Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kertoo ihmisestä, jos hän on aina valmis auttamaan?

Vierailija
28.08.2025 |

Jos joku ihminen on sellainen, että häneltä saa varmasti aina apua, niin mitä se kertoo kyseisestä ihmisestä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rahaa tai henkisiä resursseja auttaa. Ehkä perhe tai tuttuja tukenaan. On hyvä fyysinen kunto mahdollisesti. Tai vain haluaa auttaa. Toivottavasti toisen ehdoilla, ei omilla.

Vierailija
22/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisukeskeinen. Ei jää kuuntelemaan muiden uhriutumista, vaan toimii. Saattaa väsyä ainaiseen auttamiseen, mutta ei jaksa myöskään kuunnella ihmisten valituksia. Organisoiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellyttäjätyyppi, joka on myös narsistinen piirre.

Just joo.

Vierailija
24/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan se voi kertoa mistä vaan, esim. säälistä muita kohtaan, oman itsetunnon ja hyvän olon saamisesta, liiallisesta uhrautumsesta, omista kokemuksista avunsaamisessa, velvollisuudentunteesta, vilpittömästä auttamishalusta... Se riippuu ihan henkilöstä, mikä vaikutin on taustalla.

Vierailija
25/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisesta konkreettisesta auttamisesta on kyse? Otin itseeni. Olen kyllä avulias mutta en auta missä vaan asiassa. Minulla on joitakin 'luuserimiehiä' joihin pidän yhteyttä ja autan silloin tällöin vähän heidän huushollinsa kotihommissa ja keskustelemalla ties mistä mutta tuskin ap tämmöistä tarkoittaa. Aina avuliaat ihmiset voivat olla rasittavia ja kun joku muu haluaa tehdä jotain niin inttämällä tunkevat itseään auttajaksi ja toiset sivuun.

Vierailija
26/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin olen oppinut auttaessani sen, ettei sitä auttamistaan kannata muille kertoa, eikä tehdä avunantoa julkisesti. Suomalaiset tykkäävät jostain syystä lytätä ne, jotka ovat auliina auttamassa muita, tyyliin luuletko-olevasi-muita-jotenkin-parempi.

Vierailija
27/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appi oli tällainen. Ehkä hän tuolla haki hyväksyntää itselleen. 

Auttoi aina muita, mutta oma talonsa olisi kaivannut enemmän huomiota. 

Hän jäi pienenä orvoksi ja oli huonossa sijaisperheessä. Lähti omilleen 15-vuotiaana. Vaimonsa kuoli muutaman vuoden kuluttua heidän häistään, jolloin mieheni oli 1-vuotias ja appi kasvatti yksin mieheni. 

Vierailija
28/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina avuliaat ihmiset voivat olla rasittavia ja kun joku muu haluaa tehdä jotain niin inttämällä tunkevat itseään auttajaksi ja toiset sivuun.

Tämmöistä tosiaan näkee toisinaan. Muut jäävät soittamaan kakkosviulua, kun nämä tietyt ihmiset ovat aina ekana jonossa.

Vierailija
29/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalle tuntematon suure.

Vierailija
30/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ok. Kerron. 

Mua pyydetään tosi usein auttamaan kavereiden taholta. 

Mulla on paljon kavereita ja olen huomannut, että multa tosi usein pyydetään apua, kyytiä, lastenhoitoa, koirien ulkoilutusta, kauppaan vientiä, rahaa lainaan, kukkien kastelua, vaatteita lainaan, työympäristössä palveluksia, yösijaa bileiden jälkeen ym..

Mutta mitään neuvoja multa ei haluta vaan ihan tämän tyyppistä konkreettista apua.

Olen aina valmis auttamaan. Olenko nolo? Ap

Vierailija
31/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miellyttäjätyyppi, joka on myös narsistinen piirre.

Narsistithan tunnetusti haluavat auttaa kaikkia kanssaihmisiä, eiku... Itse olen muuten pahemman luokan miellyttäjä eikä minusta saa narsistia tekemälläkään. Olen vain liian kiltti ja empaattinen.

Vierailija
32/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ok. Kerron. 

Mulla on paljon kavereita ja olen huomannut, että multa tosi usein pyydetään apua, kyytiä, lastenhoitoa, koirien ulkoilutusta, kauppaan vientiä, rahaa lainaan, kukkien kastelua, vaatteita lainaan, työympäristössä palveluksia, yösijaa bileiden jälkeen ym..

Mutta mitään neuvoja multa ei haluta vaan ihan tämän tyyppistä konkreettista apua.

Et ole nolo. Olet ystävä paikallaan ja sen takia sinuun luotetaan. Avun pyytäminen on luottamuksen osoitus. Joku joskus voi yrittää käyttää hyväksi, tunne silloin rajasi.

Vierailija
33/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseennuolija ja kusetettava tapaus.

Vierailija
34/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko itsetunto. 

Minulla on ainakin terve, hyvä ja tasapainoinen itsetunto. Olen aina valmis auttamaan muita. Se kuuluu luontooni.

Tiedän että monet käyttävät minua hyväksi ja tiedän että monet pitävät varmasti senkin takia typeränä ihmisenä mutta tiedän itse mitä teen ja tiedän rajani. En anna auttamisen olla minulta pois. Ei ole ollut sen suurempia ongelmia asian kanssa.

Tämmöinen näkökulma asiaan täältä.

Vierailija
35/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni mukaan se voi kertoa mistä vaan, esim. säälistä muita kohtaan, oman itsetunnon ja hyvän olon saamisesta, liiallisesta uhrautumsesta, omista kokemuksista avunsaamisessa, velvollisuudentunteesta, vilpittömästä auttamishalusta... Se riippuu ihan henkilöstä, mikä vaikutin on taustalla.

Hyviä asioita ja täysin totta.

Vierailija
36/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro suoraan mitään. Auttamisen halu voi olla täysin pyyteetöntä ja luonnollista, tai sitten sisältää taka-ajatuksia tai oman sädekehän kiillotusta. Voi johtua myös huonosta itsetunnosta tai ylenpalttisesta miellyttämisenhalusta.  

Vierailija
37/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ok. Kerron. 

Et jos teet kaiken omasta vapaasta tahdostasi ja pidät huolta siitä että sinua ei käytetä hyväksi niin että alat kärsimään siitä. Jos toimit väärin itsesi kanssa niin kärsit vieläkin enemmän. Muista rajat ja sanoa jos huomaat vilunkia ihmisten kohdalla. Puhumalla teet selväksi ettet ole hyväuskoinen ja tyhmä ihminen jota voi käyttää miten haluaa.

Vierailija
38/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yliavulias mies, että esimerkiksi anoppi salaa kyselee avuksi ja suostuu aina remppaan apuun, ei ehkä tunne omia rajojaan.

Vierailija
39/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appi oli tällainen. Ehkä hän tuolla haki hyväksyntää itselleen. 

Auttoi aina muita, mutta oma talonsa olisi kaivannut enemmän huomiota. 

Hän jäi pienenä orvoksi ja oli huonossa sijaisperheessä. Lähti omilleen 15-vuotiaana. Vaimonsa kuoli muutaman vuoden kuluttua heidän häistään, jolloin mieheni oli 1-vuotias ja appi kasvatti yksin mieheni. 

Tai ehkä hän halusi antaa muille sitä, mistä oli itse jäänyt paitsi.

Vierailija
40/40 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää luulen, että hän on sinun mielestäs kauhean huono persoona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi