Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin muuttaa Turkuun!

Vierailija
31.08.2025 |

Olen asunut ulkomailla 20 vuotta. Olen alunperin kotoisin Helsingistä. Nyt päätin palata Suomeen ja hassusti jostain syystä Turku vetoaa. Helsinki tuntuu olevan ongelmissa ja Turku on Suomen ainoa kansainvälinen kaupunki sen lisäksi. Mitä mieltä olette ajatuksesta?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Turku on jäänyt Helsingin ja Tampereen varjoon? Kaikki puhuu vaan Hesasta ja Tampereesta.

Niissä huumeongelmat ovat räjähtäneet tänä kesänä. Siksi puhutaan? 

No nimenomaan! Tuntuu kuin kaikki uutiset Tampereesta on huumeongelmaa ja puukotuksia. Ihmettelen itse tamperelaisena Tampereen vetovoimaa. Minut pitää täällä vain vakaa työpaikka, ne pari ystävää ja vanhemmat kohtuullisen matkan päässä.

Vierailija
42/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaksi vuotta sitten Turkuun. Asuin Hesas ja ulkomailla. Turussa vuokrat kohtuullisia, kaunis joenranta, Ruissalossa uimaranta. Väkeä onneksi muualta muuttaneita. Turku on maineelttaan sisäänlämpeävä. Aika varautuneita ovat, mutta ystävällisiä. Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turku on maineeltaan nurkkakuntainen ja sisäänpäin lämpenevä. Kielikin jota puhuvat on vain jotenkin suomea muistuttavaa. 

Lystikäs väite siinä mielessä, että suomen kirjakieli perustuu pääasiassa Turun seudun murteeseen.

Itse asiassa Keski-Suomessa puhutaan Suomen yleiskieltä lähinnä olevaa murretta.

Elä nyt viihti veikkosella.

Vierailija
44/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku on hyvä valinta! Erittäin kaunis kaupunki. Toki sisäänpäin lämpiävä paikka, mutta eiköhän siellä introverttinä pärjää. Toki kannattaa katsoa vähän tarkemmin niitä kaupunginosia minne muuttaa. Eräskin kaupunginosa muistuttaa enää vain etäisesti Suomea...

Vierailija
45/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku on hyvä valinta! Erittäin kaunis kaupunki. Toki sisäänpäin lämpiävä paikka, mutta eiköhän siellä introverttinä pärjää. Toki kannattaa katsoa vähän tarkemmin niitä kaupunginosia minne muuttaa. Eräskin kaupunginosa muistuttaa enää vain etäisesti Suomea...

Mikähän tämä kaupunginosa mahtaa olla? Jos tarkoitat Varissuota, niin siellä on kyllä niin paljon kantis-sekakäyttäjiä ja juoppoja, että paatuineinkin persustanilainen on kuin kotonaan.

Vierailija
46/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Turku on jäänyt Helsingin ja Tampereen varjoon? Kaikki puhuu vaan Hesasta ja Tampereesta.

Lähinnä ongelmien kulmasta kai, ainakin Tampereen kohdalla.

Vierailija
47/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turku on maineeltaan nurkkakuntainen ja sisäänpäin lämpenevä. Kielikin jota puhuvat on vain jotenkin suomea muistuttavaa. 

Lystikäs väite siinä mielessä, että suomen kirjakieli perustuu pääasiassa Turun seudun murteeseen.

Itse asiassa Keski-Suomessa puhutaan Suomen yleiskieltä lähinnä olevaa murretta.

Viikit, kuukit ja myö. Jo on yleiskieltä kerrassaan ja vielä se venyyttävä nuotti päälle, niin on kuin thaimaalaisen laulua konnevetisten mökellys.

Vierailija
48/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkanmaalla ei kans juuri murre näy, Tampereen murretta ei kovin moni käytä.

Vierailija
49/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut kyllä nyt ihan eri asiasta. 

Mutta Keuruun murretta on tosiaan pidetty vähiten murrepiirteitä sisältävänä. Asiaan vaikuttaa myös se, että siinä on sekä itä- että länsimurteisuutta. Heti Keuruun naapurikunnissa on jo selkeästi pohjalaisia (Ähtäri), hämäläisiä (Mänttä ja Vilppula) ja savolaisia (Petäjävesi) murremuotoja, ei Keski-Suomi ole mikään yhtenäisen yleiskielisen murteen alue.

Vierailija
50/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta Turussa on se kyltti, missä lukee 'Tampere 160km'. Kannattaa käydä katsomassa

Mm. Michael Monroe ei ole samaa mieltä kanssasi. 

Vierailija
51/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin kaksi vuotta sitten Turkuun. Asuin Hesas ja ulkomailla. Turussa vuokrat kohtuullisia, kaunis joenranta, Ruissalossa uimaranta. Väkeä onneksi muualta muuttaneita. Turku on maineelttaan sisäänlämpeävä. Aika varautuneita ovat, mutta ystävällisiä. Suosittelen.

Minä tulin Raumalta 39 vuotta sitten ja jäin. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia tässä uudessa kotikaupungissani. Mies taas muutti minun takiani Helsingistä 35 vuotta sitten ja viihtynyt tuokin on, ei ole pois lähtenyt. Neljännessä yhteisessä asunnossa asutaan nyt. 

Vierailija
52/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut Turussa 28 vuotta ja viihtynyt hyvin. Olen jopa saanut turkulaisia ystäviä. 

Vierailija
53/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta Turussa on se kyltti, missä lukee 'Tampere 160km'. Kannattaa käydä katsomassa

Turkulaisethan on lähtöisin ahvenanmaalaisten nussimista hylkeistä.

Vierailija
54/54 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ongelmia täällä Helsingissä muka on? Turkukin on toki kiva kaupunki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi