Anna vinkki uusperheelle talon etsintään pk-seudulta!
Tilanne:
33-v pariskunta.
Miehellä vakituinen työ, palkka ennen veroja noin 4400¿.
Nainen lopettelee opintojaan. Työllistyessä palkka tulee olemaan ehkä 2000¿ hujakoilla ennen veroja.
Naisella omaisuutta noin 40 000¿, miehellä ei säästöjä.
Miehellä kaksi lasta, elarit kuussa yhteensä 400¿.
Naisella yksi lapsi.
Suunnitteilla yhteinen lapsi.
Tilaa siis pitäisi olla 2-3 asuvalle lapselle, aikuisille sekä kahdelle vierailevalle lapselle.
Pariskunta haluaa asua paritalossa/rivitalossa/erillistalossa/ok-talossa. Pk-seudulla mieluiten siedettävien yhteyksien päässä, esim. Hki, Espoo, Vantaa, Kirkkonummi, Sipoo ovat OK.
Minkä kokoisessa luukussa kuvittelisit meidän mahtuvan asumaan + minkä hintaista taloa meidän sijassamme katselisit? Entä missä sellainen talo voisi sijaita?
Ehdotuksia, please!
Kommentit (46)
Ja ei aja pääkaupunkiinkaan moottoritietä noin 30min, Espooseen 20min, Vantaalle 40min
UUTISET, TALOUS, KULTTUURI, VIIHDE, URHEILU, HARRASTUKSET, BLOGIT
NEWNEWS.FI - Hottest news from all the world
Aina ilmainen uutisportaali.
Kaikki tuoreimmat uutiset aina ensimmäisenä kellonympäri.
Minuutti minuutilta, hetki hetkeltä, se nopein uutisvirta ympäri maailmaa.
Uudenlainen tapa seurata uutisia internetissä 24 tuntia päivässä, 365 päivää vuodessa.
Eri medioiden uutislinkkejä kokoava sivusto on yksi suosituimmista.
http://www.newnews.fi/
UUTISET, TALOUS, KULTTUURI, VIIHDE, URHEILU, HARRASTUKSET, BLOGIT
mihin muutitte? vai erositteko jo?159
Ai tämäkin on vielä täällä! :D Erottiin jo viisi vuotta sitten kun odotin yhteistä lastamme, olen ehtinyt tehdä lapsen jo uuden miehen kanssa, eronnut hänestä ja mennyt naimisiin uuden kanssa, odotan uutta vauvaa ja mietimme edelleen talon ostoa :) Nyt budjetti on vähän pienempi mutta katsellaan mitä löytyisi :)
ap
ja sen jälkeen rahkeenne lainaan. Sitten lyöt summan etuoveen ja katsot mitä sillä saa.
3
minkä suuruisen lainan voisi saada. Aika paljon joutuisitte varmaan lainaa ottamaan 300 000 e tms, jos haluaisitte kivalta alueelta (esim Kartanonkoski Vantaalla) esim. 120 m2 rivarin. Itse suosittelisin asumisoikeusasuntoa, jos lainan määrä hirvittää. Sinun säästöilläsi voi maksaa asumisoikeusosuuden ja tiedän tulonne riittäisi hyvin kuukausittaisiin asumismenoihin.
Helsingistä. Mielestäni teidän tuloilla voi ostaa jotain, joka ei yli 300 000 euroa. Kuitenkin tilaa pitäisi olla 110 neliötä vähintään.
Laita siis hakuun alue, hintakatoksi 300 000 euroa ja pinta-alan alarajaksi 110 ja sorttaa halvimmat ensin. Helsingin Pukinmäessä näytti olevan esim. remontoitava rintamamiestalo tosi lähellä asemaa ja siihen pitää laskea 50 000 euroa lisää remonttirahaa (ainakin varuiksi). Ostaisin varmaan itse jotain sellaisen kaltaista.
Koska teille on riittävä tila selvästi tärkeämpää kuin laatu, niin en suosittele teille uudiskohteita. (Ellette rakenna ihan itse jonnekin Tuusulan kaltaiselle etäisyydelle). Jostain on aina luovuttava, jos rahat ei piisaa. Jotkut asuu laadun vuoksi pienemmissä asunnoissa, teinä unohtaisin sellaisen idean kokonaan. Laitatte itse mieleistänne ja kestävää sisustusta pikkuhiljaa rahatilanteen mukaan sitten. Oikeasti ei ne uudiskohteissakaan ne paikat kestä 10 vuotta pitempään korjaamatta, nykyrakentamisen laadulla ei ehkä niinkään kauaa.
Onnea asunnon etsintään!
ja tuolla lapsimäärällä 300 000 euroa velkaa! Haloo!
Max 200 000.
Vierailija:
ja sen jälkeen rahkeenne lainaan. Sitten lyöt summan etuoveen ja katsot mitä sillä saa.3
mutta kyselin tässä eläviltä ihmisiltä vinkkejä. Niitä en saa kuitenkaan esim. nettipalveluista.
Lisäksi mua kiinnostaisi se, kuinka paljon on tinkimisvaraa isommissa asunnoissa.
ap
Toisissa on ilmaa, toisissa ei.
Ja täällä nyt just yllytetään ottamaan 300 000 velkaa (siis 1,8 miljoonaa markkaa).
velkaa.
Olen pohtinut kyllä tosi paljon sitä, että kuinka paljon alakanttiin voi alkaa tarjoamaan - esim. vaikka kohteesta, josta pyydetään 290 000¿ - millä hinnalla myyjät joutuvat myymään.
mutta kuukausittain tuskin asumisesta pystymme paljon enempää maksamaan kuin noin 1200¿.
Myyjät alkaa hermostua, eikä kantti kestä odotella kovin pitkään. Jos kohde on kauemmin roikkunut myynnissä, niin takuulla siitä irtoaa ainakin 20 000 -30 000 euroa pois (kokoluokassa 250 te -300 te). Jos ei sillä tule kauppoja, niin aina voi sitten vähän nostaa. Kyllä normaalisti myyjäkin tulee alaspäin hinnassa vastaan.
Tämä perustuun omaan ja yhden kaveriperheemme juuri tänä keväänä tekemiin ostoihin.
ei asunnon neliöt tms. Eli alue, jolla on kivat kaverit, hyvä koulu, puistoja, päiväkodit toimii jne.
Isokaan asunto ei lohduta, jos koulu on kehno tai siellä ei asu muita lapsia tai asuu liikaa niin, ettei lapset mahdu hoitoon tms.
Vierailija:
ei asunnon neliöt tms. Eli alue, jolla on kivat kaverit, hyvä koulu, puistoja, päiväkodit toimii jne..
jokaisen hermot kiristyvät, jos ei voida ottaa vähän sitä hermolepoa. Miehen muksut kun kasvavat, tuskin haluavat tulla aina häirityiksi pienten sisarusten taholta.
Mua henk koht ei haittaa, vaikka päiväkotiin olisikin esim. 10-20 km, mikäli naapurissa asuu ihmisiä, mielellään lapsiperheitä - ja tuo matka päikkäriin taittuu esim 10 min autolla.
Olen asunut syrjäseudulla, jossa lähimpään kauppaan oli 30km ja neuvolaan 50km, sellaiset jutut eivät ahdista - KUNHAN lähistölläkin on seuraa.
t. ap
Sopivasti niin, ettei kaikki lapsiperheiden palvelut ole tukossa.
Se on minimivaatimus, eikä suinkaan todellakaan itsestäänselvyys pääkaupunkiseudulla.
ja aijotaan rakentaa n 150 neliön talon perheellemme. Muutamme Helsingistä Riihimäelle, ja rakennuskuluiksi tulee alle 150 000 euroa.
Emme pystyneet ottamaan niin paljoa lainaa, että olisimme lähempää Helsinkiä saaneet riittävän suurta taloa. Itse saan varmasti työtä läheltä kotoa, ja mieskin pystynee vaihtamaan työpistettä lähemmäs.
Minä en ostaisi yhtään minkäänmoista asuntoa ennen kuin sinulla on työpaikka tai sitten ostaisin sen sillä logiikalla että teillä on varaa maksaa se yksistään miehen tuloilla. Mitäs tuosta 4400 jää käteen? 2700? Sen mukaan minusta teillä ei olisi kyllä varmaa yhtään mihinkään asunnon ostoon (aikuiset maksaa noin 500e/kk, lapset noin 400e kuussa, paitsi muualla asuvat sen noin 200 e/kk ja autot 400 e kuussa. Kysymys kuuluukin, että mikä kiire teillä on nyt ostaa, kun asuntojen hinnat on pilvissä? Miksette ostaisi sitten kun sinulla on töitä ja tietäisitte tulot? Oletteko naimisissa? Onko avioehto? Miten meinaatte asunnon ostaa ja omistaa ja velat jakaa?
Vierailija: