Onko vanhuksilla usein vääristynyt käsitys oman talon arvosta?
Äitini on myymässä taloaan ja olemme alustavasti pohdittu talon arvoa yhdessä, lopullisen arvion tekee kiinteistönvälittäjä. Osaan suunnilleen arvioida mitä talosta voi saada. Talo on 40 vuotta vanha ja täysin alkuperäiskunnossa. Tapetit, keittiö, kylppäri, lattiat, mitään ei ole näille tehty 40 vuoden aikana. Kylppäri on tiensä päässä ja keittiön kaapit kulahtaneita ja maalia lähtenyt. Lattiat kuluneet ja ne pitää vaihtaa tai hiota ja lakata. Muuten talosta on pidetty huoli eli siivottu ja korjattu jos on ollut korjaamista. Äitini vain kuvittelee saavansa talosta ihan utopistisia summia. Meille on tullut riitaa kun olen sanonut, että talo on kauttaaltan pintarempan tarpeessa ja kylppärin osalta täysin uusittava ja sen takia talosta voi saada summan x. Siitä on äitini riemastunut ja huutaa että häntä yritetään jymäyttää myymään liian halvalla.
Mikä saa vanhuksen (80+) kuvittelemaan että joku maksaa vanhasta remppaamattomasta uuden verran? Talo sijaitsee muuttotappioalueella.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoremmillakin talonmyyjillä näkee täysin epärealistisia hintapyyntöjä. Ajatellaan että voittoa täytyy saada.
Todellakin. Olen kiertänyt Helsingissä kerrostalojen asuntonäyttöjä hiljattain ja sellaiset myyjät, jotka ovat omistaneet asuntonsa pisimpään, luulevat sen olevan arvokkaampi kuin onkaan. Luulisi että juuri he voisivat myydä markkinahintaan, jotka ovat vaikka parikymppisinä 1980-luvulla ostaneet asunnon, ja siis joka tapauksessa saisivat ison voiton. Mutta ei. Heillä se pitkä omistusaika ja tunneside jotenkin sokaisee asunnon suhteen ja luulevat paljon arvokkaammaksi kuin se onkaan.
Ei ole ainakaan meillä. Vapaa-ajan asunnon voi purkaa tai polttaa, ja vakituisen asunnon myydä puoleen hintaan, ei sentään alla verotusarvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia, ap.
Täällä on sama show odottamassa lähivuosina.
Vanhuksilta tulisi kieltää lailla talon omistaminen tietyn ikävuoden jälkeen. Moni tuhlaa pienen eläkkeensä remppafirmojen kusetuksiin ja aiheuttaa kaupan päälle perikunnalle vielä jopa tpitkäkestoiset taloudelliset ongelmat.
Kyllä. Kallista reippaasti tehdään siihen purkukuntoiseen taloon.
Täh? Eihän se enää ole purkukuntounen, jos remontti tehdään hyvin. Eri juttu, jos sijainti huono, mikään ei enää tilannetta pelasta.
Normisetti. Kuoleman jälkeen perikunta sitten myy puolella siitä, mikä olisi vanhuksen mielestä ollut oikea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja huutaa kun sanon, että talo on rempan tarpeessa ja kylppäri loppuunajettu että on mainiossa kunnossa. Miksi ei näe totuutta?
Ap
Koska asuu siinä itse. Kauas näkee vanhana usein paremmin kuin lähelle. -Niin konkreettisesti kuin mielen osalta.
Aika myös tuntuu kuluvan nopeammin. Jos sinulla itselläsi on lapsia, olet varmasti huomannut asian. Eli tuntuu yhä, että talo uudehko, kun aikanaan on asunut paljon vanhemmassa. Riippuu siitäkin missä asunto/talo sijaitsee. Helsingissä 40 vuotta vanhasta saisikin kelpo hinnan ja arvo olisi tuona aikana noussut paljon. Muualla maassa ei.
Turha sinun on äidin kanssa väitellä. Anna välittäjän tulla tekemään arvionsa ja äiti pyytäköön vielä toisenkin arvion, jos ei usko.
Olen ostamassa taloa ja tämähän tosiaan näkyy monesti jo ilmoituksista. Yhtä sinänsä kiinnostavaa 60-luvun taloa, jossa selvästi asuu eläkeläisiä, on nyt yritetty myydä vuoden aikana kahteen kertaan. Hinnassa on noin 40 tonnia liikaa, mutta pyyntiä ei ole maltillistettu matkan varrella senttiäkään. Sitten taas ne tyhjilleen jääneet perikunnan myymät kohteet on yleensä jo kummasti ihan järkevästi hinnoiteltuja.
Ei 40v vanha talo ole oikeasti vielä vanha, mutta sen saa toki pilattua jättämällä korjaukset tekemättä. Maailma on mennyt kädetöntä kertakäyttökulttuuria kohti monella osa-alueella, oli kyse sitten taloista, elektroniikasta tai kengistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoremmillakin talonmyyjillä näkee täysin epärealistisia hintapyyntöjä. Ajatellaan että voittoa täytyy saada.
Todellakin. Olen kiertänyt Helsingissä kerrostalojen asuntonäyttöjä hiljattain ja sellaiset myyjät, jotka ovat omistaneet asuntonsa pisimpään, luulevat sen olevan arvokkaampi kuin onkaan. Luulisi että juuri he voisivat myydä markkinahintaan, jotka ovat vaikka parikymppisinä 1980-luvulla ostaneet asunnon, ja siis joka tapauksessa saisivat ison voiton. Mutta ei. Heillä se pitkä omistusaika ja tunneside jotenkin sokaisee asunnon suhteen ja luulevat paljon arvokkaammaksi kuin se onkaan.
Olet kierrellyt asuntonäyttöjä, mutta erikoista on, että myyjät näyttävät niitä itse. Muuten et tietäisi, kuka asunnossa asuu, kuinka kauan asuneet tai kuka on määritellyt hinnan.
Helsingissä kyllä yleensä asunnonmyynti hoidetaan välittäjän avulla
Meille tuttava oli myymässä taloaan. Muuten kiva, mutta 100 000 e ylihintaa. Nyt tuo samainen talo on ollut yli vuoden avoimessa myynnissä. No, ei mene kaupaksi tuon ylihinnan vuoksi. Saahan sitä pyytää, mitä haluaa, mutta eiköhän ne reaaliteetit jossain vaiheessa valkene, kun ei talo käy kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kierrellyt asuntonäyttöjä, mutta erikoista on, että myyjät näyttävät niitä itse. Muuten et tietäisi, kuka asunnossa asuu, kuinka kauan asuneet tai kuka on määritellyt hinnan.
<
Hölmö, oletko ikinä kuullut sellaisesta kuin isännöitsijäntodistus? Siinä lukee, milloin myyjä on ostanut asunnon.
Remppaa vaan se vanha talosi. Yksikerroksinen? Laita kaikki paikat tiptop kuntoon. Asutaan siellä niin kauan kun voidaan ja sitten ei mitään väliä mitä jää perikunnallesi. Tää on niin paskanen juttu että mua ei enää 'juuri' häiritse miten tämä kaikki kehittyy. Olemme jo vanhoja ja meiltä ei jää mitään 'yhteistä' muuta kuin jokusen vuoden muistot jotka tulevat kanssamme hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei 40v vanha talo ole oikeasti vielä vanha, mutta sen saa toki pilattua jättämällä korjaukset tekemättä. Maailma on mennyt kädetöntä kertakäyttökulttuuria kohti monella osa-alueella, oli kyse sitten taloista, elektroniikasta tai kengistä.
Riippuu tosiaan tietysti, miten rakennettu ja huollettu . Itse asun 130 vuotta vanhassa talossa pikkukaupungin keskustassa. Ei se sattumalta paikallaan ole sokkeli suorassa näitä vuosia nähnyt. Myyntihinta edelleen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Muuhun en puutu, mutta kyllä asukkaiden iän pystyy aika hyvin päättelemään sisustuksesta. Harvemmin ne raanut, vanhat tietokirjasarjat ja 80-luvulla etelänlomalta ostetut matkamuistot on jonkun kolmekymppisen pariskunnan kodissa. - eri
Vierailija kirjoitti:
Niin ja huutaa kun sanon, että talo on rempan tarpeessa ja kylppäri loppuunajettu että on mainiossa kunnossa. Miksi ei näe totuutta?
Ap
Perusboomeri. Ne on ehdollistettu ajattelemaan kaiken kiinteistöomaisuuden olevan mittaamattoman arvokasta.
Talojen arvon määrittyessä siitä irtoavan energiajätteen mukaan miinus purkukustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muistisairas äiti? Ovat todella jääräpäisiä usein
Vierailija kirjoitti:
Olen ostamassa taloa ja tämähän tosiaan näkyy monesti jo ilmoituksista. Yhtä sinänsä kiinnostavaa 60-luvun taloa, jossa selvästi asuu eläkeläisiä, on nyt yritetty myydä vuoden aikana kahteen kertaan. Hinnassa on noin 40 tonnia liikaa, mutta pyyntiä ei ole maltillistettu matkan varrella senttiäkään. Sitten taas ne tyhjilleen jääneet perikunnan myymät kohteet on yleensä jo kummasti ihan järkevästi hinnoiteltuja.
Vuoden verran olet siis ollut ostamassa ja perikuntien kohteet ovat mielestäsi järkevissä hinnoissa, muttet vieläkään ole saanut ostettua.
Et sinä koskaan ostakaan, kunhan haaveilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden verran olet siis ollut ostamassa ja perikuntien kohteet ovat mielestäsi järkevissä hinnoissa, muttet vieläkään ole saanut ostettua.
Sisälukutaito!
Perikunta myy tuonkin sitten markkinahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säksäti säksäti. Jos olisit itse ikinä myynyt tai ostanut taloa, tietäisit, että se ei tapahdu samassa aikataulussa kuin kaupungin vuokraluukusta toiseen siirtyminen. Oma myydään ensin, ellei ole todella kylmäpäistä sorttia, ja sitä seuraavaa katsellaan ajan kanssa. Moni seuraa alueen markkinoita hyvän aikaa jo ennen kuin on valmis mistään mitään tarjoamaan. Minulla taisi olla hakuvahti puolitoista vuotta ennen kuin oma talo oli edes myynnissä. Mutta mitäpä sinä tällaisesta ymmärtäisit.
Maaseudulla? Ei juuri minkään arvoinen, ellei kohtuullinen ajomatka kasvukeskukseen tai yliopistokaupunkiin. Toki jos rantatontti, joku voi suostua maksamaan edes jotain.
"Aikanaan hyvin". Niinhän ne kaikki. Voi tarkoittaa ihan mitä tahansa valesokkelista tai tuuletusraon puuttumisesta alkaen.
Iso autotalli ei tuo mitään lisäarvoa. Miksi pitäisi?