Suu tulessa ja kirvelee
Kun flunssa (korkea kuume ja voimakas yskä) ollut viikon ja alkaa helpottamaan. Onko teillä muilla? Hakeudunko lääkäriin vai hammaslääkäriin? Ylähuulensa limarakkula, joka tullut kun varmaan pureksin huulta.
Kurkku on kipeä. Aftoja oli. Ne parantuneet. Olen yskänlääketabletteja imeskellyt. Aiheuttaako ne tätä kirvelyä ja kuumotusta?
onko kellään kokemusta?
hammaslääkäriin menossa lokakuussa paikkaamaan reiän, just tuli aika.
olen esivaihdevuosi-iässä oleva nainen. Kilpirauhasen vajaatoiminta mutta hoitotasolla.
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut miestä 2,5v
Ei kaksi- ja puolivuotias ole mies. Se on lapsi.
Kuiva suu? Liian tulinen hammastahna? Tulehdusta? Apteekissa voi olla suihke suulle joka helpottaa limakalvoja, mutta se maistuu kamalan pahalta on keinoaromi ja paha maku, myös luomukaupoissa on joku suihke.
No kyllä varmasti kirvelee jos se tulessa on. Kokeile vaikka juoda vettä että se tulipalo sammuu. Sitten otat kunnon kossumoukut, mutta vain lääkkeeksi!
Mikähän tulehdus voisi olla? Lääkäri keskiviikkona oli sitä mieltä että on virustauti tämä flunssa. Kirjoitti puuduttavaa geeliä. Aftat parantuneet mutta vielä on kipeä kieli ja posket.
Ap
Ainiin hammastahnakin vaihtunut jo maanantaina
Ap
Onko suuhygienistejä linjoilla?
Ap
Mikä hullu olet kun itseksesi kirjoittelet??
Mene hoitoon.
Minusta tuommoinen haukkuminen ja henkinen väkivalta on syy hakeutua hoitoon, ennemminkin kuin vertaistuen hakeminen.
Ap
Suosittelisin ensimmäiseksi lopettamaan sen yskätablettien sun muiden imeskelyn, etenkin kun flunssa on sinulla jo prvosoinut aftat. Kuulostaa että suun limakalvot on aika ärtyneet ja reagoivat.
Söisin vain haaleaa ja mietoa ruokaa hetken, ei esim. mitään hirveän hapanta tai mausteista. Miedolla suolavedellä purskuttelu pitää hellävaraisesti suun puhtaana normaalin hammaspesurutiinin lisäksi.
Jos ei ala helpottaa tai limakalvoille ilmestyy vaaleita peitteitä, käy lääkärissä. Joskus suuhun iskee sinnikäs hiivasienitulehdus, kun puolustusjärjestelmä on heikoilla. Se hoituu purskutteluliuoksella.
Kiitos vastauksesta.
Aftat tulivat varmaankin juuri päivää ennen flunssaa kun olin vähän aikaa aiemmin vaihtanut hammastahnan, ei ole minulla aiemmin ollut aftoja.
Yskänlääkkeitä en ole enää tänään imeskellyt kun niistä tuli eilen niin ikävä tunne suuhun.
nektariineja/mausteita/oikeastaan mitään tavallista ruokaa en ole syönyt viikkoon. Pelkkää rahkaa ja vaaleaa pehmeää leipää kinkulla.
onko ok syödä maitotuotteita? Rahkaa? Banaania?
Nuo on kaikki juu hellää ruokaa suulle. Vahvat hapot, mausteet ja liian kuuma ruoka usein ärsyttää.
Veikkaan että aftojen ilmaantuminen voi liittyä infektioon, ennemmin kuin hammastahnaan. Natriumlauryylisulfaatti on aine jota kannattaa hammastahnassa välttää, jos on taipumusta aftoihin, osalla provosoi niitä.
Joo kiitos!
minäpä rauhoitun nyt tämän asian kanssa.
Ap
Minäpä en rauhoitu tämän asian kanssa. Minä haluan tietää miksi suusi on tulessa? Oletko kokeillut tulennielemistä? Vai piditkö palopuheen? Ei tarvitse seistä asennossa, riittää kun vastaat ryhdikkäässä levossa.
Enterorokossa voi tulla suuhun rakkuloita.
Vierailija kirjoitti:
Joo kiitos!
minäpä rauhoitun nyt tämän asian kanssa.
Ap
Toivottavasti suu pian rauhoittuu ja paranee itsekseen. Jos ei, niin onneksi on lääkkeitä saatavilla niin sieni, virus, kuin bakteeritulehduksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä en rauhoitu tämän asian kanssa. Minä haluan tietää miksi suusi on tulessa? Oletko kokeillut tulennielemistä? Vai piditkö palopuheen? Ei tarvitse seistä asennossa, riittää kun vastaat ryhdikkäässä levossa.
Surullista miten käytät aikasi tuollaiseen lapselliseen koulukiusaajatasoiseen jargoniin. Kaipaatko äidin syliä?
Sukupuolitauti.