Te, jotka olette mökillänne ympärivuoden. Onko teillä patterit mökillä takan lisäksi vai pelkkä takan lämpö?
Kommentit (24)
On patterit varalla, mutta hyvin harvoin päällä. Takka ja ilmalämpöpumppu yleensä riittävät.
Patterit ja ilmalämpöpumppu lieden+uunin lisäksi. Wc:ssä lattialämpö.
Patterit lisänä. Kun talvella kovilla pakkasilla tulee mökille, kestää jonkin aikaa ennenkuin se takka alkaa lämmittää. Laitan ensin patterin päälle, niin on mukavampi.
Ilmalämpöpumppu ja takka. On vanha patterikin, mutta sitä ei ole pumpun jälkeen tarvittu.
pumppu toimii wifillä, eli tullaan lämpimään mökkiin.
Puukamina, takka ja sähköpatteri. Jos on kylmä, nopea lämmitys kaminalla, tuli takassa illan, sähköpatteri sitten pitää tuvan lämpimänä aamuun asti, niin ei tarvitse yöllä laittaa pesällistä kaminaan. Pieni mökki, ei ILP.
Vierailija kirjoitti:
ympäri vuoden kirjoitetaan erikseen
Meillä kirjoitetaan mökillä vaan kesäisin.
4 kW rakennuslämmitin, saa päälle txt viestillä. Säädetty +30 asteeseen, kuivuu nopeasti paikat.
Pönttöuuni, patterit ja lattialämmitys. Ollaan paljon talvisin mökillä.
Sähköpatterit, ilmalämpöpumppu, kylpyhuoneessa ja WC:ssä lattialämmitys (sähkö). Peruslämpö pidetään ilp ja lattialämmityksellä ja muuten lämmitetään varaavalla takalla.
Sähköpatterit, mikä viimeinen vara, lämmityksen hoitavat lähinnä ilmalämpöpumppu ja varaava tulikiven takka.
Vierailija kirjoitti:
4 kW rakennuslämmitin, saa päälle txt viestillä. Säädetty +30 asteeseen, kuivuu nopeasti paikat.
Ihan turhaa säätää 30, yhtä hyvin kuivaa 20. Se että termostaattia säätää ylisuurelle, ei nopeuta lämpiämistä.
Takka ja kaasulämmitin päälle mökille saapuessa. Kun takka on lämmin, voi lämmittimen sammuttaa.
Vesikiertoinen lattialämmitys maalämmöllä + ILP
Varakasta porukkaa täällä. Tällaisista ketjuista sen huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että äidinkielenopettajakin on meitä valvomassa!
Vierailija kirjoitti:
Varakasta porukkaa täällä. Tällaisista ketjuista sen huomaa.
Itse olen hyvätuloinen mutta mökki on 20000 € sähkötön perinteinen mökki. Monella tuntuu varustuksen puolesta olevan omakotitalo mitä itse en halua koska kotona on jo yksi.
Mä nykyään asun mökillä kokonaan kun on etätyö. Ei mulla edes ole mitään pattereita, iso varaava leivinuuni-takka olkkarissa lämmittää mun pienen 50 neliön torpan ja se riittää. Onhan sitä talvella joskus herätessä makkarissa vain 13 astetta lämpöä, mutta se vaan piristää, herääpä kunnolla. Ja suihkusta tulee lämmin vesi, joten lämpimänsä saa.
Pelkkä puuhella + aiemmin oli patterit, mutta ne ei olleet päällä jos oltiin pois.
Kun jäätiin tänne pysyvästi, hävitettiin patterit ja hommattiin puuhellan lisäksi ilp.