klexanen pistäjiä
mulla on ollu -90 luvulla 2 veritulppaa pohkeissa ja siksi käytän jatkuvana lääkityksenä marevania. Nyt raskauden aikana se on siis muutettu klexaneksi, jota navan lähelle pistetään.
Ensimmäisestä sain 40 mg ja silloin äitiyspuolen lääkäri sanoi että se on " vakiomäärä" , eikä tarvitse tarkkailla ollenkaan. Nyt oli tullut uusi lääkäri, tulossa siis toinen lapsi ja hänpä halusi minut verikokeesseen ja sisätautilääkärin arvioimaan lääkitysen ja ekan testin jälkeen määrättiin 60 mg ja nyt toisen jälkeen annostus on 80 mg!!!!!!
ELI JOS JOKU TEISTÄ KÄYTTÄÄ SAMAA LÄÄKETTÄ JA TEILLE SANOTAAN ETTEI KOKEITA TARVITSE OTTAA, VAATIKAA IHMEESSÄ!!!!!!!!!!!!!!
Rakenneultra on parin viikon päästä ja aion kyllä ottaa asian puheeksi silloin äippäpolilla!!!!!!!!!
Kommentit (8)
joka on kai samaa ainetta, tai ainakin samaan tarkoitukseen. Käytin sitä rv 20 alkaen kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen asti. Muistaakseni pitoisuuksia seurattiin silloin kolme kertaa raskausaikana verikokein. Mitään napanuoravirtauksia ei ikinä tutkittu. Synnytyksen jälkeen ei ollut seurantaa. Tuossa seurannassa on hurjasti erilaisia käytäntöjä eri sairaaloissa ja lääkäreillä.
Kenguru / keskustelut / veriryhmä palstalla on raskaudenaikaisia hyytymisenestopiikittäjiä.
Pistänyt olen viikosta 12 lähtien, kuten myös edellisessä raskaudessa aikaisemman laskimoveritulpan takia. Annostus on tuo 40mg/vrk. Nyt kun paino kipusi yli 90 kilon(!), otettiin verikoe, mutta annostusta ei ollut syytä muuttaa. Eli annostus taitaa olla ihan " henkilö" kohtainen asia.
Mutta näköjään tosiaan kannattaa välillä testata annoksen oikeellisuus.
Ja pistämistä jatketaan mun tapauksessani 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Tämä estää siis äidinmaidon luovuttamisen, harmi juttu.
Täällä myös Klexanen pistäjä. Aloitin pistämisen viikolla 11 ja pistän raskauden loppuun saakka. Annos nyt 40 mg, mutta raskauden loppupuolella annosta pienennetään. Myös primaspan 100mg käytössä ollut viikolta 6 alkaen. Seuraavaksi menossa rakenneultraan viikolla 19 ja sen jälkeen kuukauden välein ultraan. Loppua kohden sitten käyn äitipolilla 2 viikon välein.
klexanea, annostus on toi samainen 40. Mulla oli raskauden alussa kaks pinnallista tukosta ja sairaushistorian takia lääke määrättiin, ensin 80 annostuksella, joka taasen aiheutti suuret verenvuodot.. annosta pienennettiin heti 20 yksikön tasolle ja sit nostettiin taas. Se annostushan on henkilökohtainen, ei yleissuositus. Sitä varten otetaan d-dimeeri verestä, josta taasen käy ilmi onko tukosarvot millä tasolla.
Mä käyn sisätautilääkärillä 6 viikon välein, saa nähdä miten nyt viikon päästä sanotaan kun rv on silloin 32+, käynkö useammin vai miten.
Edellisessä raskaudessa pistin fragminea, silloin verikontrolleja oli vain 3. Mutta nykyään kuulemma kaikille raskaana olijoille määrätään suoraan toi klexane, syytä en enää muista.
Ja luulen et synntykseen on samat ohjeet ku viimeksi, eli la:n lähestyessä voi puolittaa annosta tai jättää piikittämättä kokonaan jos tuntuu et pitää synnyttämään lähteä.No sekin selviää viikon päästä, mut sen jo tiedän et istukan irtoamisesta 6h on pistettävä eka piikki ja sitä seuraa 6 viikon viimeinen rutistus!!
kuumetta rv 31
Eli mulla oli edellisessä raskaudessa syvä laskimotukos n. polven kohdalla ja sen vuoksi tämän raskauden aikana olen pistänyt itseäni rvkosta 12 lähtien ihan synnytykseen saakka ja vielä senkin jälkeen. Mitään kontrolleja ei ole, eikä kuulemma lääkärin takia tule olemaankaan. Sitä olen vähän ihmetellyt, mutta näin lääkäri sanoi.
mulla tosiaan jo muutaman päivän ollu 80 mg ja ensi viikolla on rakenneultra, täytyy vähän jutella sielläkin siitä miten käytännöt ja lääkitys on näin erilaisia eri raskauksista, esikoinen kun ei ole kuin 2v.....jotenkin vaan toi 80 mg tuntuu hurjalta määrältä, muistaakseni sen verran pistettiin kun olin liuotushoidoissa aikoinani....no, ensi kuun alussa on taas verikoe ja sisätautilääkäri soittaa...sen muistan edellisestä että epiduraalia ei saa ellei ole lääke annos ollut 24h aikaisemmin 20 mg...no, sekin käytäntö on varmaan jo kerinnyt vaihtua.
SINÄ JOLLE SANOTTIIN ETTEI TULE KONTROLLIA, KYSÄSEPÄ MIKSI EI, NIIN MINULLEKIN EKASTA SANOTTIIN JA NYT ON LÄÄKEANNOS SIIS TUPLATTU!!!!
koska piikitys aika on niin lyhyt.Itselläni ei siis oo mitään erityisseurantaa lääkityksen takia,vain on äippäpolikäyntejä on 6-8 vkon välein,jossa vain ultrattu ja lääkäri on kysellyt vointiani.
Tätä ihmettelin äippäpolilla viime raskaudessa ääneen,että mix mulla pistot alettiin vasta rv 34(kaikilla muilla käyttäjil tuntuu piikitys alkavan jo aikaisemmilla viiikoilla),mut primaspan oli kuulemma riittävä kohdallani sinne asti.
Lumina ja Lahja rv 23+3
on ollut klexane 1X40mg pvä viime raskaudessa rv 34 lähtien,samoin mennään tämäkin rakaus,eli primaspan 100mg 1krt pvä rv 34 asti,sit synnytykseen ja siitä 3 vkoa yli klexane pistos krt pvä.
Seurantaa ei ole muutakuin vauva ultrataan normaalia useammin,erityisesti napanuoravirtauksia on katsottu.
Yhtään kertaa multa ei oo otettu verikoetta,mut määrä on ollut riittävä,kun mitään ongelmia ei ole tullut.
Taustana,et mulla oli 4,5v sit aivoveritulppa(e-pillereistä)josta onneksi toivuin täysin,mitään verenkierto tai yleensäkään muutakaan terveydellistä ongelmaa ei ole tuon jälkeen ollut.
Jos ongelmia olis ollut sen jälkeen,vaatisin tarkan seurannan.
Lääkityksenä läpi elämän primaspan,ja aina raskausaikoina rv 34 eteenpäin klexane,muuta lääkitystä en olekaan enää ole tarvinnut 3,5 vuoteen.
Lumina rv 23+1