Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monissa it työpaikkailmoituksissa on sellaiset vaatimukset ettei edes paras tuntemani koodari täyttäisi niitä?

Vierailija
29.08.2025 |

Mitä järkee pyytää sellaisia juttuja jotka ehkä 1-2 henkilöä maailmassa pystyy täyttämään?

Itse olen alalla ja jopa tyyppi joka vaan osaa perusjutut hyvin on harvinainen. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa on, mutta niillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Enempi testaavat itsevarmuutta, että on pokkaa hakea vaikka ei täytä vaatimuksia. Ainakin konsulttihommissa kun siten itse työssäkin on vähän väliä vastassa tilanne, et sut on myyty jonkun itselle ihan vieraan tekniikan asiantuntijana projektiin, ja sitten pitää lennosta oppia, ja niin kauan kun ei vielä osaa hyvin, pärjätä puhumalla.

Vierailija
2/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa on, mutta niillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Enempi testaavat itsevarmuutta, että on pokkaa hakea vaikka ei täytä vaatimuksia. Ainakin konsulttihommissa kun siten itse työssäkin on vähän väliä vastassa tilanne, et sut on myyty jonkun itselle ihan vieraan tekniikan asiantuntijana projektiin, ja sitten pitää lennosta oppia, ja niin kauan kun ei vielä osaa hyvin, pärjätä puhumalla.

Hyvä koodari on niin harvinainen että miten heillä on varaa hylätä sellaiset? Useimmat ihmiset kun varmaan ovat niin rehellisiä etteivät hae jos kysytään sellaisia juttuja mitä eivät osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole kovin kummoinen homma, jos opit sen projektin aikana.

Vierailija
4/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne odotakaan että hakijat osaisivat ne kaikki. Kukin hakija käsitellään yksilöllisesti.

Vierailija
5/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä koodari on niin harvinainen että miten heillä on varaa hylätä sellaiset? Useimmat ihmiset kun varmaan ovat niin rehellisiä etteivät hae jos kysytään sellaisia juttuja mitä eivät osaa.

Jokainen ymmärtää ettei sellaista tyyppiä ole joka täyttää tismalleen jokaisen hakuehdon. 

Vierailija
6/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärestä harva asia on sellainen jota ei opita hyppäämällä suoraan sinne syvään päätyyn. Riittää että osaa lukea. 

Vierailija
7/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti ottaen millä tahansa teknisellä alalla ilmoituksessa on järjestään niin koomisen ylimitoitetut vaatimukset että jos joku ne täyttäisi niin se nostaisi piilaaksossa 6-7-numeroista liksaa eikä pieraisisikaan Suomen suuntaan.

Todellisuus on sitten tämä median rakastamista "piilotyöpaikoista" tuttu eli hommaan palkataan ihan kuka tahansa luotettavan henkilön suosittelema tuttava vaikka paperilla tämä ei täytä ensimmäistäkään HR:n jakkukalkkunan ilmoitukseen listaamista vaatimuksista.

Ne HR:n temppuradat ja tsykkloogiset testitkin voidaan skipata. Kukaan siitä paśkasta oikeasti jaksa välittää.

"Äh, kyllä sä tämän homman osaat ottaa haltuun. Ei se nyt oikeasti niin vaikea ole"

Vierailija
8/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärestä harva asia on sellainen jota ei opita hyppäämällä suoraan sinne syvään päätyyn. Riittää että osaa lukea. 

Tuolla tavalla tulee ns. konsulttipaskaa.

Vierailija
9/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työpaikkailmoitukset ovat myös yritysten ilmaismainoksia. Esitellään, mitä ratkaisuja on tarjolla.

Vierailija
10/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on tullut opittua useampikin uusi ohjelmointikieli, uusia tietokantatyyppejä, uusi pilvipalvelu, uusia asennusautomaatiosysteemeitä... Mä jotenkin jopa nautin siitä jännityksestä,kun täytyy alkuun yötä päivää lukea ja harjoitella, ja on se jännitys ettei jää asiakkaalle kiinni siitä ettei vielä osaa mitään. Sitten siellä kokouksissa puhelahjoilla selviää ja ostaa aikaa, kun samalla tekee jotain "Angular Hello World Tutorial" harjoituksia kotona :D 

Tekoäly auttaa tuossa nykyään tosi paljon, ei ole enää wanhan ajan jännitystä noissakaan tilanteissa, koska tekoäly osaa sekä opettaa hyvin että antaa suoraan valmista koodia kun kertoo mitä tarvii. 

Vierailija
11/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne odotakaan että hakijat osaisivat ne kaikki. Kukin hakija käsitellään yksilöllisesti.

Ei tuollaisiin ilmoituksiin järkevät vastaa. Yritys saa sitten selittelijöitä ja valehtelijoita töihin.

Vierailija
12/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuollaisia ihmisiä juuri ole jotka ei hakisi. Se on totta että useimmat ei varmasti suoraan valehtele, että olisi niistä jutuista työkokemusta jos ei kerran ole, mutta kyllä siinäkin tapauksessa usein vaikka pyydetään ChatGPT:tä antamaan yleiskatsaus ko. asiasta tai tekniikasta, ja sitten sanotaan haastattelussa, että työkokemusta ei vaitettavasti vielä ole, mutta olen kyllä tosi kiinnostunut tästä ja kotona olen jo jonkin verran perehtynytkin. 

25 vuoden kokemuksella koodaushommista sanoisin myös, että harvassa paikassa tarvitaan erityisen hyviä koodareita. Valtavan suuri osa työstä on ihan täyttä apinanhommaa, johon riittää sellainen keskinkertainen aivan mainiosti. Esim. olen itse tehnyt aikanaan vuosikausia jotain rutiininomaisia lomakepohjaisia verkkopalveluita julkishallinnon tarpeisiin. Eipä siinä huippukoodareita kaivata, että osaa niitä vääntää, varsinkaan sen jälkeen kun arkkitehti/lead tms. on laittanut frameworkin pystyyn ja ehkä malliksi tehnyt yhden lomakkeen käyttöliittymältä kantaan asti.

Vierailija
13/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkailmoitusten hakemukset ovat kyllä usein niin naurettavia. Jokin puurtamispesti tarjolla ja siihen haetaan tyyppiä joka hymyilee heti aamulla kun tietää että pääsee koko päiväksi pakertamaan jotain tylsää ja rasittavaa hommaa, tulee työpaikalle intoa ja onnea hihkuen ja kaikki tiimissäkin on kuulemma sellaisia. On nuori kymmenien vuosien kokemuksella ja kaikki vain onnistuu kun on niin ammattilainen. Palkka ei ole kovin suuri, mutta hakijalle onkin tärkeämpää se että hän pääsee täyttämään kutsumustaan.

Vierailija
14/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni firma näyttää kokeilevan kepillä jäätä sen suhteen, että katsovat mitä olisi tarjolla. Varsinaista akuuttia tarvetta palkata ketään ei ole.

Vierailija
15/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisiin ilmoituksiin järkevät vastaa. Yritys saa sitten selittelijöitä ja valehtelijoita töihin.

Niitä ne useimmat tarviikin, ainakin konsulttitalot. Olen itse konsultti, ja alkuun otti koville se että työhön kuuluu paljon huijaamista, esim. väittämistä että osaa jotain että pääsee kovan laskutuksen projekteihin, CV:itä kaunistellaan tarjouskilpailuihin jne. Monessa konsulttitalossa voi aika äkkiä hommat olla vähissä jos on liian autistisen rehellinen.

Vierailija
16/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ne useimmat tarviikin, ainakin konsulttitalot. Olen itse konsultti, ja alkuun otti koville se että työhön kuuluu paljon huijaamista, esim. väittämistä että osaa jotain että pääsee kovan laskutuksen projekteihin, CV:itä kaunistellaan tarjouskilpailuihin jne. Monessa konsulttitalossa voi aika äkkiä hommat olla vähissä jos on liian autistisen rehellinen.

Niin, minä olen usein ihmetellyt kuka näille konsulteille mitään käsien heiluttelusta maksaa?

Ilmeisesti liikkeenjohdossa on tarpeeksi ammattitaidottomia i-diootteja töissä.

Vierailija
17/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavalla tulee ns. konsulttipaskaa.

En ole ikinä nähnyt it-järjestelmäprojektin epäonnistuneen merkittävästi johtuen koodarien tekemisistä, konsultteja tai ei, suoraan syvään päätyyn hypänneitä tai ei. Ne isot epäonnstiumiset ja myöhästymiset mistä reklamoidaan ja riidellään korvauksista, johtuu ihan muista tekijöistä aina. 

Toinen juttu on, että nykyään konsultit tekee ihan valtavan osan kaikesta softasta. In-house kehitystä on toki vielä jossain, mutta jopa valtion virastot, kunnat, valtionyhtiöt, yksityisyrityksistä puhumattakaan, teettää suurimman osan softaa konsulteilla. Ei ne pidä omia it-osastoja, ne ostaa palveluja tai henkilöresursseja konsulttifirmoilta.

Vierailija
18/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä olen usein ihmetellyt kuka näille konsulteille mitään käsien heiluttelusta maksaa?

Ilmeisesti liikkeenjohdossa on tarpeeksi ammattitaidottomia i-diootteja töi

Käsien heiluttelusta? Useimmissa paikoissa koko järjestelmäkehitys on ulkoistettu konsulttifirmoille, ja ne konsultit suunnittelee ja koodaa ne koko softat, ei vaan jotenkin pelkästään puhu ja heiluttele käsiä.

Vierailija
19/19 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"HR:n jakkukalkkuna" :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän