Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14-vuotiaille tarjotaan koulussa ruoaksi vehnäjauhosta pestyä sitkoa tomaattikastikkeessa

Vierailija
30.08.2025 |

Seitan = gluteenia jota saadaan pesemällä valkoista vehnäjauhoa. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnää ei lasketa päivän 800 g kasviksia. 

Vierailija
2/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vehnästä eroteltua puhdasta protskua. On hyvää, gluteenijauhoilla tekee seitania myös kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositukset ei tarkoita pakkotilaa. Ne on ehdotuksia . Kilo kasviksia päivässä tarkoittaa vuorokauden aikana . Eikä kerralla. Vihannes kasvis hedelmät kuuluu terveelliseen ruokaan mutta ei kerralla. Voit syödä hedelmän välipalana. Ja viljat on osa kasviksia eli ruokaa. VILJA KASVAA MAASSA se on ruohoa. Siinä kuin kaali ja tomaatti. Porkkana ja persilja kuuluu keittoihin. Meidän kulttuurissa lasketaan vitamiinit ja syödään pieniä määriä kerralla noin 3-5 kertaa vuorokaudessa. Tomaattikeitto on hyvää kun siihen lisää valkosipulin ja lorauttaa oliivi öljyä. Meillä käytetään paistamiseen rypsi öljyä terveellisyyden takia. Normaali sipuli on lähinnä mausteena kastikkeessa ja keitoissa. Meidän kulttuurissa kastikkeet sisältää nakkeja tai jauhelihaa ja makkaraa kuin lihapaloja. Samoin keittoihin kypsennetään lihaa ja makkaraa. Hernekeittoa parasta on hyvä pekoni . Pitkään kypsytettyä. Ruuan oltava kypsää että bakteerit tuhoutuu. Meidän kulttuurissa leivälle laitetaan voita tai margariinia ja sen päälle sitten jotain vaikka juustoa tai makkaraa. Meidän kulttuurissa raaka muna on aiheuttanut useimmat hepatiitti salmonella taudit väärän säilytyksen takia. Majoneesi on yksi näistä. Majoneesi tuotiin Suomeen lomakohteista missä ihmiset sai bakteereita siitä. Sisältää raakaa munaa. Mätänevät munat niissä kasvaa virukset ja bakteerit myös ne mistä tehdään rokotuksia niistä saatuihin tauteihin. Salmonella aiheuttaa ripuleiden lisäksi maksa vaurioita ja huonoa oloa. Et voi työskennellä ruokapuolelle jos sairasta salmonellaa. Näytteet kuuluu ottaa kaikilta ruoka alan työntekijöiltä. 

Vierailija
4/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun sä syöt leivän palan tai pihvin tai keitetyn munan tai puuro annoksen tai kalan palan olet saanut päivän ravinto arvot jo siinä.  Kalassa on kaikkea myös tarvit siihen appelsiin tai energia patukan välipalaksi missä pähkinää missä ne proteiinit. Tai soijajogurtin.  Naiset siis tytöt tarvitsee lihaa raudan puutteen takia . 

Vierailija
5/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheeta, vehnäjauhoja käytetään usein kastikkeessa, jopa kotona. Tarkoitus on koulussa varmaan tehdä kastike ei keitto 

Vierailija
6/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Onko seitan sulle uusi tuttavuus?

Olen tosin aivan varma, että kouluissa tarjottava seitan on tehty gluteenijauhoista, eikä vehnäjauhoista pesemällä. 

Vierailija
7/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään lasketa. Tosin seitania ei lasketa myöskään siihen viljaosioon, koska siinähän ei ole enää niitä viljan hiilihydraatteja, vaan pelkät proteiinit. Kuuluu siis ravitsemussuositusten proteiiniosioon. 

Vierailija
8/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kun sä syöt leivän palan tai pihvin tai keitetyn munan tai puuro annoksen tai kalan palan olet saanut päivän ravinto arvot jo siinä.  Kalassa on kaikkea myös tarvit siihen appelsiin tai energia patukan välipalaksi missä pähkinää missä ne proteiinit. Tai soijajogurtin.  Naiset siis tytöt tarvitsee lihaa raudan puutteen takia . 

Oon kohta 50, enkä oo ikinä syönyt lihaa, eikä mulla oo ikinä ollut raudanpuutetta. 

Vierailija
9/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoululaisilla on iltapäivällä nälkä. Mitä järkeä?

Vierailija
10/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä tarjoilla koulussa muun ikäisille?

Vierailija
11/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnäjauho ei kuulu lainkaan suosituksiin.

Vierailija
12/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisi jokin seitanvebab minullakin syömättä, yök.

Miksei voi tehdä ruokaa, joka maistuu nuorille? Ja älkää nyt sönköttäkö, että kotona ei opeteta syömään kasvisruokia, kuten Hesarin kommenteissa ulistaan. Kyllä teinit syövät hyvää kasvisruokaa. PInaattiletut, kasvissosekeitot, kasvistacot esim.

Vierailija
13/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kohta 50, enkä oo ikinä syönyt lihaa, eikä mulla oo ikinä ollut raudanpuutetta. 

Ja minä olen kohta 60 ja saattaa tuo 800 gramman kasvissuositus tulla nipin napin kuukaudessa täyteen. Ja terveenä olen pysynyt ja arvot hyvät.

Vierailija
14/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Vehnäjauho ei kuulu lainkaan suosituksiin.

Seitan ei ole yhtä kuin vehnäjauho, seitanissa kun on vehnästä vain vehnän proteiini. 

Viljatuotteet sinänsä kyllä kuuluu suosituksiin, mutta seitan lukeutuu suositusten proteiiniosioon. 

Vierailija
15/15 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen kohta 60 ja saattaa tuo 800 gramman kasvissuositus tulla nipin napin kuukaudessa täyteen. Ja terveenä olen pysynyt ja arvot hyvät.

Eihän tuo liity mitenkään aiheeseen?