Mä olen ihan varma, että Hesarin juttu äidistä, jonka 5-vuotiaalla on puhelinaddiktio
On keksitty juttu.
Siis ymmärtäisin, jos olisi 15-vuotias vahva nuori, mutta 5-vuotias. Eihän toi voi olla totta, että ei saa 5-vuotiaalta puhelinta pois.
Oma lapseni itki ja huusi ja kiukkusi alle kouluikäisenä, jos hävisi jonkun pelin tms. Annoin kiukuta ja huutaa, olin toki läsnä ja lohdutin. Olihan se kauheaa raskasta, mutta pelattiin silti, koska näitä asioita täytyy vain oppia.
Kommentit (11)
Toi on juuri sitä vanhempien uusavuttomuutta ja pelkoa aiheuttaa lapselle pettymys. Siinä se viisivuotias on jo opetettu pompottamaan vanhempiaan kuin koripalloa. Kuka ja milloin sille lapselle opetetaan se tosiseikka, ettei elämässä saa kaikkea haluamaansa heti tänne nyt, ja että pettymykset on osa elämää?
Tervetuloa nykymaailmaan: ei ole keksitty.
Oon nähnyt näitä lapsia joille lyödään youtubet yms kouraan etteivät kiukuttelisi tai häiritsisi. Kaupassa saavat aina karkkia tai leluja mitä haluavat etteivät vaan kiukuttele. En tiedä mikä kiukuttelussa pelottaa? Kaverin lapsi 5v jos ei jaksa olla kaupassa saa heti kännykän ja no, aina jos harmittaa saa kännykän. Laitoin kerran telkusta lastenohjelman joka sopii mun lapsen ikätasolle ja alkoi paiskoa tavaroita kun hänen pitää saada valita ohjelma. Ratkaisu kaverilta = ota känny ja kato sieltä omia ohjelmia
Ja sitten nämä samat lapset saavat koulussa väkivaltaisen raivokohtauksen, kun koulu rajoittaa oppilasta esim juuri kännykän käytössä. Lapsi kun ei ole tottunut rajoittamiseen ja sääntöjen noudattamiseen. Opettaja parat!
Tekoälyllä tehty. Vastuullinen media hs taas vauhdissa! 😀
Vierailija kirjoitti:
Oon nähnyt näitä lapsia joille lyödään youtubet yms kouraan etteivät kiukuttelisi tai häiritsisi. Kaupassa saavat aina karkkia tai leluja mitä haluavat etteivät vaan kiukuttele. En tiedä mikä kiukuttelussa pelottaa? Kaverin lapsi 5v jos ei jaksa olla kaupassa saa heti kännykän ja no, aina jos harmittaa saa kännykän. Laitoin kerran telkusta lastenohjelman joka sopii mun lapsen ikätasolle ja alkoi paiskoa tavaroita kun hänen pitää saada valita ohjelma. Ratkaisu kaverilta = ota känny ja kato sieltä omia ohjelmia
Kiukuttelu hävettää ja häiritsee myös muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukuttelu hävettää ja häiritsee myös muita ihmisiä.
Jokainen aikuinen toivottavasti tajuaa että tietty määrä kiukuttelua kuuluu väkisinkin lapsen elämään, tämä kun haluaa monia asioita, jotka vanhemmat ihan syystä saattavat kieltää. Se että se häiritsee muita on sitten asia erikseen, mutta täysin kiukuttelemattomia lapsia ei ole eikä kuulu ollakaan, oppivat siitä kun koettelevat vanhempiaan mutta rajat laitetaan.
No ymmärrän jos kaupassa tms julkisilla paikoilla halutaan päästä helpolla ja pidetään lapsi välttämättömän hetken tyytyväisenä, mutta tässä kai oli kyse ihan siitä, että kotona ja arjessa tapahtui.
Ehkä mulla sitten on vaan niin kiltit lapset, että en mistään mitään ymmärrä. Saivat pienenä välillä raivarin, kun Pikku Kakkonen loppui, mutta sitten se vaan loppui, ei tullut mieleenkään virittää uutta ohjelmaa telkkuun.
Onhan jo kolmevuotiaita, jotka laitetaan illalla nukkumaan tuttipullon ja äidin kännykän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan jo kolmevuotiaita, jotka laitetaan illalla nukkumaan tuttipullon ja äidin kännykän kanssa.
Valitettavasti, siinä on sitten lapsella pilalla hampaat ja mielenterveys...
Valitettavasti on ihan satavarmasti tosi juttu. Nimenomaan tuohon moni vanhempi tuntuu nykyään lankeavan, että kun lapsi hermostuu laitteen (tai muun) rajoittamisesta ja pois ottamisesta, ratkaisu onkin että ei sitten oteta laitetta pois.
Näin annetaan lapsen kasvaa siihen kuvitelmaan että a) tämän tahto on laki ja näin ollen b) aikuisilla ei ole häneen mitään otetta. Tämän myötä lapsi kokee entistä enemmän turvattomuutta ja hakee sitten yhä voimakkaammin turvan/hallinan tunnetta laitteesta. Ihan täysin mahdollista että kokee voimakasta ahdistusta ilman laitetta, mutta se johtuu siitä, että äiti on opettanut hänet toimimaan näin.