Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako iän myötä "lapsellinen" uskollisuus ja mustasukkaisuus jo naurattaa?

Vierailija
30.08.2025 |

Itse ollemme näin vanhentuneena parina huomanneet että yhä vapaantuneemmin pystyy puhumaan a) nuoruuden seksikokemuksista ja b) jopa joskus sattuneista vieraissakäymisisitä. 

Oleellista kysymyksessäni on, että onko muilla samoja kokemuksia että jos puolisio olisi paljastanut jotakin 20-40 vuotiaana niin herne nokkaan, mutta nykyisin ihan sama ja vaan naurattaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä nykyajan tunneköyhyyttää on muutenkin liikkeellä. Eräs nuori julkimo lausui juuri avioliittoon mentyään haastattelussa, että hänelle avioliitto on lähinnä taloudellimen  liitto!  Oli niin kylmäävä lausunto vastavihityltä vaimolta, että ihmettelin sitä heti omalle vaimolleni. Siinä kävi juuri kuten arvasinkin erosivat jo parin vuoden jälkeen. En olisi kuuna päivänä mennyt tuollaisen kanssa naimisiin, jolle rakkaus minuun ei olisi ollut elämän tärkein asia.

Tuohan on se kaikkein perinteisin malli. 

Vierailija
22/41 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä nykyajan tunneköyhyyttää on muutenkin liikkeellä. Eräs nuori julkimo lausui juuri avioliittoon mentyään haastattelussa, että hänelle avioliitto on lähinnä taloudellimen  liitto!  Oli niin kylmäävä lausunto vastavihityltä vaimolta, että ihmettelin sitä heti omalle vaimolleni. Siinä kävi juuri kuten arvasinkin erosivat jo parin vuoden jälkeen. En olisi kuuna päivänä mennyt tuollaisen kanssa naimisiin, jolle rakkaus minuun ei olisi ollut elämän tärkein asia.

Rakastaa voi ilman yhteistä omaisuutta.

Avioliitto on oikeudellisessa mielessä juurikin kahden omaisuuspiirin yhdistyminen. Rakkaus on pitkäjänteistä ja sen ilmentymä on yhteinen projekti, avioliitto, jossa omaisuuskin on yhteistä. Vastaavasti kun rakkaus loppuu, loppuu avioliittokin, yhteinen omaisuuspiiri. Ei noita pitäisi nähdä vastakkaisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustiksia ollaan jopa työkaverille, kassanmyyjälle, mutta kuitenkin kun ollaan A -luokan matkalla baarissa niin kännissä  haukutaan puolisoa ja vonkaillaan uutta muijjaa.

Vierailija
24/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut uskollinen eikä vieraissa käynti ole kiinnostanut. Jos vaimo sanoisi että haluaisi kokeilla vierasta niin sanoisin siitä vaan. Kyllähän ihmiset käyvät vaikkapa hierojalla, parturissa, jumpassa tms.

M46

Onko joku mustasukkainen parturille???

Varmaan on, jos mies tulee parturista hymyillen pallit kuiviksi imettyinä!

Vierailija
25/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas lapsellinen aloitus.

Vierailija
26/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan vaimoani syvästi. Siksipä tiedän, että jos hän joskus vaikkapa työmatkalla ulkomailla hetken hairahduksessa sattuisi viehättävän ihmisen kanssa hetken nautinnollisesti viettämään ei se pidemmän päälle merkitsisi mitään. Seksi on hetken huumaa, eritteitä, hikeä. Rakkaus on pitkäjänteisyyttä, sielujen sympatiaa, empatiaa, hellyyttä, toisen kanssa yhdessä kasvamista.

Mites kun täällä toisaalla miehet kivenkovaa väittävät, että seksi on miehelle rakkautta? Että jos mies ei saa seksiä puolisolta, hän ei tunne oloaan rakastetuksi. Siksi on pakko pettää jne.

Että nytkö se ei merkitse mitään?

Vierailija
27/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuus on naurettavaa ja turhaa, mutta pettäminen on alhaista. Molemmat kumpuavat jostain huonon itsetunnon syövereistä.

Vierailija
28/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustasukkaisuus on naurettavaa ja turhaa, mutta pettäminen on alhaista. Molemmat kumpuavat jostain huonon itsetunnon syövereistä.

Kaikki huono tai hölmö ei ole huonoa itsetuntoa, jos hyvään itsetuntoon tarvitaa täydellistä ja virheetöntä, heitä olisi aika vähän. 

Vierailija
29/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  uskollisuus ole lapsellista !  Uskollisuus jos mikä on aikuisuutta !   Jos. toinen pettää, niin sen toki voi antaa anteeksi ja unohtaa jos kuka kykenee .  Uskollisuus on perus hyve . 

Vierailija
30/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan vaimoani syvästi. Siksipä tiedän, että jos hän joskus vaikkapa työmatkalla ulkomailla hetken hairahduksessa sattuisi viehättävän ihmisen kanssa hetken nautinnollisesti viettämään ei se pidemmän päälle merkitsisi mitään. Seksi on hetken huumaa, eritteitä, hikeä. Rakkaus on pitkäjänteisyyttä, sielujen sympatiaa, empatiaa, hellyyttä, toisen kanssa yhdessä kasvamista.

Mites kun täällä toisaalla miehet kivenkovaa väittävät, että seksi on miehelle rakkautta? Että jos mies ei saa seksiä puolisolta, hän ei tunne oloaan rakastetuksi. Siksi on pakko pettää jne.

No jos mieskään ei tunne itseään rakastetuksi ei parisuhteessa myös ole enää rakkautta. Joku petää, mutta toiset eroaa siinä vaiheessa. Itse päätin jo nuorena, että meidän parisuhde kestää just niin kauan, kun vaimo minua haluaa ja rakastaa. Jos ne loppuu loppuu parisuhdekin. Kun nuorena menin naimisiin, niin jopa oletin, että niin voi hyvinkin käydä. Sitä en osannut ottaa huomiooan, että rakkaus ja intohimo kasvaa vuosien mittaan, kun siihen tulee syvä kiintymys vielä lisää. En ole koskaan nuorena viestitellyt niin paljoa vaimon kanssa ja osoittanut rakkauttani kun nykyisin. Parisuhdetta takana jo 50 vuotta. 

Vierailija
31/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mieskään ei tunne itseään rakastetuksi ei parisuhteessa myös ole enää rakkautta. Joku petää, mutta toiset eroaa siinä vaiheessa. Itse päätin jo nuorena, että meidän parisuhde kestää just niin kauan, kun vaimo m

Niin, siis tarkoitin että jos mies ei saa seksiä, hän (siis mies) ei tunne itseään rakastetuksi ja pettää. Että on vähän ristiriitaista kun yhtäältä seksi on rakkauden mitta ja toisaalta ei merkitse mitään.

Kadehdin ja ihailen tuota suhdettanne. Sellaisen olisin halunnut minäkin, mutta mies päätti toisin.

Vierailija
32/41 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki huono tai hölmö ei ole huonoa itsetuntoa, jos hyvään itsetuntoon tarvitaa täydellistä ja virheetöntä, heitä olisi aika vähän. 

Hyvä itsetunto on juuri sitä, että kestää elämän ja oman itsensä epätäydellisyyttä. Ei heti pelätä, ja epäillä että toinen hylkää (mustasukkaisuus), eikä toisaalta kirmata heti vieraisiin, kun tulee vähän lunta tupaan.

Vierailija
33/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuus kaduttaa, mutta uskollisuus naurattaa. En enää voisi kuvitellakaan viettäväni elämääni yhden naisen kanssa. Kyllä vaihtelua pitää olla ja pitää pokaustaitoa yllä. 

Vierailija
34/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskollisuus ei ole koskaan lapsellista. 

Vierailija
35/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei  uskollisuus ole lapsellista !  Uskollisuus jos mikä on aikuisuutta !   Jos. toinen pettää, niin sen toki voi antaa anteeksi ja unohtaa jos kuka kykenee .  Uskollisuus on perus hyve . 

Uskollisuus on kultturisidonnaista ja liittyy judeo-kristilliseen maailmankuvaan. Maailmassa on muitakin malleja ja elämänkatsomuksia, joissa suhtautuminen seksiin ja alastomuuteen on erilainen. Ei uskollisuus ole mitenkään geeneissä, vaan se on kulttuurin tuote. 

Vierailija
36/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui seksi vaimon toimesta ja ilmoitin, että minulla on seksiä, joko kotona tai muualla, hän saa valita. Nyt on muualla. 

Vierailija
37/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Uskollisuus on yksi parisuhteen perusarvoja. Ei siinä muuta ole.

Kun on elänyt lapsuuden sellaisessa ympäristössä, mitä itse on, niin arvostaa kummasti vanhempakin tuollaisia perusarvoja. Tarkoitan siis, että olen lapsuudessa nähnyt ihan liikaa, henkirikoksesta lähtien. Myös aivan lapsena ryhmäseksiä ym.

Vierailija
38/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustasukkaisuus kaduttaa, mutta uskollisuus naurattaa. En enää voisi kuvitellakaan viettäväni elämääni yhden naisen kanssa. Kyllä vaihtelua pitää olla ja pitää pokaustaitoa yllä. 

Pitää pokaustaitoa yllä. Siinäpä pikkubetan kommentti. Tarvitseeko hauras ego ja itsetunto jatkuvaa validointia?

Vierailija
39/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele, että kulttuuri on tuottanut sen enempää mustasukkaisuutta kuin uskollisuutta. Kulttuuri on luonut varmasti tietyn uskollisuuden ihanteen, mutta itse vain yksinkertaisesti olen yksiavioinen. Olisin mieluusti ollut ensimmäisen kumppanini kanssa loppuelämäni, mutta hän teoillaan valitsi toisin. Hänellä asia toimi niin päin että hän tarvitsi huomiota ja jännitystä, mutta raivostui ajatuksesta että minä pettäisin. Hmm. 

No, se suhde loppui siihen ja pitkään nuolin haavojani, ennen kuin kohtasin miehen, joka itse toi esille muiden asioiden muassa myös uskollisuuskäsitystään. Osasi hyvin avata mikä on hänelle luontaista, miten kasvatus ja kulttuuri vaikuttaa arvoihinsa jne. 

Mielestäni uskollisuus ei ole mitenkään lapsellista, mutta ei ole hyvä yrittää väkisin olla yksiavioinen ja uskollinen jotenkin hammasta kiristellen. Saati että vahtii tai syyllistää toista. Suurin osa ihmisistä varmaan on luontaisesti sarja-yksiavioisia? Että hormonaalinen alkuhuuma pitää yhdessä kunnes jälkeläiset saatu tiettyyn ikään, sitten uusintakierros mutta ehkä eri kumppanin kanssa? Osa ei halua asettua hetkeksikään aloilleen, osa on ihan tyytyväisinä aina vain saman kanssa. 

Itse olisin mielummin täysin yksin kuin jonkun kanssa joka hampaat irvessä joutuisi taistelemaan pettämistä vastaan. Hänelle sopii paremmin jokin avoimempi järjestely. 

Ja heille jotka haluavat itse kokeilla muita mutta yrittävät käydä väkivaltaisiksi jos puoliso haluaa samaa, heille sopii lähinnä saunantaus. 

Vierailija
40/41 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ajattele, että kulttuuri on tuottanut sen enempää mustasukkaisuutta kuin uskollisuutta. Kulttuuri on luonut varmasti tietyn uskollisuuden ihanteen, mutta itse vain yksinkertaisesti olen yksiavioinen. Olisin mieluusti ollut ensimmäisen kumppanini kanssa loppuelämäni, mutta hän teoillaan valitsi toisin. Hänellä asia toimi niin päin että hän tarvitsi huomiota ja jännitystä, mutta raivostui ajatuksesta että minä pettäisin. Hmm. 

No, se suhde loppui siihen ja pitkään nuolin haavojani, ennen kuin kohtasin miehen, joka itse toi esille muiden asioiden muassa myös uskollisuuskäsitystään. Osasi hyvin avata mikä on hänelle luontaista, miten kasvatus ja kulttuuri vaikuttaa arvoihinsa jne. 

Mielestäni uskollisuus ei ole mitenkään lapsellista, mutta ei ole hyvä yrittää väkisin olla yksiavioinen ja uskollinen jotenkin hammasta kiristellen. Saati että vahtii tai syyllistää toista. Suurin osa ihmisistä varmaan on luontai

Hyvin sanottu. Nähnyt valitettavan monta kaveria, jotka itse pettäneet jatkuvasti, mutta vaimolle sitä ei ole suostu. On tullut hiilloisettua kavereita tahallaan, että eikö pää kestä, että vaimo kävisi yhtä paljon vieraissa. No ei ole kestänyt vaan nostanut lämmöt. Samaiset kaverit ovat olleet eron tullessa aivan rikki ja sairaita. Yhdellekin sanoin, että sulla oli ihan liian hyvä vaimo ja ryssit sen ihan itse. Kaveri totesi, että ilkeästi sanottu. Sanoin, että eikö muka pidä paikkansa. Oli pakko myöntää, että näin ole. Mutta hattua täytyy nostaa kaverille, otti opiksi ja perusti uuden perheen ja ollut vankkumaton perheenisä panostaen perheen kanssa olemiseen. 

Mitä tulee uskollisuuteen, niin se ollut ihmiskunnan pelastus ja turva jo tuhansia vuosia. Sillä taattu jälkikasvun kasvaminen ja suvun selviytyminen.  Ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, vaikka kaiken maaliman hihhulit sitä yrittääkin omia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi