaisille nuorten leireille eurooppaan/maailmalle pääsee muutamalla satasella +matkat.

Esim. nk. vapaaehtoistyö-leirit (joissa töitä tehdään 8h 5päivänä/vko (huom: ei mitään rankkaa raatamista) maksaa muutaman satasen +lennot, ja hintaan sisältyy majoitus (alkeellinen, vastanneet telttamakoitusta) ja noissa yleensä ollaan viikkoja, jopa kuukausia.

Ja jos ihan Puolaa ajatellaan, niin siellä riittää helposti 20e/päivä ravintoloissa(!) syömiseen. Lounas helposti 5 (keittolounas n.3e) ja n. 10e saa pääruuan (ei toki kalleinta pihviä, mutta possupihvin, pizzan, hampurilaisaterian, ison salaatin, pizzaa, pastaa, kalapihvit jne.) ja 5e jää aamu-/välipaloihin (hedelmiä, jugurttia, leipomoista täytettyä leipää/-croisanttia, erilaisia 'piirakoita', pulla jne.) mikä riittää hyvin.

En usko, että partioleirillä voi maksaa enempää/päivä, varsinkin jos ns. 'soppatykki' tyylillä tehdään isoille massoille sapuskaa...

Vierailija
191/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo leirin koko on sama kuin vaikka Kajaanin asukasluku. Eiköhän Kajaanissakin ole aika monta lääkäriä ja hoitajaa ja ihan jonkinlainen terveyskeskus röntgenineen. Kun kyseessä on vielä nuoret, jotka ovat matkassa ilman vanhempia ja kohtaavat kulttuurieroja, niin ihan pelkkiä mielenterveystapauksia on lukemattomia viikon aikana. Jos noin 20 prosenttia nuorista voi huonosti, niin varovasti arviolta leirijoukosta määrä olisi 10 prosenttia, jolloin pelkkiä suomalaisia olisi 100, joilla tarvetta apuun olisi. Ja edelleen, kuka sen lapsen kanssa sinne jossain kaukana olevalle sairaalalle lähtisi vai ihanko oikeasti olisit tyytyväinen, että

Oikeastiko tuonne leirille lähdetään ilman huoltajia?? En usko. Olen itse mukana lasten urheilussa ja ihan jokaiselle leirille/kisamatkalle on tarvittu seurasta täysi-ikäisiä huoltajia matkaan (olen myös ollut lapsen (ei oma) kanssa lääkärissä tuollaisella reissulla). Ja nyt kyllä kuolen nauruun: mielenterveysongelmia viikon leirillä, kun kohdataan vieraita kulttuureja.Ehkä kannattaa suosiolla jäädä kotiin :). 

Vierailija
192/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko tuonne leirille lähdetään ilman huoltajia?? En usko. Olen itse mukana lasten urheilussa ja ihan jokaiselle leirille/kisamatkalle on tarvittu seurasta täysi-ikäisiä huoltajia matkaan (olen myös ollut lapsen (ei oma) kanssa lääkärissä tuollaisella reissulla). Ja nyt kyllä kuolen nauruun: mielenterveysongelmia viikon leirillä, kun kohdataan vieraita kulttuureja.Ehkä kannattaa suosiolla jäädä kotiin :). 

36 nuorta kohden on neljä aikuista, jotka voivat olla täysin vieraita. Siksi tuossa on noita ennakkokokoontumisia, joissa leiri kunto varmistetaan. Ja ihan jo Suomessa rippikouluissa on valtavia haasteita nuorten kanssa, saati sitten kahden viikon matkalla ulkomailla, jossa on 50 000 ihmistä eri puolilta maailmaa. Tuo 10 prosenttia kuulostaa todella uskottavalta määrältä suomalaisista, jotka tarvitsevat jonkinmoista tukea mielen haasteisiin leirin aikana. 

Vierailija
193/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

36 nuorta kohden on neljä aikuista, jotka voivat olla täysin vieraita. Siksi tuossa on noita ennakkokokoontumisia, joissa leiri kunto varmistetaan. Ja ihan jo Suomessa rippikouluissa on valtavia haasteita nuorten kanssa, saati sitten kahden viikon matkalla ulkomailla, jossa on 50 000 ihmistä eri puolilta maailmaa. Tuo 10 prosenttia kuulostaa todella uskottavalta määrältä suomalaisista, jotka tarvitsevat jonkinmoista tukea mielen haasteisiin leirin aikana. 

Lisäksi Suomen  joukkueella on aina oma lääkäri mukana ja useampia terveydenhoitoalan ammattilaisia vapaaehtoistöissä leirillä, eli sairaalaan voi tarvittaessa lähteä mukaan myös suomea puhuva lääkäri jos on enemmän ihan lääketieteellistä asiaa selvitettävänä. Ja huom. myös nämä henkilöt maksavat leirimaksun.

Vierailija
194/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rippileirille menijöistä iso osa on ensimmäistä kertaa poissa kotoa, joten ongelmia onkin varmasti. Partiolaiset leireilevät jatkuvasti ilman vanhempiaan ja tuonne lähtijät ovat varmasti sitä aktiivisinta porukkaa. Kuten sanottu toimin lasten urheilussa, enkä ole koskaan kohdannut mitään ongelmia, vaikka olen ollut huoltajana täysin vieraille lapsille. Toki koti-ikävää esiintyy, mutta ei sitä varten nyt mihinkään lääkäriin lähdetä. 

Vierailija
195/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko jollekin ihan oikeasti yllätyksenä, että noin 25 prosenttia nuorista kärsii mielenterveyden haasteista ja oireita on paljon useammalla? Missä kuusessa te oikein asutte, jos ette asiaa ole tienneet? Ulkomailla ja paljon ihmisiä ja vieraita kulttuureita ympärillä, niin tilanne on todella haastava. En haluaisi olla kyllä tuolla näistä nuorista vastuussa, hattua nostan noille aikuisille, jotka vielä maksavat matkasta itse. 

Vierailija
196/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippileirille menijöistä iso osa on ensimmäistä kertaa poissa kotoa, joten ongelmia onkin varmasti. Partiolaiset leireilevät jatkuvasti ilman vanhempiaan ja tuonne lähtijät ovat varmasti sitä aktiivisinta porukkaa. Kuten sanottu toimin lasten urheilussa, enkä ole koskaan kohdannut mitään ongelmia, vaikka olen ollut huoltajana täysin vieraille lapsille. Toki koti-ikävää esiintyy, mutta ei sitä varten nyt mihinkään lääkäriin lähdetä. 

Jos koti-ikävästä puhut, niin ikäluokka taitaa olla vähän muuta kuin 12-16.v. Ja viikonlopun turnaus Suomessa on hieman eri asia kuin kaksi viikkoa ulkomailla tuollaisessa tilanteessa. Toki mukaan lähtevä porukka lienee vähän paremmin toimeentulevaa ja tosiaan noissa ennakkotapaamisissa katsottua, mutta silti tuo joka kymmenes on aika todennäköinen määrä jonkinmoista apua tarvitsevia. 

Vierailija
197/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku jääkiekko maksa jo yhdessä kaudessa yli tuhat euroa? Jos siihen vertaa, niin kerran elämässä tuon 3300 euron pulittaminen ei liene mahdotonta. Toki köyhälle kaikki on kallista, mutta tuskin köyhät kiekkoakaan pelaavat. 

Vierailija
198/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapselle tarvitse kaikkea kustantaa. Itse en ikinä maksaisi tuollaista summaa lapsen matkasta, vaikka olisikin partioleiri. Ihmettelen kyllä, miksi leirimatkaa on pitänyt paisuttaa kaupunkien ja muiden kohteiden kiertelyllä. Enemmän nuoria pääsisi kokemaan itse jamboreen, kun tuplasti matkabudjettia kerryttävät kaupunkilomat olisi jätetty pois.

Tuota itsekin mietin, että miksi muutenkin kalliista leirimatkasta on tehty vieläkin kalliimpi lisäämällä siihen ohjelmaa, joka ei käsittääkseni kuulu varsinaiseen leiriin mitenkään. Suomesta Puolaan ajaa bussilla kahdessa päivässä, jolloin tarvitsee yöpyä matkalla vain kerran.

Lisäosuus ei maksa paljoa. Ajateltu että hinta ei tunnu niin suurelta jos matka on pidempi.

Vierailija
199/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjettömän törkeä summa! En maksaisi, vaikka olemme hyvätuloisia.

Meidän lukiolainen oli viikon Hollannissa nuorisokonferenssissa, jossa oli tuhansia nuoria ympäri maailman. Hotelliyöpyminen, lennot,konferenssi ja ruoat. Kaikki yhteensä reilu tonni. 

Outoa, että täällä joku puolustelee matkaa kohtuuhintaiseksi.

Vierailija
200/287 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissa on ajat kun 1990-luvun lopussa tehtiin koulusta bussireissuja Eurooppaan ja nukuttiin yöt bussissa olihan se karua mutta mahdollisti esim. lukion laskettelukurssin Etelä-Ranskassa ihan pikkuhintaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän